loading...
ساکان
احمد ساکان بازدید : 75 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

ترفندهای ویندوزویستا

ممانعت از اجرای كدهای مخرب
می‌توانید مانـع از خرابی كامپیوتر خود، توسط برنامه‌های مخرب شوید؛ بدین ترتیب كه یك ویـژگی را در وینـدوز ویـستا فعال كنیـد كه مانع از اجرای كدهای این برنامه‌ها در بخش‌هایی از حافظه كامپیوتر شما شود.
ویندوز ویستا بخشی از حافظه كامپیوتـر شما را حافظه سیستم در نظر گرفته و آن بـخش توسط خود ویندوز و برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیـرد. ویندوز، باقیـمانده حافظه را برای اسـناد در حال استفاده كه باز هستند و سایر داده‌ها در نـظر می‌گیرد. هنگامی كه برنامه‌نویسان كدهای برنامه‌ای را می‌نویسند، معمولاً بخش مشـخص و ثابتی از حافظه را با نام بافر برای نگهداری داده در نظر می‌گیرند. برنامه‌هایی كه به داده‌های بیشتری نیاز دارند، حافظه را از هارددرایو گرفته و بافر خود را پر می‌كنند.
متاسفانه بـرخی نرم‌افزارهایی كه برنامه‌نویـسی آنـها ضعیف است، دارای مكانیسمی برای مراقبت و ممانعت از این امر نیستند. یعنی زمانی كه بخشی از داده كه بزرگ‌تر از اندازه بافر است، در بافر بارگذاری می‌شود. در این حالت، داده‌های اضافی وارد حافظه سیستم شده و موجب از كار افتادن سیستم می‌شـوند. برخی نفوذگران از این نـقص برای خراب كردن تعمدی سیستم كاربران و یا اجرای كدهای مخرب بهره می‌گیرند. ویندوز ویستا شامل ویژگی با نام Data Execution Prevention) DEP) است كه مانع از افزایش بافر می‌شـود؛ در نتیجه كامپیوتر شما از حملات در امان خواهد ماند.
بدین منظور مراحل زیر را انجام دهید:
-1 روی Start كلیك كنید.
-2 روی Computer كلیك راست كنید.
-3 روی Properties كلیك كنـیـد. با انجام ایـن كار، پـنـجره System ظاهر خواهد شد.
-4 روی Advanced System Settings كلیك كنید.
نكته: اگر كادر محاوره‌ای User Account Control ظاهر شد، روی Continue كلیـك كرده و یا كلـمه عبـور مربوط به مدیر سیستم را تایپ و روی Submit‌ كلیك كنید. كادر محاوره‌ای System Properties ظاهر می‌شود.
-5 روی زبانه Advanced كلیك كنید.
-6 در گروه Performance روی Settings كلیك كنید.
حال كادر محاوره‌ای Performance Options ظاهر می‌شود.
-7 روی زبانه Data Execution Prevention كلیك كنید.
-8 گزینه زیر را به حالت انتخاب درآورید و سپس روی OK كلیك كنید:
Turn on DEP for all programs and services except those I select
در این حالت ویندوز ویستا به شما هشدار می‌دهـد كه باید كامپیوتر خود را مجدداً راه‌اندازی كنید تا تغییرات اعمال شوند.
-9 دوبار روی OK كلـیك كـرده و كامـپیـوتر خـود را مـجدداً راه‌اندازی كنید.
حال ویـنـدوز، Data Execution Prevention را در تـمامی برنامه‌ها اعمال می‌كند.
نكته: اگر ویندوز ویستا اختلالی را در حافظه شـناسایی كند، برنامه‌ای را كه موجب بروز این مشكل شده است، می‌بندد و پیام خطایی نمایش می‌دهد. در این حالت باید بلافاصله سیستم خود را توسط یك برنامه ضد ویروس اسكن كنید تا از عدم ابتلای آن به ویروس اطمینان یابید.
اگر ویروسی وجود نداشت، ممكن اسـت برنامه دارای مشكل، به علت فعال بودن DEP كار نكند. در ایـن حالت باید سعی كنید نسخه به روزرسانی شده برنامه خود را بیابید.
اگر در اجرای یك برنامه به هنگام فعال بودن DEP‌ مشكل دارید و سیستم شما نیز دارای ویروس نیست و نسخه به روزرسانی شده نرم‌افزار خود را نیز نیافتید، می‌توانید DEP آن برنامه را غیرفعال كنید. بدین منظور مراحل 1 تا 8 را انجام داده و سپس روی Add كلیك كنید. از كادر محاوره‌ای Open برای نمایش پوشه برنامه استفاده كنید. روی فایل اجرایی برنامه كلیك كرده و سپس روی Open كلیك كنید.

محافظت از كامپیوتر با تهیه نسخه پشتیبان
می‌توانیـد در صـورت بروز یك مشـكل مهم، سیسـتم خود را با استفاده از تصویر نسخه پشتیبان بازیابی كنیـد. ایـن امـر با اسـتـفـاده از ویـژگی جـدیـد ویـنـدوز ویـسـتا، بـا نام Complete PC Backup صورت می‌گیرد.
تهیه نسخه پشتیـبان از اسناد بـسیار حائز اهمیـت اسـت، زیرا از كار افـتادن سیستم، قـطع برق و یا پاك شدن ناخـواسته فایل می‌تواند موجب از دست رفتن و یا مخدوش شدن اسناد شود.
همچـنین مـمكـن است سیـستم شـما ویـروسی شـود و یا هارددرایوتان دچار مشكل شود. در چنین مواردی ممكن است دیگر قادر به دسترسی به سیستم خود نباشید و اگر از سیستم خود نسخه پشتیبان تهیه كرده باشید، می‌توانید فایل‌های خود را بازیابی كنید. البته در این حالت باید ابتدا برنامه‌ها و تجهیزات خود را مجدداً نصب كرده،‌ ویندوز را پیكربندی كنید، برنامه‌های ترمیمی و امنیتی را نصب كنید تا سـیستم به حالت اولیه خـود بازگردد.
شیـوه آسان‌تر برای انـجام این كار، ایجاد یـك تصویر نـسخه پشتیبان از سیستم است كه یك نـسخه پشتیبان كامـل از كل سیستم تهیه می‌كنـد. بـدین ترتیـب اگر كامپیوتـر از كار بیفتد،‌ می‌توانید با استفاده از تصویر نسخه پشتیبان آن را به پیكربندی قبلی خود بازیابی كنید.
ویندوز ویـستا با اسـتفاده از ویژگی Complete PC Backup به شما امـكان انجام این كار را می‌دهـد. این ویـژگی فقـط در نسخه‌های Enterprise ،Business و Ultimate ویندوز ویستا وجود دارد. به منظور انجام این كار، مراحل زیر را دنبال كنید:
-1 روی Start كلیك كرده و All Programs را انتخاب كنید.
-2 روی System Tools ،Accessories و ســـپـــس Back status and configuration كلیك كنید.
-3 در پنجره ظاهر شده روی Complete PC Backup كلیك كنید.
-4 روی Create a backup now كلیك كنید.
نكته: اگر كادر محاوره‌ای User Account Control ظاهرشده، روی Continue كلیك كرده و یا كلـمه عبـور مدیر سـیستم را وارد و روی Submit كلیك كنید.
-5 كادر محاوره‌ای ?Where do you want to save the backup ظاهر می‌شود.
-6 اگر مایلـیـد نسخه پـشتیبان روی هارددیسك ذخیره شـود، گزینه On a hard disk را علامت‌دار كنید و از لیسـت موجود، هارددیسك خود را انتخاب كنید.
-7 اگر مایلیـد نـسخه پشتیبان روی یـك DVD ذخیـره شـود، گزینه On one or more DVDs را علامت‌دار كنید و از لیست موجود نام دستگاه ضبط كننده DVD خود را انتخاب كنید.
-8 سپس روی Next كلیك كنید.
-9 حال كادر محاوره‌ای Please Confirm your backup Settings ظاهر می‌شود.
-10 روی Start backup كلیك كنید. پس از انجام این كار، ویندوز ویستا شروع به تهیه نسخه پشتیبان از سیستم شما می‌كند.
نكته: در صـورت اسـتفاده از ویـژگی Complete PC Backup بر روی هارددیسك، آن درایو باید از سیستم فایـل NTFS بهره گیرد. به منـظور تبدیل فرمـت یـك درایـو به NTFS، به تـرتیـب روی All programs ،Start و Accessories كلیـك كـرده و روی Command Promp كلـیــك راســت و ســپـس روی Run as administrator كلیك كنید. عبارت convert d:/fs:ntfs را تایپ كنید (به جای d، حرف مـربوط به هارددرایوی كه قـصد تغییر فرمت آن را دارید، قرار دهید) سپس دكمه Enter را بزنید.
اگر ویستا از شما سوالی تحت عنوان dismount the volume را پرسید، دكمه Y را فشار داده و سپس كلید Enter را بزنید.
نكته: اگر لازم اسـت سـیسـتم خـود را بازیـابی كنیـد، دیسك ویندوز ویستای خود را در سیستم قرار داده و كامپیوتر خود را راه‌اندازی كنید. صبر كنید تا فرمانی مبنی بر راه‌اندازی سیستم از دیسك ظاهر شود. سپس یكی از كلیدهای صفحه كلید را فشار دهید. هنگامی كه كادر مـحاوره‌ای Install Windows ظاهر می‌شود، روی Next و سپـس System recovery Options كلیك كنید. مجدداً دو بار روی Next كلیـك كـرده و سـپس روی Complete PC Restore كلیك كنید.

احمد ساکان بازدید : 90 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

پخش فایل‌های رسانه‌ای در Xbox 360

لزومی نـدارد كه به خاطر عشـق ورزیـدن به كامـپیوتر و داشتن دستگاه Xbox احساس شرمندگی كنید. درست است كه Xbox360 همیشه قابلیت به نمایش در آوردن بعضی از فرمت‌های ویدئویی را از طریق Windows Media Connect داشته است و برنامه به روزرسانی كه در پاییز 2007 با نام Dashboard Update عـرضه شـد، سـازگاری كامـل با DivX و Xvid را داشـت، اما بـرنامه رایـگانی كه بـا نام TVersity عرضه شد، این دستگاه را به قابلیت سـازگاری با تمام فرمت‌های ویدئویی و برنامه‌های زنده اینترنـتی مـجهز كرده و آن را حتی بـرای جدی‌ترین كاربران كامپیوترهای شخصی جذاب‌تر كرده است.
برنامه TVersity یك برنـامه سـودمند و مـستقل پخش رسانه‌ای اسـت كه بـرای رسانـدن محتوا به دسـتگاه‌های متصل به اینترنت با پروتكل‌های مختلف طراحی شده است. این برنامه به طور خودكار محتوای كاربران را برای ارسال فوری به قالب درست تبدیل می‌كند. اگرچه این برنامه هنوز در مرحله آزمایش بتا است، اما در حال حاضر نسبتاً خوب كار می‌كند، البته پیكربندی اولیه آن قدری دشـوار است. در این مـقاله نحوه راه‌اندازی برنامه TVersity در دسـتگاه‌های Xbox360 شرح داده شده است.

1- پـاكسازی بـرنـامـه‌های قـدیـمی رمـزگـذاری/رمزگشایی (Codec)
بـزرگ‌ترین مشـكل كاربـران بـرنـامه TVersity، وجـود برنامه‌های Codec ناسازگار یا تداخلی است كه مـعمولاً در نتیجه نصب برنامه‌هایی كه حاوی "تمام برنامه‌های Codec موردنیاز" هستنـد (از قبیل K-Lite) به وجـود می‌آیـد. صرف‌ نظر از این مشكل، بهتر است برای رهایی از دردسر، تمامی برنامه‌های Codec را پاكسازی كنید.
در اولیـن مـرحله، با باز كردن Control Panel بـه بـخـش Add/Remove Programs رفـته و تمـام نـرم‌افزارهای Codec را از جـمـله بــرنـامـه‌هـای سـودمنـدی چــون AC3Filter ،DivX ،Xvid را از سیـستم حذف كنـیـد. به علاوه، برخی از برنامه‌های كاربردی پخش تصاویر ویدئویی، از قبیل Nero،‌ نیز حاوی Codec هستند. این برنامه‌ها را نیز موقتاً خارج سازید. پس از كامل شـدن كار، می‌توانید آنها را دوباره نصب كنید. اكنون می‌تـوانید كامپیوترتان را مجدداً راه‌اندازی كرده و سعی كنید بدون وجـود Codec یك فیلم را تماشا كنید. اگر برنامه Windows Media Player اعلام كرد كه Codec وجود ندارد، بدانید كه راه را درست رفته‌اید و می‌توانید ادامه دهید.
اگر تـصاویـر ویـدئویی به نـمایـش درآمـدند، بایـد بـرنـامه Codec Sniper را اجـرا كـرده و بـه طـور غـیـر خـودكار برنامه‌های Codec را از سـیستم خـود حـذف كنـیـد. بـرای خارج كردن Codec، كافی اسـت روی ایـن بـرنامه‌ها كلیك كرده و گزینه Delete را انتخاب كنید. فقط برنامه‌های Codec وابسته به مجموعه برنامه‌های Codec و برنامه‌های Codec نصب شده به صورت دستی را حذف كنید. حـذف برنامه‌ها به طور اشتباهی،‌ ممكن است سیستم شما را از كار بیـندازد،‌ بنابراین با احتیاط عمل كنید. برای مشاهده تاثیر تمام تغییراتی كه ایجاد می‌كنید، باید سیستم را دوباره راه‌انـدازی كنید. پس از آنكه برنامه‌های Codec پاكسازی شـد و فیلم‌های ویدئویی دیگر به نمایش درنیامد، می‌توانید به مرحله بعدی بروید.
توجه: اگر با استفـاده از بـرنامه Codec Sniper نتوانستید از شر تمام برنامه‌های Codec خلاص شوید، بـهتر اسـت از تمام داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه كرده و سیستم عامل ویندوز را دوباره نصب كنید.

2- نصب یك مجموعه جدید از برنامه‌های Codec
اگر فقط می‌خواهید رسانه‌های مبتنی بر Div x) MPEG-4
Xvid و مشابه آن) را به طور پیوسته پخش كنید، ffdshow بهترین انتـخاب بـرای بـرنامه رمزگذاری/رمزگشایی است. (اگرمی‌خواهید بـرنامه‌های Codec پـیشـرفته‌تر مـبتنی بر H.264 را پخش كنید به یك مجموعه بـرنامه جامع‌تر Codec نیاز دارید. برای این منظور CCCP را تـوصیه می‌كنیم. اگر CCCP را نصب كنید به ffdshow نیاز ندارید و برعكس.)
ffdshow نوعی برنامه رمزگذاری/ رمزگشایی كلی است. این برنامه با اكثر رسانه‌های مبتنی بر MPEG-4 سازگار است و در عیـن حال به شـما امكان رمزگشایی جـریان‌های صوتی پیـوسـته Dolby Digital و جـریـان‌های صـوتی DTS‌ را می‌دهد. این نرم‌افزار را با انتخاب گزینه‌های پیش‌فرض برای همه موارد، از جمله رسانه صوتی (2.0Stereo) و صرف‌نظر از پیكربندی بلندگوهای واقـعی خود، نصـب كنـید. بـرنامه TVersity ظاهراً با سایر برنامه‌ها خوب عمل نمی‌كند.
پس از نصب ffdshow، احتمالاً قادر خواهید بـود بار دیگر فیلم‌های ویدئویی MPEG-4 (اغلب DivX و Xvid) را در Windows Media Player خود تماشا كنید.

3- نصب برنامه TVersity
به هنگام نصـب TVersity، می‌تـوانید از بیشتـر گزینه‌های پیش‌فرض این شركت به جز TVersity Codec Pack كه به هیچ وجه نباید آن را نصب كنید، استفاده كنید. وقتی برنامه از شما سوال می‌كند كه می‌خواهید Codec Pack را نصب كنید، این گزینه را غیرفعال كنید. دیگر نیازی به بـرنامه Codec ندارید. كاربران سیستم عامل ویستا یك پیام هشدار دریافـت خواهند كرد كه به آنها می‌گوید برنامه TVersity به درستی راه‌اندازی نشده است، بنابراین باید با استفاده از میانبر در پوشه Start Menu، ایـن برنامه را به طور دسـتی راه‌اندازی كنند.
اگر می‌خواهید فایـل‌های صـوتی را كه در دسـتگاه دیگری شبكه ذخیره شده اسـت، پخش كنید (دستگاه دیگری مانند جـعـبه NAS یا یك Windows Home Server)، بایـد سرویـس TVersity (ایـن سـرویس یـك بـرنامه كاربردی است كه حتی زمانی كه كاربر از دستگاه اسـتفاده نمی‌كند، اجرا می‌شود) را طوری پیكربندی كنید كه به عنوان كاربری كه اجازه دسـترسی به فایل‌های به اشتراك‌ گذاشته شده در شبكه را دارد، اجرا شود. حتی اگر شـبكه‌ طوری پیكربندی شده باشد كه اجازه دسترسی به همه افراد را بدهد، باید این كار را انجام دهید. سرویس‌هایی كه به حـساب سیستم محلی وارد می‌شوند، اجازه دسترسی به شبكه را ندارند.
برای تغییر اطلاعات ورود به سیستم، Control Panel و سپس Administrative Tools و بعد Services را باز كرده و در فهرست گزینه‌ها، TVersity Media Server را بیابید. روی این گزینه كلیك راست كرده و به زبانه Log On‌ برسید. روی دكمه This Account‌ كلیك كنید و آن را تنظیم كنید تا از یك نام كاربری/ كلمه عبور مجاز بـرای دسترسی به شبكه استفاده كنید. پس از تغییر اطلاعات ورود به سـیستم، باید این بـرنامه را دوباره راه‌اندازی كنیـد. بـرای این منظور، زبـانه General را یافته و ابتـدا روی Stop و سپس روی Start كلیك كنید.

4- افزودن رسانه به نرم‌افزار TVersity
این مرحله بسیار آسان است. بـخش كلاینت TVersity را در كامپیوتر شخص میزبان با قابلیت جریان پیوسته رسانه‌ای باز كنید،

 

روی علامت مثبت بزرگ سبز رنگ در گوشه سمت چپ در بالا كلیك كنید و سـپس پوشه‌هایی را كه فایل‌های رسانه‌ای شما در آنها قرار دارنـد را به آن اضافه كنیـد. مهم است كه به TVersity بگویید در هر پوشه چه نوع محتوایی را جست‌وجو كند. برای مـثال، دایركتـوری مـوسیقی شما احتمالاً حاوی مقدار زیادی تـصاویر هنری اسـت كه همه به بخش تصاویر TVersity منتقل خواهد شد. مـگر اینكه شما كادر Photo را از حالت انتخاب خارج كنید.
پس از اضافه كردن فایل‌های رسـانه‌ای، بـرنامه TVersity مدتی وقت نیاز دارد تا تـمام پوشه‌ها را جـست‌وجو كرده و به كتابخانه خود منتقل كند. حدود 10 دقیقه باید صبر كنید. بهتر است زمانی كه این برنامه مشغول جست‌وجو است، از آن استفاده نكنید.

5- ارسال جریان پیوسته رسانه به Xbox
اولین كاری كه باید انجام دهید، آزمایـش پخـش ویدئو در دسـتگاه Xbox360 با استـفاده از تنظیم‌های پیـش فرض اسـت. دستگاه Xbox را راه‌اندازی كرده و به تیـغه Media بروید. گزینه Videos را انتخاب كنید، سپس بـرای انتخاب منبع خود، X‌ را فشار دهیـد. اكنون گزینه‌ای را كه با عـنوان TVersity on:1 مـشخص شـده، انتخاب كنید.
اگر این گزینه را نمی‌بینید، باید در دیوار آتش خود یك پورت باز كنیـد یا احتـمالاً بـرنامه Windows Media Connect را روی كامپـیـوتـر سـرور خـود، غیـرفعال كنـیـد. بـرنامه Windows Media Connect، بـرنامه سودمند پیش فرض برای Xbox، عملكردی شبیه به TVersity دارد كه ممكن اسـت تداخل ایجاد كند. برای غیـر فعال كردن فهرست گزینه‌ها، دكمه Alt را فشار دهید. گزینه Tools و سـپس Options را یافـته، روی كلید Library و بعد Configure Sharing كلیك كرده و بعد Share My Media را از حالت فعال خارج كنید. برای مشاهده تغییرات، احتمالاً باید كامپیوترتان را دوباره راه‌اندازی كنید.
پس از آنكه Xbox شما به كامپیوترتان متصل شد، می‌توانید به بخش Meida/Videos رفته و یكی از فیلم‌های ویدئویی را ببینید. اگر این مرحله موفقیت آمیز بود، به گام بعدی بروید. اگر موفق نبود، احتمالاً باید به عقب بازگشته و نگاه دیگری به برنامه‌های Codec نصب شده بیندازید. اگر ظاهراً اشتباهی در كار نبود، مرحله 7 را برای دستورالعمل‌های اشكال‌یابی مطالعه كنید.

6-بهبود كیفیت رسانه‌های دیداری
دو عامل در كیـفیت جـریان پیوسـته رسانـه‌ها تعیین كننده هستند: سرعت كامپیوتر شخصی و كیفیت اتـصال شبكه‌ای بین كامپیوتر و Xbox. تبدیل كدهای تصاویر ویدئویی بـرای CPU كار دشواری است و ارسال جریان پیوسته رسانه‌ای برای شبكه نفس‌گیر است. تنظیم‌های پیش‌فرض TVersity در یك شبكه 802.11g نسبتاً خوب كار می‌كنند، اما تـصاویر ویدئویی حاصله، بسیار ضعیف به نظر می‌رسند. حتی ارسال تصاویر ویدئویی DVD از طریق دستگاه‌های بی‌سیم دشوار است، حداقل تا زمانی كه یك راه حل مبتنی بر 802.11n برای جریان پیوسته ویدئویی به بازار عرضه شود.
برای تنظیم كیفیت فیلم‌ها، TVersity Client را باز كـرده و روی زبانه Settings كلیك كنید.
سپس به صفحه Transcoder بروید. توصیه می‌كنیم كه این گزینه‌ها را یكی یكی تنظیم كرده و تنظیم‌های جدیـد را ذخیره كنید. برنامه را دوباره راه‌اندازی كنید (با استفاده از فـهرست گزیـنه‌های Advanced و گزیـنه Restart Sharing.) بـرای كسب اطمینان از اینكه تنظیم‌های تغییر یافته، راه‌اندازی شما را مختل نكرده است، پخش ویدئو را آزمایش كنید.
در مرحله اول، حداكثر درجه وضوح تـصاویر ویدئویی را تنظیم كنیـد تا TVersity به طـور خـودكار فیلم‌های DVD پاره شده شما را به درجه وضوح پایین‌تری تبدیل نكند.
اگر به یك شبكه عادی (غیر بی‌سیم) متصل شده‌اید، استفاده از درجـه وضـوح پیـش‌فـرض در دسـتگاهـتان را تـوصـیه می‌كنـیـم. درجـات وضـوح مـعـمولی 1280×720 (720p) و 1080p) 1080 ×1920) هستند. اگر از رسانه‌ها در دستگاهی استفاده می‌كنید كه پیش‌فرض‌های استاندارد دارد، تنظیم‌های پیش‌فرض برنامه TVersity را تغییر ندهید. استفاده از درجه وضوح اولیه احتمالاً بهترین كیفیت تصویر را ارائه می‌دهد، بـدون آنـكه TVersity را مـجبور به تغییـر فـوری اندازه تصاویر ویدئویی كند. اگر مـتوجه مـشكلی در عـملكرد شبكه شدید، بهتر اسـت درجه وضـوح را در سـطح 640×480 یا پایین‌تر تنظیم كنید.
اكنون تنظیم‌های دیـگر را تطبیق دهیـد. اگر بـه یـك شبكه بی‌سیم متصل هستید یا سرعت CPU كامـپیوترتان كم است، با فعال كردن این تنظیم‌ها، عملكرد كامپیوترتان كاهش خواهد یافت. ابتدا اطمینان حاصـل كنیـد كادری كه با عـنوان Use DirectShow for Windows Media Encoding مشخـص شده اسـت، فـعال اسـت و بـرنامه Codec روی Windows Media Video 9 تنظیم شده است.
این حالت عملكرد و كیفیت تصاویر ویدئویی ارسال شده از سیستم را بهبود می‌بخشد. در مرحله بعد، Optimization را روی Quality تنظیم كنید و گزینه Connection Speed را روی (Wired (100Mbps تنظیم كنید. كیفیت باید روی Excellent تنظیم شود. تنظـیم Compression‌ را نیز به Minimum تغییر دهید. به خاطر داشته باشید تـغییراتی كه ایجاد می‌كنیـد تا زمـانی كه روی عـلامت Save در پاییـن صفحه كلیك نكرده و سپس بـرنامه TVersity را با مراجـعه به فهرسـت گزیـنه‌های Advanced و سـپس كلیـك روی Restart Sharing دوباره راه‌اندازی نكرده‌اید، ثبت نخواهد شد.
اكنون به بخش Xbox Media/Videos رفته و از تماشای نتیجه كارتان لذت ببرید.

7- اشكال زدایی
اگر در پخش جریان پیوسته با مشكل مـواجه شدید، احتمالاً سه عامل در ایجاد این مشكل دخیل هستند: مسائل مربوط به برنامه Codec، مسائل مربوط به پهـنای بانـد و یا مشكلات مربوط به عملكرد كامـپیوتر شخـصی. اگـر Codec Sniper و Add/ Remove Programs مشكل اول را حل نكرد، باید سیستم عامل ویندوز را دوباره در كامپیوترتان نصب كنید. این كار بسیار پر دردسر است، اما اشكال زدایی از برنامه‌های Codec حتی از آن هم بدتر است.
متاسفانه برای كاربرانی كه می‌خواهند با استفاده از شبكه‌های ضعیف از Xbox استفاده كنند، راه آسانی بـرای كپی كردن فیلم‌هایی كه از قبل تبدیل شـده‌اند، وجـود ندارد. از سـوی دیـگر، اگر سرعـت CUP كامـپیوترتان بـرای رمـزگذاری بلادرنگ كافی نیست، می‌توانید فضای مـوجود برای حافـظه Cache فیلم‌هایی را كه قبلاً تبدیل شده‌اند، در هارددرایو خـود افزایش دهید. برای انجام این كار، در بـرنامه TVersity بـه بخش Settings رفته و مقدار فضای دیـسك را افزایش دهید تا برای فایل‌های تبدیل شده فضای بیشـتری به وجود آید. حال می‌توانید یـك فیلم را به نمایش در آورید. مـمكن است در نوبت اول با شكست مواجه شـوید، اما اگر به آن فرصت ساختن بافر را بدهید، فیلم باید به نمایش درآید.

احمد ساکان بازدید : 52 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

با GPRS ایرانسل به اینترنت متصل شوید

ورود اپراتور ایرانسل به کشور موجب شد تا یکی از سرویس های رایج دنیا که همان GPRS است، در کشور نیز ظهور و بروز پیدا کند. به گزارش آژانس خبری تلفن همراه (همنا)، با ورود GPRS ، این امکان فراهم شده است که بتوان از روی تلفن همراه و رایانه های شخصی امکان اتصال به اینترنت را در هر زمان و مکان در اختیار داشت. بر همین اساس آی تی لاین در گزارشی نحوه اتصال به اینترنت از رایانه با استفاده از GPRS را تشریح کرده و آورده است: کار با آن به راحتی کار با کامپیوتر شخصی نیست و محدودیت های خاص خودش را دارد. برای نحوه اتصال کامپیوتر شخصی به اینترنت از طریق GPRS ابتدا می‌بایست از طریق نرم افزار موجود در pc suite یا از طریق connection wizard ویندوز اتصال ایجاد کنید. از آنجایی که اتصال به روش دوم ساده تر و برای تمامی گوشی‌ها قابل استفاده است، روش اتصال با GPRS از طریق connection wizard توضیح داده می‌شود. قبل از شروع به کار ابتدا مطمئن شوید که تنظیمات GPRS بر روی گوشی شما به درستی انجام گرفته است یعنی اینکه می‌توانید از طریق موبایل خود به اینترنت متصل شوید که برای این کار می‌توانید تنظیمات GPRS ایرانسل را از سایت این شرکت به نشانی www.irancell.ir/layer2/?id=73 دریافت کنید. برای شروع، نرم افزار مربوط به گوشی خود را از درون CD بر روی کامپیوتر خود نصب کنید سپس از طریق کابل USB با بلوتوث گوشی را به کامپیوتر متصل کرده و کمی صبر کنید تا مشخصات و تجهیزات گوشی شما بطور کامل توسط کامپیوتر شناخته شود و پیغام found new hardware , your new hardware is installed and ready to use در taskbar ظاهر شود. اکنون از طریق new connection wizard یک اتصال dialup درست کنید و پس از گذراندن سه مرحله نخست به قسمتی می‌رسید که باید مودم گوشی را انتخاب کنید. سپس گزینه مودم گوشی را انتخاب کرده و مراحل کار را ادامه می‌دهیم. پس از انتخاب نام کانکشن، باید شماره #8***99* را به جای شماره تلفن ISP در کادر مربوطه وارد کنید و در مرحله بعد کادرهای مربوط به username و password را خالی بگذارید و مراحل ساخت کانکشن را به پایان ببرید. اکنون کار تمام است و تنها کاری که باید بکنید اینکه که مثل همیشه دکمه dial را فشار دهید. مطمئنا برای ورود به دنیای اینترنت شما را زیاد منتظر نمی‌گذارد.

احمد ساکان بازدید : 52 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

16 ترفند برای حداکثر استفاده از باتری لپ تاپ

در صورتی که شما نیز لپ تاپ دارید احتمالأ تاکنون شرایطی را تجربه کرده اید که امکان اتصال لپ تاپ به برق را نداشته و اجبارأ از باتری لپ تاپ خود استفاده کرده اید. بسته به نوع لپ تاپ ها در صورت داشتن شارژ کامل ، لپ تاپ شما در حدود 2 ساعت و نیم با باتری کار خواهد کرد.
اما نکاتی بسیار ساده هستند که با رعایت آنها به شکل قابل توجهی کارایی باتری لپ تاپ شما افزایش پیدا خواهد کرد و در لحظات بحرانی به کمک شما میایند. در این ترفند قصد داریم به معرفی 16 نکته برای حداکثر استفاده از باتری لپ تاپ بپردازیم که کارکرد باتری شما را از 2 ساعت به 4 ساعت کاملأ تضمین میکند.

1- به طور مرتب Defrag کنید - هر چه هارد دیسک شما سریعتر عمل کند فعالیت کمتری میکند و در نتیجه میزان بهره برداری اش از انرژی باتری شما کاهش می یابد یکی از راه های مناسب برای بهبود عملکرد هارد دیسک Defrag کردن آن در زمان های متوالی و منظم است، پس در اینکار کوتاهی نکنید.

2- نور LCD را کاهش دهید - امروزه 99 درصد لپ تاپهایی که در بازار عرضه می شوند این قابلیت را دارند که نور LCD یا نمایشگر آنها را تنظیم کنید بهتر است زمانی که از باتری استفاده می کنید روشنائی LCD خود را روی کمترین حد ممکن قرار دهید، برخی از مدلها قابلیت کاهش میزان فعالیت CPU و بهره برداری اش از منبع تغذیه به شکل بهینه را دارا هستند اینگونه قابلیتهای جانبی لپ تاپ تان را در حین استفاده از باتری فراموش نکنید.

3- برنامه هایی که به صورت پنهانی و در پس زمینه اجرا می شوند را متوقف کنید - اگر آنتی ویروسی دارید که به صورت اتوماتیک شروع به اسکن کردن هاردتان می کند یا ابزاری مثل Google Desktop روی سیستم شما نصب است که به صورت دائم در حال ایندکس کردن فایلها و بررسی هاردتان است و… آنها را از کار بیاندازید. همه ی این موارد باعث فعالیت بیشتر CPU و کاهش کارایی باتری می شوند. همه ی ابزارهایی که اینگونه عملکردی دارند را در زمانی که از باتری استفاده می کنید غیر فعال نمائید.

4- سخت افزارهای اضافی را جدا کنید - ماوس های USB برخی از انواع Cool Disk ها و… را فراموش نکنید چون اینها نیز به منبع تغذیه نیاز دارند و از باتری شما استفاده خواهند کرد.

5- حافظه ی رم بیشتری به لپ تاپ خود اضافه کنید - هر چه حافظه ی Ram شما بیشتر باشد پروسه هایی که در حافظه ی مجازی یا Virtual Memory سیستم تان بارگذاری می شود کمتر خواهد بود، از آنجایی که حافظه مجازی و پروسه های موجود در آن هارد دیسک را درگیر می کنند باعث استفاده ی بیشتری از باتری شما می شوند در حالی که داشتن رم بیشتر اصلا سبب استفاده ی انرژی بیشتر نخواهد شد. از طرفی وقتی بخواهید برنامه هایی سنگین که نیاز به حجم بالایی از Virtual Memory دارند اجرا کنید داشتن مقدار بیشتری از حافظه رم می تواند به شما کمک بزرگی برساند و میزان مصرف انرژی را کاهش دهد.

6- هارد دیسک بر CD یا DVD درایو ارجحیت دارد- هر چقدر که هارد دیسک منبع تغذیه شما را ببلعد به پای CD یا DVD درایوها نمی رسد، ضمن اینکه وجود یک CD در داخل درایو حتی اگر در حال استفاده نباشد نیز می تواند هر از گاهی مزید بر علت گردد، اگر واقعا احتیاج دارید از یک CD یا DVD در زمانی که در حالت باتری قرار دارید استفاده کنید بهترین راه حل تهیه یک image از آن و اجرای image مذکور توسط نرم افزارهای درایو مجازی است.

7- پین های باتری خود را تمیز نگه دارید - بد نیست هر از گاهی پین های باتری خود را تمیز کنید (ترفندستان) این امر سبب نقل و انتقال بهتر و کامل تر جریان بین باتری و لپ تاپ میگردد و کارایی بهتر و بیشتر مجموعه می گردد.

8- از باتری خود مراقبت کنید - مراقبت از باتری نیز شرط مهمی است اگر از باتری زیاد استفاده نمی کنید فراموش ننمائید هر دفعه که باتری را شارژ میکنید این شارژ را بایستی هر دو یا سه هفته یکبار مورد استفاده قرار دهید در غیر اینصورت خیلی سریعتر از چیزی که فکرش را بکنید باتری دچار اشکال می شود. از طرفی شارژ یک باتری Li-on (لیتیومی) نباید هرگز به صورت کامل خالی شود و خالی شدن کامل شارژ باتری فقط در مورد مدلهای قدیمی توصیه می شود.

9- سیستم را Hibernate کنید نه Standby - قرار دادن لپ تاپ در وضعیت Standby در فاصله های زمانی که به آن نیازی نیست آنهم در حین استفاده از باتری می تواند سبب کاهش مصرف انرژی شود و از طرفی وقتی به آن نیاز شد بلافاصله کارتان را از سر بگیرید اما وضعیت Hibernate تقریبا سیستم را خاموش نگه می دارد و در زمان نیاز به آن به همان سرعت حالت Standby فعالش میکند.

10- به کاهش دمای لپ تاپ کمک کنید - هر چه دمای لپ تاپ شما کاهش یابد عملکرد بهتری خواهد داشت و هر چه عملکردش سریعتر و بهتر باشد کارایی باتری اش بیشتر خواهد شد، لذا همواره شبکه های ورودی و خروجی هوای لپ تاپ تان را تمیز کنید و لپ تاپ را در وضعیتی قرار دهید که هوا به شکل مناسبی در آن جریان پیدا کند.

11- Power Options ویندوز را تنظیم کنید - به Power Options در کنترل پنل ویندوز بروید و آن را به شکلی که مناسب می دانید تنظیم کنید اگر Power Schemes را در این قسمت روی Max battery قرار دهید به صورت اتوماتیک تنظیماتی برگزیده می شوند که می توانند سبب حداکثر کارایی باتری شوند.

12- کارهای اضافی و همزمان را حذف کنید - اگر در وضعیت باتری زمانی که مشغول تایپ یک نامه هستید تصمیم گرفتید MP3 گوش کنید بهتر است از MP3 player خود استفاده کنید تا لپ تاپتان دلیلش هم که واضح است.

13- لپ تاپ مناسب خود را بخرید - اگر واقعا کسی هستید که طول عمر باتری برایتان حیاتی است بهتر است برای مدلهایی هزینه کنید که باتری شان کارایی بیشتر و قوی تر دارند مسلما برای اینگونه مدلها و این نوع باتری ها بایستی هزینه های اضافی را تقبل کنید.

14- شارژ و دی شارژ باتری - اکثر باتری های لپ تاپ های امروزی از نوع Li-on هستند و نیازی به اینکار ندارند ولی اگر از مدلهای خیلی قدیمی استفاده می کند دی شارژ کامل باتری و شارژ مجددش هر 15 روز توصیه می شود.

15- قابلیت Auto save را خاموش کنید - در حین کار با ابزارهایی مثل Word مایکروسافت و… قابلیت ذخیره اتوماتیک یا auto save را غیرفعال کنید این قابلیت سبب می شود هارد دیسک شما به صورت دائم درگیر باشد. اگر نگران این هستید که باتری تمام شود و هر آنچه انجام داده اید ذخیره نشده از بین بروند می توانید در همان قسمت Power options تنظیمات را به گونه یی تعریف کنید که در حین تمام شدن باتری سیستم Hibernate شده و اطلاعات شما دفعه ی بعدی که به جریان الکتریسته دسترسی داشتید مجددا در دسترستان باشد.

16- کاهش فعالیت کارت گرافیک - پائین آوردن رزلوشن صفحه نمایش و غیر فعال کردن اسکرین سیورهای تجملی و … می توانند سبب فعالیت کمتر کارت گرافیکی و در نتیجه افزایش کارایی باتری لپ تاپ گردند.

احمد ساکان بازدید : 78 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

استفاده از اینترنت ایرانسل در كامپیوتر خود به صورت مجانی

در این روش شما می تونید با وصل كردن گوشیتون به كامپیوتر از طریق كابل یو اس بی به اینترنت متصل بشید!
این مراحل رو دنبال كنید:
1-گوشی رو روشن كنید
2-گوشی رو با كابل یو اس بی به كامپیوتر متصل كنید
3-گزینه فون مد یا حالت تلفن رو انتخاب كنید
4-به بخش تنظیمات گوشی بروید
5-به تب ارتباطات وارد شوید
6-وارد گزینه یو اس بی شوید
7-وارد قسمت یو اس بی اینترنت شوید
8-این امكان را روشن بنمایید
7-در قسمت یو اس بی دیتا اكانت این گزینه را انتخاب كنید:
Irancell-gprs
8-در این وضع بر روی كامپیوتر صفحه مخصوص نصب یك سخت افزار جدید می آید شما نصب را دنبال كنید و این آدرس را برای محل درایور وارد كنید:
Driver/usb cable/
البته این پوشه در سی دی گوشی شما موجود است
پس از نصب این درایور سخت افزار های دیگری نیز باید نصب بشود كه همین عمل را برای هر كدام دنبال كنید و همین آدرس را برای آنان وارد كنید
9-هر وقت تمام درایور ها نصب شدند آیكون اینترنت بر روی گوشی شما ظاهر می شود! در این وضع در كامپیوتر بدون اینكه كاری كنید همیشه به اینترنت متصل می باشد و از طریق كامپیوتر نیازی به كانكت كردن نیست!
البته راه دیگری هم از طریق
Pc suite


برای اتصال کامپیوترتان به اینترنت از طریق GPRS به دو روش میتوایند عمل کنید.
1 – از طریق نرم افزار موجود در PC Suite
2 – از طریق Connection Wizard ویندوز
که در این مطلب ما از روش دوم که ساده تر است استفاده میکنیم و برای تمامی گوشی ها قابل استفاده میباشد.
قبل از شروع به کار ابتدا مطمئن شوید که تنظیمات GPRS بر روی گوشی شما بدرستی انجام گرفته است یعنی اینکه میتوانید از طریق موبایل خود به اینترنت متصل شوید . تنظیمات GPRS برای مشترکین ایرانسل
برای شروع نرم افزار مربوط به گوشی خود را از درون CD بر روی کامپیوتر خود نصب کنید سپس از طریق کابل USBd یا بلوتوث گوشی را به کامپیوتر متصل نمایید و کمی صبر کنید تا مشخصات و تجهیزات گوشی شما بطور کامل توسط کامپیوتر شناخته شود و پیغام Found new hardware , your new hardware is installed and ready to use در Taskbar ظاهر شود.
حالا از طریق New Connection Wizard یک کانکشن dialup درست کنید ، پس از گذراندن سه مرحله اول به قسمتی میرسید که باید مودم گوشی را انتخاب کنید. ما در این آموزش از گوشی سونی اریکسون مدل w810i استفاده کردیم که مودم Sony Ericsson w810 USB WMC Modem که گذینه مورد نظر ماست را تیک میزنیم و مراحل کار را ادامه میدهیم.
(توجه داشته باشید که نام مودم مورد استفاده در تمامی گوشی های سونی اریکسون به همین شکل است و فقط مدل گوشی تغییر میکند. در مورد مودم مورد استفاده در برند های دیگر اطلاعی ندارم )


پس از انتخاب نام کانکشن ، باید شماره #8***99* را بجای شماره تلفن ISP در کارد مربوطه وارد نمایید و در مرحله بعد کادرهای مربوط به Username و Password را خالی بگذارید و مراحل ساخت کانکش را به پایان ببرید

کار تمام است و تنها کاری که باید بکنید اینکه که مثل همیشه دکمه Dial را فشار دهید مطمئنا برای ورود به دنیای اینترنت شما را زیاد منتظر نمیگذارد.
2-گوشی رو با كابل یو اس بی به كامپیوتر متصل كنید 3-گزینه فون مد یا حالت تلفن رو انتخاب كنید 4-به بخش تنظیمات گوشی بروید 5-به تب ارتباطات وارد شوید 6-وارد گزینه یو اس بی شوید 7-وارد قسمت یو اس بی اینترنت شوید 8-این امكان را روشن بنمایید 7-در قسمت یو اس بی دیتا اكانت این گزینه را انتخاب كنید: Irancell-gprs Driver/usb cable/ 9-هر وقت تمام درایور ها نصب شدند آیكون اینترنت بر روی گوشی شما ظاهر می شود! در این وضع در كامپیوتر بدون اینكه كاری كنید همیشه به اینترنت متصل می باشد و از طریق كامپیوتر نیازی به كانكت كردن نیست! Pc suite
1-گوشی رو روشن كنید
در ضمن برای نوکیا هم شمار #99* رو بجای شماره بزنید.

احمد ساکان بازدید : 67 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

آموزش گام به گام نرم افزار Microsoft Word

مقدمه

با توجه به اینکه امروزه مقوله تایپ و واژه پردازی یکی از موارد مطرح در سازمانها و شرکتها می باشد علیهذا با توجه به اهمیت موضوع در مبحث ICDL  آموزش این مهارت نیز جایگاه بخصوصی دارد .

در این جزوه سعی گردیده است تا با آموزش گام به گام نرم افزار Microsoft Word که نرم افزاری قدرتمند و متداول در امر تایپ و واژه پردازی می باشد قدمی در رسیدن به هدف نهایی  یعنی آموزش استفاده از ابزارها و مفاهیم فن آوری اطلاعات برداشته شود .

 

1- نحوه اجرا و ورود به نرم افزار Wordو چگونگی خروج از آن

در صورت وجود آیکن نرم افزار Word در Desktop  ویندوز می بایست بر روی آیکن آن دو بار کلیک کنید تا وارد برنامه شوید در غیر این به صورت ذیل عمل کنید.
Start – Program –Microsoft office – Microsoft Word

جهت خروج از این برنامه می بایست بر روی علامت ضربدر قرمز رنگ موجود در بالای سمت راست پنجره این نرم افزار کلیک کنید. یا طبق مراحل ذیل عمل کنید:  
File – Exit


2- آشنایی با قسمتهای مختلف پنجره اصلی

پنجره اصلی نرم افزار Word دارای قسمتهای ذیل می باشد:

الف- نوار عنوان: این قسمت شامل ابزارهای Minimize , Maximize , Close بوده و در طرف سمت چپ آن سند حاضر (سندی که مشغول بکار بر روی آن هستیم )نوشته می شود.
ب
– نوار منو: این نوار امکان دسترسی به تمامی فرامین Word رابصورت گروه بندی شده فراهم می سازد.
ج – نوار ابزار استاندارد: این نوار دسترسی به دستورات و فرامین استاندارد نرم افزار Word
را فراهم می سازد.
د –
نوار ابزار فرمت: این نوار امکان فرمت دهی و شکل دهی به متن نوشته شده را فراهم می سازد.
ه – خط کش:
نشان دهنده عرض و طول صفحه می باشد و می توان قرار گیری علامتهای متن و حاشیه ها را با آن تنظیم کرد این ابزار به حالت عمودی و افقی وجود دارد.
و – نوار مرور (Scroll Bar
):
این نوار جهت نمایش قسمتهای مختلف متن نوشته شده استفاده می شود این ابزار بصورت عمودی و افقی وجود دارد.
ز- آیکن های تغییر نمای دید متن : این آیکن ها جهت تغییر نمای دید متن مورد استفاده قرار می گیرند.
ج – نوار وضعیت :
محل قرار گیری (مختصات ) مکان نما و وضعیت نرم افزار را در هنگام انجام یک کار نشان می دهد.
توجه : نرم افزار Word
بجز دو نوار ذکر شده فوق شامل نوار ابزارهای گوناگون دیگری جهت کاربردهای مختلف می باشد که روش فعال سازی آنها بعدا در همین جزوه عنوان خواهد گردید.

3- تایپ متن:
زمانیکه شما نرم افزار
Word را اجرا نمائید بطور اتوماتیک یک سند (Document ) جدید جهت تایپ متن ایجاد می گردد و مکان نما (خط عمودی چشمک زن ) جهت آغاز تایپ در ابتدای سند قرار می گیرد حال می توانید کار تایپ را آغاز نمائید
زمانیکه تایپ یک سطر به پایان رسید مکان نما بطور اتوماتیک به سطر بعدی منتقل میگردد ولی در صورتیکه قبل از اتمام سطر بخواهید به اول سطر بعد بروید می بایست از
Enter استفاده نمائید .
کلیدهایی از صفحه کلید (علاوه بر کلیدهای حروف ) که مورد استفاده زیادی در امر تایپ بشرح ذیل می باشد :
1-
Space bar : از نظر اندازه بزرگترین کلید بوده و جهت ایجاد فاصله بین کلمات مورد استفاده قرار می گیرد .
2 –کلید های Right , Left , Down
: به ترتیب جهت پیمایش بسمت بالا پایین چپ راست مورد استفاده قرار می گیرد .
3- کلید
Delete : این کلید حروف سمت چپ محلی را که مکان نما در آن قرار دارد پاک می کند .
4-  کلید
Back space: این کلید حروف سمت چپ را که مکان نما در آن قرار دارد پاک می کند .
5- کلید Enter
:
این کلید برای انتقال مکان نما به سطر جدید و ایجاد سطرهای خالی کاربرد دارد.
6- کلید Insert
: از این کلید جهت تایپ کلمات جدید در فواصل (Insert ) یا روی متن قبلی (OVR ) استفاده می شود بطوریکه با یکبار فشار دادن آن می توان کلمات جدید را روی متن قبلی تایپ کرد(از حالت Insert ) خارج نمود و در فواصل متن کلماتی را وارد کرد این عمل با دو بار کلیک بر روی باکس OVR
در قسمت نوار وضعیت نیز میسر می باشد . 
لازم به ذکر است نرم افزار Word بطور پیش  فرض در حالت Insert ی می باشد .

 

 

4 - کلیدهای میانبر (1):
 1 - کلیدهای (
Alt + Shift ): جهت فارسی کردن و یا لاتین نمودن صفحه کلید مورد استفاده قرار می گیرد .
2- کلیدهای (حرف +Shift
) :جهت تبدیل حروف کوچک به حروف بزرگ استفاده می شود بطوریکه اگر کلید Shift
را پایین نگه داشته و بطور همزمان حرفی را فشار دهیم با حروف بزرگ نوشته می شود
3- کلید های (Shift + Right
):  در این حالت اگر Shift را پایین نگه داشته ئ کلید Right  فشار دهید در هر بار فشار یک حرف از سمت راست مکان نما انتخاب می شود

4- کلیدهای (Shift + Left ) : در این حالت اگر Shift را پایین نگه داشته و کلید Left  را فشار دهید در هر بار فشار یک حرف از سمت چپ مکان نما انتخاب می شود .
5- کلیدهای  (
Up Shift + ) : در این حالت اگر Shift را پایین نگه داشته و کلید Up  را فشار دهید کل کلماتی از آ ن سطر که در سمت راست مکان نما می باشد و همچنین کلماتی که از سطر بالا ( از انتهای سطر تا نقطه بالای مکان نما )  انتخاب می شود اگر مکان نما در اول سطر باشد سطر بالا انتخاب می شود.
6- کلیدهای (
Shift + Down) : در این حالت اگر Shift را پایین نگه داشته و کلید Down را فشار دهید کل کلماتی از آن سطر که در سمت چپ مکان نما می باشند و همچنین کلماتی از سطر پایین (از ابتدای سطر تا نقطه پایین مکان نما )انتخاب می شوند اگر مکان نما در آخر سطر باشد سطر پایین انتخاب می شود. 
7- کلیدهای (
Ctrl + Shift + Left ) : کلمه سمت چپ مکان نما را انتخاب میکند .
8- کلیدهای (
Ctrl + Shift + Right )
  : کلمه سمت راست مکان نما را انتخاب می کند .
9- کلیدهای ( Ctrl + A
) : برای انتخاب کل متن (سند ) استفاده می شود .

( انتخاب از طریق موس 1- جهت انتخاب از متن توسط ماوس اشاره گر ماوس را در ابتدای محل مورد نظر قرار داده و کلید سمت چپ ماوس را فشار داده و ماوس را روی متن مورد نظر به حرکت آورید .   2- جهت انتخاب یک سطر ماوس را جائی در ابتدای سطر قرار داده و کلید سمت چپ را کلیک کنید (مکان نما باید بشکل اشاره گر سفید درآید) .   3- برای انتخاب یک لغت روی آن دابل کلیک کنید .    4- برای انتخاب یک پاراگراف کلید Ctrl  را پایین نگه داشته و بر روی پاراگراف کلیک کنید .     5- برای  خارج کردن یک متن از حالت انتخاب باید در فضای خالی روی متن کلیک کنید )

 

9- کلید های ( Ctrl + C ) : برای کپی کردن قسمت انتخاب شده از متن مورد استفاده قرار می گیرد ( قسمت کپی شده در قسمت   Clipboard قرار می گیرد)
10- کلیدهای ( Ctrl + X ) : برای برداشتن ( کات کردن) قسمت انتخاب شوه از متن مورد استفاده قرار می گیرد ( قسمت کات شده در Clipboard قرار می گیرد .
11- کلیدهای (Ctrl + V) : برای قرار دادن قسمت کپی یا کات شده در محل دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد .
12- کلیدهای ( Ctrl + Home
)
: مکان نما را به اول متن (سند) منتقل می نماید .
13- کلیدهای ( Ctrl + End
)
: مکان نما را به انتهای متن (سند ) منتقل می نماید .
14- کلید Home
: مکان نما را به اول سطر جاری منتقل می نماید .
15- کلید
End : مکان نما را به انتهای سطر جاری منتقل می کند .
16- کلیدهای (
Ctrl + Page Up ) : مکان نما را به یک صفحه قبل ( بالا ) منتقل می کند .
17- کلیدهای ( Ctrl + page Down
) :
مکان نما را به یک صفحه بعد ( پایین) منقل می کند .
18- کلیدهای (Ctrl + Left
) :
مکان نما را به اندازه یک کلمه به سمت چپ منتقل می کند .
19- کلیدهای (Ctrl + Right
)
: مکان نما را به اندازه یک کلمه یه سمت راست منتقل می کند .

 

 5- فونت (Font ) :
سبک نوشتن حروف را فونت گویند .
انتخاب فونت توسط باکس موجود در نوار ابزار
 Formatting صورت می گیرد بطوریکه می بایست روی مثلث موجود در باکس کلیک کرده و از فونتهای موجود یکی را انتخاب نمود .جهت تغییر فونت متن نوشته شده نیز می بایست آن را انتخاب کرده و توسط همین باکس فونت را انتخاب نمود . 
سایز فونت :
جهت انتخاب سایز فونت از قسمت نوار فرمت مثلث مربوطه را که در کنار باکس سایز موجود می باشد کلیک نموده و سایز مورد نظر را انتخاب کنید.

آیکن های  Italic , Bold , Underline:
این آیکن ها روی نوار فرمت قرار داشته و به ترتیب برای زیر خط دار کردن  پررنگ کردن  و مورب کردن  کلمات وجملات استفاده می شود.
قسمتهای مهم و کلیدی کادر محاورهای
Font :
1- گزینه
Strikethrough:این گزینه جهت کشیدن خط بر روی اشتباهات موجود در متن مورد استفاده قرار می گیرد .
2- گزینه Subscript
:
این گزینه برای ایجاد کاراکترهای کوچکتر درزیر کاراکترهای معمولی بکار می رود (اندیس)
3- گزینه Superscript
:این کزینه برای ایجاد کاراکترهای
 کوچکتر در بالای کاراکترهای معمولی بکار می رود(توان)
 
6- هم ترازی متن :
این قسمت دارای چهار آیکن است که سطور متن را به ترتیب ( از چپ به راست )از سمت چپ . وسط  راست و از دو طرف هم تراز می نماید این ایکن ها در نوار ابزار فرمت قرار دارند.

احمد ساکان بازدید : 81 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

چگونگی ایجاد Password برای محافظت از فولدرها در ویندوز XP

آیا شما به طور مشترك از یك كامپیوتر استفاده می كنید و می خواهید پوشه هایتان امنیت بیشتری داشته باشند؟
برای ایجاد پسوردی كه از پوشه ها محافظت می كند دو روش وجود دارد.

روش اول: اگر شما برای نام كاربری خود پسورد دارید می توانید از این پسورد برای محافظت از پوشه های خود استفاده كنید. اما در غیر این صورت روش زیر را دنبال كنید:
روی پوشه ای كه می خواهید محرمانه بماند راست كلیك كرده و گزینه ی Properties را انتخاب كنید (یا كلید های Alt و دابل كلیك را به طور همزمان فشار دهید.) سپس روی كلید sharing كلیك كرده و گزینه «Make this folder private »را تیك دار كنید . و در آخر كلید Apply را بزنید. اگر شما برای نام كاربری خود پسوردی نداشته باشید، كادری ظاهر می شود كه از شما سوال می كند آیا می خواهید پسوردی بسازید ؟ اگر می خواهید پوشه را محرمانه كنید باید حتما” این كار را انجام دهید بنابراین روی گزینه yes كلیك كنید . از این پس برای ورود به Desktop كامپیوتر و استفاده از آن باید از پسوردتان استفاده كنید.
پس از كلیك گزینه yes باید پسورد خود را تایپ كنید و سپس آنها را تصدیق كنید. سپس روی دكمه «create password » كلیك كنید و در آخر پنجره پسورد را ببندید.
در آخر كلید ok پنجره propertiest را بزنید. حالا هر كسیكه وارد سیستم شما شود.
نمی تواند بدون اطلاع از پسورد شما به آن فایل دسترسی پیدا كند .

روش دوم: اگر پوشه مورد نظر به صورت zip یا فشرده است شما می توانید یك پسورد منحصر به فرد به آن بدهید.
فقط كافیست روی پوشه زیپ شده دابل كلیك كنید و وقتی پوشه باز شد از منوی بالا گزینه file رفته روی گزنیه «Add a password » كلیك كرده و پسورد خود را در پنجره ظاهر شده تایپ كنید.
اكنون شما تنها كسی هستید كه به فایل های این پوشه دسترسی دارید. پوشه باز می شود و فایل ها نیز دیده می شوند اما شما تنها كسی هستید كه می توانید به فایل ها دسترسی داشته باشید.

احمد ساکان بازدید : 58 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

میانبر های ویندوز 7

در ویندوز 7 امکانات و قابلیت‌های متعدد جدیدی افزوده شده است. یکی از این قابلیت‌ها کلیدهای میانبر جدیدی است که در کل محیط ویندوز کاربرد دارد. هم‌اکنون به معرفی این کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7 می‌پردازیم. لازم به ذکر است کلیدهای میانبر سابق که در ویندوزهای قبلی کارایی داشت نیز همچنان برقرارند.
لیست این کلیدهای میانبر جدید در کل محیط ویندوز 7 به شرح زیر است:

کلید Windows + ↑: بیشینه ساختن (Maximize) پنجره.
کلید Windows + ←: حرکت پنجره به سمت چپ. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت چپ خواهد چرخید!
کلید Windows + →: حرکت پنجره به سمت راست. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت راست خواهد چرخید!
کلید Windows + ↓: کمینه ساختن (Minimize) پنجره و بازگردانی پنجره از حالت بیشینه.
کلید Ctrl + Windows + ←: پرش به مانیتور سمت چپ.
کلید Ctrl + Windows + →: پرش به مانیتور سمت راست.
کلید Ctrl + Windows: کمینه ساختن (Minimize) و بازگردانی کلیه پنجره‌های باز.
کلید T + Windows: متمرکز شدن بر روی اولین پنجره موجود در Taskbar. با فشردن مجدد به پنجره بعدی موجود خواهید رفت و این گردش ادامه دارد. همچنین با فشردن کلید T + Shift+ Windows این گردش عقبگرد خواهد شد.
کلید Space + Windows: مشاهده دزدانه صفحه دسکتاپ! با این عمل، کلیه پنجره‌های باز، شفاف می‌شود به طوریکه صفحه دسکتاپ دیده شود.
کلید G + Windows: مرتب کردن کلیه Gadgetهای موجود به ترتیب حروف الفبا.
کلید P + Windows: تنظیمات نمایش خارجی نظیر Mirror ،Extend Desktop و غیره.
کلید X + Windows: صفحه Mobility Center مشابه ویندوز ویستا.
کلید Windows + #: باز نمودن پنجره شماره # موجود در Taskbar. به عنوان مثال برای باز نمودن اولین پنجره Taskbar کلیدهای Win+1 و برای باز نمودن سومین پنجره کلیدهای Win+3 را وارد می‌کنیم.
کلید Windows + +: بزرگ‌نمایی پنجره.
کلید Windows + -: کوچک‌نمایی پنجره.
Alt + P: نمایش و یا عدم نمایش صفحه پیش‌نمایش در هر پنجره.

همچنین کلیدهای ترکیبی زیر که به کمک ماوس صورت میگیرد مختص محیط Taskbar هستند:
Shift + کلیک بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید.
کلیک وسط ماوس بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید.
Shift + Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید با دسترسی ادمین.
Shift + راست کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده: نمایش منوی پنجره شامل Restore All ،Minimize All ،Move All و غیره.
Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده: گردش بر روی پنجره‌های موجود در این گروه.

لازم به ذکر است جهت اطلاع کاربران مبتدی، کلید Windows بین دو کلید Alt و Ctrl در سمت چپ کیبورد قرار دارد.

احمد ساکان بازدید : 72 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

عکس گرفتن از صفحه مانیتور در ویندوز ویستا

طریقه عکس گرفتن از صفحه مانیتور در ویندوز XP را تقریبأ تمامی کاربران مبتدی و پیشرفته آگاه هستند ؛ زدن کلید PrtScr و سپس Paste کردن در محیطی مانند Paint. در ویندوز ویستا هم این کار امکان پذیر است ، اما همان طور که مشخص است این روش چندان مطلوب نیست چرا که عکس از کل صفحه گرفته میشود در نتیجه بسیاری ترجیح میدهند از نرم افزارهای مرتبط استفاده کنند. اما ویندوز ویستا تدبیری بسیار عالی را در این زمینه اندیشیده است و ابزاری با توانایی های بالا را برای گرفتن عکس از صفحه مانیتور را در خود گنجانده است. در این ترفند قصد داریم به معرفی ابزار Snipping Tool ویندوز ویستا که اکثرأ کاربران از آن بی خبرند بپردازیم.
 
 توجه: برای خواندن ترفند به ادامه مطلب مراجعه کنید
 
 

بدین منظور:

بر روی دکمه Start کلیک کنید.
در داخل فیلد جستجوی موجود در منوی Start ، عبارت snip را وارد کنید.
پس از ظاهر شدن Snipping Tool بر روی آن کلیک کنید.
خواهید دید که پنجره این ابزار باز میشود.
با انتخاب دکمه New چهار گزینه خواهید داشت که هر کدام برای گرفتن عکس از صفحه برای یک منظور خاص است:
Free-form Snip به شما امکان عکس برداری از یک محدوده بدون قاعده را میدهد.
Rectangular Snip به منظور عکس برداری از یک محدوده مستطیلی استفاده میشود.
Windows Snip اجازه عکس برداری از پنجره ای که اکنون باز است را به شما میدهد.
و در آخر نیز Full-screen Snip از کل صفحه مانیتور عکس میگیرد.

پس از گرفتن عکس از صفحه ، تصویر شما در Clipboard ویندوز ذخیره میشود. اکنون شما میتوانید با استفاده از یک نرم افزار ویرایش عکس همانند Paint ویندوز ، تصویر خود را با انجام عمل Paste بازیابی کنید.

احمد ساکان بازدید : 91 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

۱۰ ترفند برای افزایش طول عمر CDها

با پیشرفت تکنولوژی جایگزین‏های متعددی برای CD جهت ذخیره اطلاعات به وجود آمده است. شاید به همین دلیل هم است که حفظ و نگه داری از CDها چندان جدی گرفته نمی‏شود. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم روزانه با آن‏ها سر و کار داریم و هنوز زمان زیادی تا فراموشی آنها باقی مانده است. در نتیجه همچنان سالم نگه داشتن آنها اهمیت زیادی دارد. در این ترفند قصد داریم به معرفی ۱۰ راهکار در جهت افزایش طول عمر CDها بپردازیم.

۱- CD را با DVD-ROM اجرا نکنید؛ این کار به این علت است که سرعت چرخش DVD-ROM بسیار بیشتر از CD-ROM است و این کار باعث خش‏دار شدن CD خواهد شد.
۲- CDها را از پشت روی هم قرار دهید؛ اگر CDها را از طرف قابل استفاده روی هم قرار دهید به علت شیشه‏ای بودن سطح، به سرعت خش‏دار خواهد شد.
۳- از پاک کردن CD با لباس و حوله خودداری کنید؛ پاک کردن CDها با منسوجات به شدت باعث کاهش عمر CDها خواهد شد. برای تمیز کردن CD‏ها از دستمال کاغذی بدون کرک و یا سایر دستمال‏های نرم استفاده کنید.
۴- از نوشتن با ماژیک‏های غیر استاندارد روی CDها خودداری کنید؛ ماژیک‏های غیر استاندارد به تدریج در بافت CD فرو رفته و باعث استهلاک سریع CD خواهد شد.
۵- از تماس مکرر دست‏ها با CDها خودداری کنید؛ شیارهای دست (ترفندستان) و کثیفی‏های سطح دست در تماس با سطح CD باعث تخریب سطح شیشه‏ای آن خواهد شد.
۶- از قرار دادن CDها در هوای آزاد و کیف‏های نامرغوب خودداری کنید؛ این کار خیلی زود CD را نابود می‏کند.
۷- بلافاصله بعد از اتمام کار با CD، آن را از CD-ROM خارج کنید؛ در صورتی که CD در CD-ROM باقی بماند در هر بار ورود به My Computer یا هنگام خاموش و روشن کردن سیستم، محتوای CD بازخوانی خواهد شد.
۸- از زدن برچسب به جای نوشتن روی پشت CD خودداری کنید ؛ با اینکار CD-ROM برای خواندن CD تعداد دور بیشتری را می‏زند و خود به خود CD مستهلک خواهد شد.
۹- از دستگاه‏های خش‏گیر و پمادهای خش‏گیر حدالامکان استفاده نکنید؛ در صورتی که خش‏هایی کوچک و کم روی CDها مشاهده کردید، استفاده از ابزارآلات مذکور به هیچ‏وجه برطرف کننده نیست و ضمن برداشت کردن یک لایه از روی CD، خش‏های جدیدی نیز روی CD وارد خواهد کرد.
۱۰- از تهیه CD‏های رنگی و نامرغوب ارزان قیمت با مارک‏های ناشناس خودداری کنید؛ CDهای رنگی به دلیل ساختار غیر استاندارد خود عمر کوتاهی دارند.همچنین CDهای ارزان نامرغوب حتی با رعایت ۹ شرط بالا باز هم عمر کوتاهی خواهند داشت.

احمد ساکان بازدید : 48 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

ترفند تلفن ثابت

انتقال مکالمه

الف)انتقال فوری مکالمه به تلفن دیگر # شماره ی مورد نظر *21* - بوق آزاد
:#21#نحوه ی حذف

ب)انتقال مکالمه به تلفن دیگر در صورت مشغول بودن # شماره ی مورد نظر * 62 *-بوق آزاد
:#62#نحوه ی حذف

ج)انتقال مکالمه به تلفن دیگر در صورت عدم جواب دهی مشترک تا 6 زنگ---- # شماره ی مورد نظر *65* بوق آزاد

:#65#نحوه ی حذف



انتظار مکالمه

بوق آزاد*43#



شماره گیری
خلاصه


نحوه ی برقراری: *51* عدد 2 رقمی*شماره ی مورد نظر#
از1تا 49


*51* عدد 2 رقمی# نحوه ی استفاده


نحوه ی حذف:#51* عدد 2 رقمی #


بیدار با
شنمایش همه

بوق آزاد:*55*دو رقم ساعت 2رقم دقیقه#

نحوه ی حذف:#55#

احمد ساکان بازدید : 48 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

صفحه خطا یا صفحه آبی (قرمز) در ویندوز چیست؟

این صفحه آبی که بنامهای صفحه آبی مرده یا مرگ و صفحه خطای توقف نیز خوانده می شود، یک صفحه خطا است که در سیستم عامل ها، مخصوصاً Windows نمایش داده می شود.
این صفحه عموماً هنگامی که یک خطای بحرانی در کامپیوتر رخ می دهد، ظاهر می شود تا با خاموش کردن سیستم جلوی آسیب های احتمالی گرفته شود.


علل نمایش صفحه آبی خطا:

در سیستم عامل هایWindows مبتنی برNT ثبت نادرست درایورهای سخت افزارها یا عملکرد نادرست آن ها باعث نمایش این صفحه می شود.
در Windows ها سری 9x وجود فایل های DLL ناسازگار یا Bug های داخلی در Kernel سیستم عامل می تواند باعث ایجاد صفحه های آبی شود.
البته اشکالات فیزیکی ای مثل خرابی حافظه، تغییر ولتاژ Power ها، بالا رفتن درجه دمای سخت افزارها، نرسیدن برق به Hard یا دیگر سخت افزارها یا کار کشیدن بیش از توان یک سخت افزار هم باعث نمایان شدن صفحه های آبی در همه سیستم عامل های مبتنی بر Windows از نسخه 3.1 به بعد می شود.
در سیستم عامل های OS/2 و MS-DOS این صفحه به رنگ مشکی و به نام Black Screen of Death خوانده می شود و در سیستم عامل جدید Microsoft یعنی Vista این صفحه به رنگ قرمز دیده شده و عنوان Red Screen of Death را دارد.

احمد ساکان بازدید : 60 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

تبدیل پوشه به درایو

با این دستور میتونین پوشه ای رو که بسیار مورد علاقه شماست رو به یک درایو تبدیل کنید تا سریعا درMyComputer در دسترس شما باشه .ابتدا دکمه Start را زده و گزینه Run را انتخاب کنید .
در پنجره Run عبارت Cmd را بنویسید و روی ok کلیک کنید .
در پنجره ای که براتون باز میشه عبارت مقابل را بنویسید :

Subst [drive_name:][path_of_folder] l

به جای drive_name نام درایو جدید را تایپ کنید مثل z: و به جای Path_Of_Folder نام پوشه ای را که میخواهید همانند درایو فرض شود را وارد کنید .

مثلا اگر میخواهید پوشه music که در درایو D قرار دارد را درایو z فرض کنید فرمان زیر را وارد کنید :

Subst z: "D:music" l

فقط یادتون باشه که مسیر را داخل " " قرار دهید و نام درایوی هم که انتخاب میکنید با نام درایوهای MyComputer یکی نباشد .

احمد ساکان بازدید : 72 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

نکات کلیدی برای خرید لپ تاپ

برای خرید لپ‌تاپ چند نکته کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. قبل از آن توجه داشته باشید که سازندگان لپ‌تاپ همگی دارای شرکت‌های بزرگ چندین میلیارد دلاری هستند پس برای تولید یک محصول، صرف نظر از نام تجاری، سرمایه خود را نیز به خطر نمی‌اندازند. در نتیجه تمام مدل‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید از کیفیت و كارآیی قابل قبولی برخوردار هستند اما این راهنما کمک خواهد کرد انتخابی با توجه به نیازهای خود انجام دهید. ضمن اینکه بهترین گزینه را با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، انتخاب کنید.

مشخصات فنی
یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت مدل‌ها، وجود اختلاف در مشخصات فنی لپ‌تاپ‌ها است و قطعاتی مانند پردازنده، حافظه، باتری، هارددیسک و بخش گرافیکی را در بر می‌گیرد. در مورد پردازنده چندین انتخاب وجود دارد که شامل نسل‌های قدیمی و جدید اینتل و AMD است. در مورد پردازنده ویژگی‌هایی مانند تعداد هسته، فرکانس و حافظه درونی مهم هستند و علاوه بر آن پلتفرم سیستم نیز اهمیت دارد. پلتفرم Core 2 Dou کاملا از رده خارج شده و در حال حاضر اینتل دارای سه زیر مجموعه به نام‌های Core i3 برای رده متوسط، Core i5 برای رده نیمه حرفه‌ای و Core i7 برای رده حرفه‌ای است. هر کدام از این زیرمجموعه‌ها دارای چندین مدل پردازنده هستند. جدید‌ترین پردازنده‌های موجود برای لپ‌تاپ‌ها از خانواده سندی‌بریج هستند که مدل آنها با عدد دو آغاز می‌شود و یک عدد چهار رقمی را تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال پردازنده‌ Core i3 380M و Core i3 2310M هر دو در خانواده Core i3 قرار دارند با این حال مدل 2310M جدیدتر است و جایگزین مدل قبلی شده است. لپ‌تاپ‌هایی که از این دو پردازنده استفاده می‌کنند هم اکنون با قیمت‌های مشابه در بازار دیده می‌شوند، پس بهتر است مدل‌هایی که دارای پردازنده جدیدتر هستند را انتخاب کنید.


رم در نوت‌بوک‌های امروزی از نوع DDR3‌ است و اگر لپ‌تاپی با رم DDR2 مشاهده کردید به معنی قدیمی بودن آن است. (البته گاهی از رم‌های DDR2‌ در برخی نت‌بوک‌های کوچک استفاده می‌شود). برای رم‌ها دو گزینه اهمیت بیشتری دارد اول ظرفیت و دوم فرکانس رم. مدل‌های متوسط شامل دو تا چهار گیگابایت رم هستند که بهتر است ظرفیت‌های چهار گیگابایتی انتخاب شوند. ظرفیت‌ بیشتر از این مقدار عملا بلااستفاده است زیرا به ندرت حجم چهار گیگابایت رم اشغال خواهد شد. البته ظرفیت دو گیگابایت نیز با اینکه برای اجرای ویندوز هفت و اغلب برنامه‌ها کافی است اما ممکن است برای برخی فعالیت‌های حرفه‌ای با محدودیت روبه‌رو شود. فرکانس رم اهمیت کمتری دارد با این حال از بین دو فرکانس 1066 و 1333 برای رم‌های DDR3، مدل‌هایی که دارای فرکانس 1333 مگاهرتز هستند کارآیی بهتری دارند.


باتری در لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های سندی‌بریج استفاده می‌کنند، دوام بیشتری دارد و سه تا چهار ساعت عمر باتری برای اغلب مدل‌ها رایج است. شارژ بیشتر به معنی استفاده طولانی‌تر از دستگاه بدون نیاز به برق است.
هارددیسک بخش ذخیره‌سازی اطلاعات در لپ‌تاپ‌ها را تشکیل می‌دهد و در لپ‌تاپ‌های گران قیمت این بخش از نوع SSD انتخاب می‌شود که چندان رایج نیست. برای هارددیسک دو ویژگی ظرفیت و سرعت دارای اهمیت هستند. در مدل‌های متوسط و نیمه‌حرفه‌ای معمولا ظرفیت‌های 500 تا 750 گیگابایت دیده می‌شود و لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای نیز دارای ظرفیتی بالاتر از یک ترابایت هستند. با این شرایط مدل‌هایی که ظرفیت هارددیسک آنها 320 گیگابایت یا کمتر است گزینه‌های مناسبی نیستند. البته دو بخش رم و هارددیسک قابل ارتقا هستند و با کمی هزینه می‌توانید این دو بخش را تعویض کنید. سرعت هارددیسک‌ها با تعداد چرخش صفحه‌های هارد مشخص می‌شود و سه سرعت 4200، 5400 و 7200 دور در دقیقه برای هارددیسک لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده است. هارددیسک‌هایی که سرعت 4200 دور دارند کمتر مورد توجه هستند و لپ‌تاپ‌هایی با سرعت 5400 دور در دقیقه بیشترین مدل‌های بازار را تشکیل می‌دهند. سرعت 7200 دور در دقیقه اغلب در نوت بوک‌های گیم و مدل‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.


بخش گرافیکی در لپ‌تاپ‌ها به دو شکل دیده می‌شود. برخی از مدل‌ها از همان هسته گرافیکی پردازنده استفاده می‌کنند و دارای کارت گرافیکی مستقل نیستند. این هسته گرافیکی درون پردازنده قرار دارد و كارآیی آن برای بازی مناسب نیست. اما توانایی پردازش‌های گرافیکی دو بعدی و تمام فعالیت‌های روزانه با نرم‌افزارهای آفیس و برنامه‌های اینترنتی را دارد. این هسته‌های گرافیکی برای پخش فیلم نیز بهینه‌سازی شده‌اند و كارآیی مطلوبی دارند. تراشه‌های گرافیکی مستقل، ساخت دو شرکت انویدیا و AMD هستند که مدل‌های ساخت انویدیا با نام جیفورس و مدل‌های ساخت AMD با نام رادئون شناخته می‌شود. اگر کارت گرافیکی ساخت انویدیا بود بهتر است از کارت‌های سری پنج این شرکت باشد مانند جیفورس GT 540 یا GT 550. این مدل‌ها برای بازی هم مناسب هستند. جیفورس GT 520 نیز کارآیی قابل قبولی دارد ولی برای بازی مناسب نیست. یکی از ویژگی‌های کارت‌های گرافیکی ساخت انویدیا کمک به پردازش در برخی نرم‌افزارها مانند فتوشاپ و تبدیل فرمت‌های صوتی و تصویری است. در برخی مدل‌ها از فناوری اپتیموس استفاده شده که دارای دو بخش گرافیکی هستند و می‌توانند باعث افزایش عمر باتری شوند. در این روش زمانی که بار پردازشی زیاد نیست هسته گرافیکی پردازنده اجرا می‌شود و زمانی که توان آن کافی نباشد کارت گرافیکی فعال خواهد شد.
کارت‌های گرافیکی AMD که دارای شماره سری HD 65xx، HD 66xx و HD 67xx‌ هستند نیز می‌توانند برای بازی استفاده شوند و بهترین كارآیی را مدل‌های سری HD 67xx‌ دارند. مدل‌هایی که شماره سری آنها با عدد شش آغاز می‌شود جدیدتر هستند.


ویژگی‌های ظاهری
اندازه صفحه نمایش یکی از مهمترین ویژگی‌های ظاهری است. لپ‌تاپ‌هایی که دارای صفحه نمایش 15 اینچ و بزرگ‌تر هستند وزن بیشتری دارند و حمل آنها کمی دشوارتر است. با این حال اندازه صفحه نمایش به مشاهده جزییات بیشتر کمک می‌کند. مدل‌هایی که دارای صفحه نمایش 13 یا 14 اینچ هستند معمولا وزنی بین 8/1 تا 4/2 کیلوگرم دارند و امکان جابجایی آنها بیشتر است. یکی از فناوری‌های مرتبط با صفحه نمایش سیستم نور پس‌زمینه است و در برخی مدل‌ها از شیوه تامین نور LED استفاده می‌شود. در این روش نور تنها در قسمتی از تصویر که روشن است تابیده می‌شود و میزان کنتراست در تصویر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این باعث مصرف کمتر باتری خواهد شد.


وضوح تصویر هم در کیفیت نمایش موثر است. معمولا لپ‌تاپ‌ها از دقت تصویر 768×1366 پشتیبانی می‌کنند که هر چقدر این مقدار بالا باشد جزییات بیشتری در تصویر قابل مشاهده است. در مدل‌های حرفه‌ای از وضوح 1080×1920 استفاده می‌شود که به آن، استاندارد 1080P یا اصطلاحا Full Hd می‌گویند.


پس از این قسمت تعداد پورت‌ها حایز اهمیت هستند. به عنوان مثال هرچقدر تعداد پورت‌های USB بیشتر باشد امکانات بهتری برای ارتباط با وسایل جانبی فراهم می‌کند ضمن اینکه دو درگاه تصویری VGA و HDMI نیز برای اتصال به نمایشگرها مانند مانیتور، تلویزیون و پروژکشن کاربرد دارند. نوع صفحه کلید و اندازه تاچ‌پد هم می‌تواند در انتخاب موثر باشد. کیبوردهایی که بین کلیدهای آن فاصله وجود دارد چیکلت نامیده می‌شوند. تایپ در این کیبوردها با دقت بیشتری همراه است با این حال برای تایپ سریع مناسب نیستند زیرا اندازه کلیدها حدود 15 درصد از کلیدهای معمولی کوچک‌تر است.


برند
برند در لپ‌تاپ‌ها تاثیر زیادی در انتخاب دارد با این حال باید گفت شرح تفاوت بین برندها نیز کار بسیار دشواری است. برند سونی در جایگاه نخست برندهای لپ‌تاپ است. با این حال در مقایسه با مدلی که مشخصات فنی مشابه دارد قیمت این برند می‌تواند حدود 100 تا 400 هزار تومان گران‌تر باشد. این ویژگی در مورد نوت‌بوک های اپل بسیار بیشتر است. لپ‌تاپ‌های اپل دارای سیستم عامل اختصاصی خود هستند که شیوه مستقلی را برای استفاده از سخت‌افزار دارد بنابراین نمی‌توان آن را با مدل‌های ویندوزی موجود در بازار مقایسه کرد. زیبایی و ظرافت این محصولات اگرچه شگفت‌انگیز است اما قیمت آنها برای کاربران عادی توجیه ندارد. برندهای اسوس و لنوو اکنون در بازار ایران دارای جایگاه مناسبی هستند و استقبال از آنها در حد مطلوبی است ضمن اینکه کارآیی و توان محصولات این دو برند هم مطلوب است. در جایگاه بعدی برندهایی همچون اچ‌پی، دل و ایسر دیده می‌شوند که از نظر قیمت کاملا رقابتی هستند و در مقایسه با سایر برندها می‌توان در آنها قیمت‌های مناسب‌تری را نسبت به مدل‌هایی با مشخصات فنی مشابه دید. با این حال این مدل‌ها نیز حساسیت‌های خاص خود را نسبت به شرایط نگهداری دارند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

احمد ساکان بازدید : 48 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

 

اگر روی لپ تاپ آب ریخت،چه کار کنیم؟

 

 یکی از بدترین فاجعه‌هایی که برای کاربران ابزارهای الکترونیکی اتفاق می‌افتد، ریختن آب یا چای یا هر نوع مایعی روی آن‌هاست. این اتفاق که بخصوص برای لپ‌تاپ‌ها به وفور روی می‌دهد، معمولا به سوختن مدارهای الکترونیکی و از دست رفتن ابزارهای گران‌قیمت و باارزش منجر می‌شود. اما با چند اقدام ساده و در عین حال سریع، می‌توان از افزایش ابعاد این فاجعه جلوگیری کرد.

بهترین اقدامات اضطراری را در چنین شرایطی پیشنهاد بدهند:

1.سریع باشید
بله، ممکن است شما اشتباه کرده باشید. شما همین الان نوشیدنی خود را روی لپ‌تاپ گران‌قیمت خود ریخته‌اید. ما هم احساس شما را درک می‌کنیم، اما الان زمان نشستن و افسوس خوردن نیست. هر ثانیه‌ای که از دست بدهید، رطوبت به داخل تجهیزات لپ‌تاپ نفوذ می‌کند و ممکن است باعث ایجاد اتصالات کوتاه و تباهی قطعات الکتریکی شود. پس سریع باشید.

اول از همه با کشیدن سیم برق وسیله الکترونیکی خود شروع کنید. اگر این وسیله یک لپ‌تاپ است، باطری آن را نیز هر چه سریع‌تر جدا کنید. اگر صفحه‌کلید (کی‌بورد) کامپیوترتان است، آن را از کامپیوتر جدا کنید. مایعات باعث ایجاد اتصالات کوتاه در تجهیزات الکترونیکی شما می‌شوند و به همین دلیل جدا کردن آن‌ها از جریان برق می‌تواند شانس نجات یافتن دستگاه شما را افزایش دهد!

2.خسارت را ارزیابی کنید
حال که دستگاه را از جریان برق جدا کرده‌اید، چند ثانیه‌ای را صرف بررسی محل و کمیت ریزش مایع کنید. اگر این حادثه فقط در اندازه ریختن چند مایع روی کی‌بوردتان بوده، شاید جدا کردن چند کلید اطراف محل آب‌ریختگی بتواند مشکل شما را حل کند. در این مواقع ما استفاده از دستمال الکلی را توصیه می‌کنیم که لکه‌ها و آلودگی‌ها را در خود حل کرده و خیلی سریع خشک می‌شود. شما می‌توانید با هزینه بسیار پایینی این دستمال الکلی را از داروخانه تهیه کنید و برای مواقع اضطراری در دسترس نگاه دارید.

در بسیاری از موارد، پاک کردن کی‌بورد و کلیدها مشکل را حل می‌کند. البته شاید در اثر ریختن آب یا چای روی کی‌بورد هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید، اما به یاد داشته باشد که اگر شما تمام قسمت‌ها را به خوبی پاک نکنید، بعد از خشک شدن رطوبت کلید‌ها شما مانند گذشته کار نمی‌کند و ممکن است حالت چسبنده پیدا کند.

اما اگر رطوبت محدود به سطح وسیله الکترونیکی نیست و به درون آن نفوذ کرده است، برای عمل جراحی آماده شوید!

3. قطعات را از هم جدا کنید
شما نمی‌توانید بدون باز کردن یک وسیله الکترونیکی آن را به خوبی تمیز کنید. اگر فکر باز کردن این وسایل شما را به وحشت می‌اندازد، قابل درک است. اما به یاد داشته باشید کوچک‌ترین شانس برای درست کردن وسایل گران‌قیمت شما بهتر از هیچ شانسی است. التبه اگر شما نمی‌دانید که کدام سمت پیچ‌گوشتی را باید برای باز کردن پیچ‌ها استفاده کنید، شاید تماس گرفتن با یکی از دوستان باتجربه ارزشش را داشته باشد.

با استفاده از یک پیچ‌گوشتی کوچک، وسیله الکتریکی خود را باز کنید البته مشخص است که دستورالعمل واحدی برای باز کردن همه دستگاه‌های الکتریکی وجود ندارد، اما ما در این جا چند نکته می‌گوییم که شاید به دردتان بخورد.

شاید شما برای باز کردن وسیله الکتریکی‌تان نیاز به کمی نیروی بیش‌تر داشته باشید. اما در مورد مدارهای الکتریکی دقت زیادی داشته باشید. اگر باز کردن یک وسیله نیاز به نیروی بیش‌تر از حد معمول نیاز دارد، احتمال وجود پیچ‌های مخفی را فراموش نکنید.

در نگهداری از پیچ‌های خود دقت کنید. حتی آن‌ها را در یک فنجان قهوه هم نگذارید، چرا که بسیاری از وسایل دارای پیچ‌های با اندازه‌های متفاوت هستند و به همین دلیل شما در هنگام بستن وسیله خود باید به یاد بیاورید که هر پیچ برای چه جایی است.

اگر یک وسیله الکتریکی خیلی پیچیده به نظر می‌رسد و شما نگران هستید که نتوانید آن را دوباره به حالت اول برگردانید، نگران نباشید. یک دوربین دیجیتال بردارید و قبل از جدا کردن قطعات از وسیله خود چند عکس بگیرید.

هدف اصلی شما رسیدن به هر بورد الکتریکی یا قطعاتی است که ممکن است در اثر ریختن آب مرطوب شده باشند. اگر شما در حال جدا کردن قطعات لپ‌تاپ هستید، باید بورد اصلی و تمام بوردهای کوچک متصل به آن را جدا کنید.

4. تمیز کنید
زمانی که شما قطعات لپ‌تاپ خود را جدا کردید، نوبت پاک کردن لکه‌ها و رطوبت است. اگر شما روی قسمتی از بورد خود لکه می‌بینید، می‌توانید با دستمال الکلی آن را پاک کنید. اما اگر تمام بورد شما آلوده شده است، باید دست به کار بزرگ‌تری بزنید. به طور کامل بورد خود را از دستگاه جدا کرده و آن را زیرآب و صابون بگیرید.

بله درست شنیدید. آن را زیر آب بگیرید. ما همیشه باید تجهیزات الکتریکی را از رطوبت دور نگاه داریم، اما گاهی زمانی می‌رسد که شما مجبورید با آتش به جنگ آتش بروید. به آرامی دست خود را روی آن بکشید و اجازه بدهید که آب و صابون کار خود را انجام دهد.

برای آن که بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است از آب مقطر یا آب دیونیزه استفاده کنید که می‌توانید از بسیاری از سوپرمارکت‌ها آن را خریداری کنید. آب شیر ممکن است بعد از خشک شدن روی بورد شما رسوب کند.

البته واضح است که می‌خواهید خیلی سریع متوجه شوید آیا دستگاه شما به درستی کار می‌کند یا خیر، اما شما باید اندکی صبر کنید. قدم بعدی این است که اطمینان حاصل کنید همه تجهیزاتی که شسته‌اید به طور کامل خشک شده‌اند. بهترین راه خشک کردن این تجهیزات با هواست، چرا که دستمال کاغذی یا دستمال ممکن است پرز یا تکه‌های بسیار ریزی در بین قطعات به جا بگذارند. برای آن که به روند خشک شدن سرعت ببخشید می‌توانید از ژل سیلیکا یا برنج سفید استفاده کنید و قطعات را در بین آن قرار دهید.

شما حتی می‌توانید برای خشک کردن سریع‌تر از پنکه یا سشوآر استفاده کنید. اما سعی کنید از فاصله دور و با حرارت کم استفاده کنید. حرارت بالای سشوار میتواند مدار شما را ذوب کند!

زمانی که همه قطعات کاملا پاکیزه و خشک شدند، زمان بستن همه قطعات در سر جای خودشان است. در این مرحله می‌توانید از عکس‌هایی که گرفته‌اید، کمک بگیرید و اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی در جای خود قرار گرفته است. ما ضمانت نمی‌کنیم که بعد از انجام این مراحل وسیله برقی شما به حالت اول برگردد، اما حداقل شما می‌دانید که همه تلاش خود را کرده‌اید.

احمد ساکان بازدید : 52 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

18 قابلیت جالبی که ویندوز 7 دارد و سایر ویندوزها ندارند!

تعریف‌ها و نقدهای مختلفی که از ویندوز 7 شده باعث شده است که بسیاری از کاربران که تجربه خوبی از ویندوز ویستا نداشته‌اند به این ویندوز جدید تمایل پیدا کنند. علاوه بر آن آمار کاربرانی که پس از استفاده از این ویندوز از آن اعلام رضایت کردند بالا بوده و این موضوع نوید روزهای خوشی را برای مایکروسافت به ارمغان آورده است. اما در این میان عده‌ای از کاربران هستند که عقیده خاصی را دنبال می‌کنند. آن‌ها معتقدند که ویندوز 7، همان ویندوز ویستا است که توسط مایکروسافت کمی کاربر پسند‌تر شده است. در نتیجه همچنان ویندوز XP را ترجیح می‌دهند. اما شاید واقعیت چیز دیگری باشد. تفاوت‌های بین ویندوز 7 و ویستا قطعاً چیزی فراتر از یک تغییرات کوچک است. در این ترفند قصد داریم به معرفی 18 قابلیت جالبی بپردازیم که در ویندوز ویستا و سایر ویندوزها از هیچ یک از آن‌ها خبری نبود. قابلیت‌هایی که هر یک به خودی خود یک تغییر جدی محسوب می‌شود.

. لرزاندن پنجره‌ها
فرض کنید چندین پنجره مختلف را به طور همزمان در محیط ویندوز باز کرده‌اید. در نسخه‌های پیشین ویندوز برای اینکه این پنجره‌ها را ببندید، ناچار بودید تک تک پنجره‌ها Close یا Minimize کنید. اما با استفاده از این قابلیت جدید در ویندوز 7 که Aero Shake نام دارد، کافی است تا پنجره‌ای که قصد دارید آن را باز نگه دارید را گرفته و با استفاده از ماوس کمی آن را بلرزانید. خواهید دید که سایر پنجره‌ها Minimize خواهند شد. با انجام مجدد این کار پنجره‌های کوچک شده مجدداً بازیابی خواهند شد. به این قابلیت در این ترفند به تفصیل پرداخته شده است.

2. لیست پرش
یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای که در ویندوز 7 اضافه شده است و باعث صرفه جویی زیادی در وقت می‌شود «لیست پرش» یا Jumplist است. شما توسط برنامه‌های نصب شده بر روی ویندوز فایل‌های مختلفی را فراخوانی می‌کنید. به عنوان مثال توسط نرم افزارهای Player، فایل‌های موزیک را اجرا می‌کنید. یا توسط نرم افزار Notepad فایل‌های متنی را باز می‌کنید. اکنون با استفاده از «لیست پرش» میتوانید به آخرین فایلهای باز شده توسط نرم افزارهای مختلف دسترسی داشته باشید بدون اینکه نیاز به اجرای اولیه برنامه مربوطه باشد. برای دسترسی به «لیست پرش» کافی است بر روی آیکن برنامه در Taskbar راست کلیک کنید تا آخرین فایلهای فراخوانده شده توسط این نرم افزار برایتان لیست شود. همچنین میتوانید در منوی Start، با کلیک بر روی فلش موجود در کنار هر برنامه به «لیست پرش» مربوط به آن برنامه دسترسی پیدا کنید.

3. توسعه پیش نمایش پنجره‌ها
در ویندوز ویستا، با عبور ماوس از روی پنجره‌های Minimize شده در Taskbar، پیش نمایشی از پنجره‌ها در یک سایز کوچک نمایش داده می‌شد. اکنون در ویندوز 7 این قابلیت توسعه داده شده است. به طوری که با قرار دادن ماوس بر روی پیش نمایش (ترفندستان) امکان بستن آن نیز وجود دارد. همچنین پنجره‌های چندگانه دارای چندین پیش نمایش هستند و علاوه بر آن با استفاده از کلید ترکیبی Win+T امکان گردش میان پیش نمایش‌ها وجود دارد.

4. مرتب‌سازی پنجره‌ها در صفحه به روشی جدید
یکی از قابلیت‌های جالبی که در ویندوز 7 شاهد هستیم امکان منظم کردن و تغییر اندازه پنجره‌ها در محیط ویندوز به شکلی جالب و ساده است. کافی است یک پنجره را با استفاده از ماوس بگیرید، سپس آن را به بالای صفحه مانیتور بکشید، پس از پدیدار شدن یک هاله، با رها کردن ماوس، پنجره کل صفحه را اشغال می‌کند. همچنین اگر پنجره را به منتهی الیه سمت راست یا چپ مانیتور بکشید و آن را رها کنید، پنجره نیمی از صفحه را اشغال می‌کند.

5. ویندوز XP در ویندوز 7
یکی از مشکلاتی که کاربران در ویندوز ویستا زیاد با آن سر و کار داشتند عدم اجرای برخی برنامه‌های سازگار با ویندوز XP در محیط ویندوز ویستا بود. مایکروسافت در ویندوز 7 چاره‌ای برای این مشکل پیدا کرده است. با استفاده از XP Mode شما می‌توانید به طور مجازی ویندوز XP را در دل ویندوز 7 داشته باشید و با استفاده از آن هر برنامه سازگار با XP را همانند گذشته اجرا کنید. برای استفاده از XP Mode شما ابتدا بایستی نرم افزاری به نام Windows Virtual PC را دانلود و نصب کنید. سپس XP Mode را در درون آن اجرا نمایید. برای دانلود این دو می‌توانید از http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx اقدام نمایید.

6. یک راه ساده و سریع برای تنظیم صفحات نمایش چندگانه
آیا تاکنون پیش آمده که کامپیوتر خود را به بیش از یک مانیتور یا پروژکتور متصل نمایید؟ در ویندوز 7 تنظیم این صفحان نمایش چندگانه در یک ثانیه امکان پذیر است! کافی است کلیدهای ترکیبی Win+P را فشار دهید و تنظیمات صفحه نمایش را اعمال نمایید.

7. رابط کاربری بهتر در خصوص دستگاه‌های جانبی متصل به کامپیوتر
در ویندوز 7، پس از کلیک (ترفندستان) بر روی منوی Start بخش جدیدی به نام Devices and Printers به چشم می‌خورد. در این بخش دستگاه‌های متصل به کامپیوتر اعم از پرینتر و حافظه‌های قابل حمل با تصویر مرتبط به هر کدام وجود دارد. با راست کلیک بر روی هر یک از دستگاه‌ها امکانات منحصر به فردی نظیر آپدیت و تنظیمات قابل دسترسی است.

8. ویرایش محدوده اطلاع رسانی
در ویندوز XP و ویندوز ویستا در سمت راست محیط Taskbar محدوده‌ای به نام اطلاع رسانی یا Notification Area وجود داشت. این محدوده در ویندوز 7 هم وجود دارد اما با انعطافی بسیار بیشتر که می‌توان این محدوده را ویرایش و یا حتی حذف کرد. بر روی فضای خالی از این محدوده راست کلیک کنید و Customize notification icons را انتخاب نمایید. در این پنجره می‌توانید نمایش یا عدم نمایش آیکن‌های مربوط به هر نرم افزار را تعیین کنید. علاوه بر آن با کلیک بر روی Turn system icons on or off می‌توانید نمایش یا عدم نمایش آیکن‌های مربوط به خود ویندوز نظیر ساعت ویندوز را تنظیم نمایید.

9. ضبط کننده قدم به قدم مشکلات
یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی جدید در ویندوز 7 «ضبط کننده قدم به قدم مشکلات» یا Problem Steps Recorder است. با استفاده از PSR شما می‌توانید مشکلات موجود در ویندوز خود را به صورت قدم به قدم با استفاده از تصویر ذخیره نمایید و آن را جهت دریافت کمک در اختیار دیگران قرار دهید. این قابلیت در این ترفند به تفصیل بررسی شده است.

10. ذره‌بین جدید
Magnifier یا ذره‌بین در ویندوز XP و ویستا نیز وجود داشت، اما در ویندوز 7 با یک ذره‌بین حرفه‌ای طرف هستیم. برای دسترسی به ذره‌بین در منوی Start عبارت Magnifier را وارد نموده و Enter بزنید. در Magnifier جدید شما می‌توانید درصد بزرگ‌نمایی را تعیین کنید. علاوه بر آن 3 حالت بزرگ‌نمایی خواهید داشت. Full Screen که حالت تمام صفحه است و کل صفحه بزرگ خواهد شد که با حرکت ماوس کل صفحه درگیر خواهد بود. نوع دیگر حالت Lens است که یک صفحه کوچک با ماوس همراه خواهد شد که تمام بزرگ‌نمایی در این صفحه رخ می‌دهد و عملکردی دقیقاً مشابه یک ذره‌بین خواهد داشت. آخرین حالت Docked است که یک صفحه ذره‌بینی در بالا یا هر قسمت دیگری از صفحه به صورت ثابت قرار خواهد داد و تصاویر بزرگ شده در آن پدیدار خواهند شد. از Magnifier جهت کاربردهای آموزشی استفاده می‌گردد.

11. یک راه جدید برای مشاهده فایل‌های صوتی و تصویری
Windows Media Player در ویندوز 7 بسیار توسعه پیدا کرده است. عمده‌ترین پیشرفت آن باز شدن یک پخش کننده کوچک به هنگام پخش فایل‌های صوتی و تصویری است. پیشنهاد می‌شود پیش از این که Player جدیدی را برای استفاده بر روی ویندوز نصب کنید، این ظاهر کاربر پسند Windows Media Player در ویندوز 7 را امتحان کنید.

12. عملیات به اشتراک گذاری در شبکه‌های خانگی
در ویندوز ویستا و سایر نسخه‌های ویندوز، ساخت شبکه‌های خانگی و به اشتراک‌گذاری منابع کاری دشوار بود. اما با استفاده از Wizard جدید موجود در ویندوز 7 به نام Homegroup شما می‌توانید فولدرهایی که قصد به اشتراک‌گذاری آن‌ها را دارید را انتخاب کنید. سپس رمز عبوری که دریافت می‌کنید را در کامپیوتر دیگر وارد نمایید تا به همین سادگی عملیات به اشتراک‌گذاری صورت بگیرد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تنها کامپیوترهای دارای ویندوز 7 می‌توانند چنین کاری را صورت دهند. جهت دسترسی به این قابلیت عبارت Homegroup را در منوی Start وارد کنید و Enter بزنید.

13. اجرای مستقیم فایل صوتی و تصویری از یک کامپیوتر دیگر
با استفاده از قابلیت جدیدی (ترفندستان) که در ویندوز 7 وجود دارد، در کامپیوترهای تحت شبکه Homegroup، نرم افزار Windows Media Player این امکان را به شما می‌دهد که فایل صوتی و تصویری مستقیماً از یک کامپیوتر اجرا شده و توسط اسپیکر کامپیوتر دیگر متصل به شبکه پخش شود! به عنوان مثال اگر یک لپتاپ و یک PC را شبکه کرده‌اید، از این پس می‌توانید فایل‌های موزیک موجود در لپتاپ را به وسیله اسپیکرهای کامپیوتر رومیزی با صدای بلند گوش کنید!

14. یک مرکز امنیتی جدید
Action Center نام محیط امنیتی جدیدی است که در ویندوز 7 گنجانده شده است. در محیط Action Center اطلاع رسانی‌هایی نظیر آپدیت ویندوز، آپدیت آنتی ویروس، یادآوری پشتیبان‌گیری و نظایر آن درج می‌گردد. برای دسترسی به آن در منوی Start عبارت Action Center را وارد نموده و Enter بزنید.

15. سنجاق کردن برنامه‌ها به Taskbar
در ویندوز 7، میتوانید جهت دسترسی سریع‌تر به برنامه‌ها آن‌ها را در Taskbar سنجاق کنید. به طوریکه همواره در محیط Taskbar حضور داشته باشند و حتی با بستن برنامه نیز از Taskbar خارج نشوند. برای این کار کافی است بر روی آیکن برنامه در Taskbar راست کلیک کنید و Pin this program to taskbar را انتخاب کنید.

16. توسعه استفاده از قابلیت‌های لمسی
این قابلیت به طور خاص مختص به صفحه نمایش‌های لمسی است. در صورتی که از یک صفحه نمایش لمسی استفاده می‌کنید با نصب ویندوز 7 یک تجربه شیرین از کار با دست و ویندوز 7 خواهید داشت! Taskbar بزرگ‌تر و آیکن‌های مربع شکل باعث راحتی کار با دست خواهند شد. علاوه بر آن اگر از Macbookها که از قابلیت Multi Touch نیز پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید همه چیز فوق العاده‌تر خواهد شد! چرا که می‌توانید پنجره‌ها را با دو انگشت بگیرید و اندازه آن‌ها را کوچک و بزرگ کنید. درست همانند آی‌فون! (ترفندستان)

17. رایت فایل‌های ISO
همان طور که احتمالاً می‌دانید فایل‌های Image مربوط به DVDها که در اصل فایل‌های فشرده آماده رایت بر روی DVD‌ها هستند با فرمت ISO وجود دارند. نرم افزارهایی نظیر Nero کار رایت آن‌ها را بر روی DVD صورت می‌دهند. اما از این پس با استفاده از ویندوز 7 نیازمند هیچ برنامه جانبی نخواهید بود. کافی است بر روی فایل ISO خود دوبار کلیک کنید تا پنجره‌ای به نام Windows Disk Image Burner باز شود و از طریق آن فایل Image خود را بر روی DVD به سادگی رایت کنید.

18. سنجش رنگ صفحه نمایش
در ویندوز 7 قابلیتی به نام Display Color Calibration اضافه شده است که کار اصلی آن سنجش میزان درستی رنگ‌های نمایش داده شده بر روی صفحه است. به عنوان مثال یک HDTV را به کامپیوتر خود وصل کرده‌اید و قصد دارید تا به بیشترین کیفیت ممکن دست پیدا کنید. برای دسترسی به این قابلیت در منوی Start عبارت Display Color Calibration را وارد نموده و Enter بزنید.
احمد ساکان بازدید : 88 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
جوک
تركه ميره گل فروشي و ميگه: آقا ببخشيد، گل آفتابگردون داريد؟ فروشنده ميگه: نه. يه دفعه تركه مي‌پره و بيضه جناب فروشنده رو ميگيره! فروشنده ميگه: اين چه كاريه؟ تركه ميگه: زنم گفت اگه گل آفتابگردون نداشت، تخمشو بگير!

کره الاغی با حسرت از باباش میپرسه:بابایی الاغا هم زن میگیرن؟باباش میگه آره پسرم اتفاقا تو دنیا فقط الاغا زن میگیرن

یكی آزمايش ايدز ميده، جواب مثبت بوده، ميگه: عجب دوره و زمونه‌اي شده، آدم به دستاي خودش هم نميتونه اعتماد كنه!

تركه يك نفر رو ميبره پزشكي قانوني و ميگه: لطفا جواز دفن اينو صادر كنين. ميگن: چرا مرده؟ ميگه: سم خورده! ميگن: پس چرا زخمي شده؟ ميگه: آخه نميخورد!؟

لره داشته به قصد كشت، خودش رو ميزده! بهش ميگن: چي شده؟ ميگه: من بي غيرت، الان فهميدم از كجاي ننه‌ام در اومدم!

غضنفر ميره كنسرت ابي وقتي كنسرت تموم ميشه هر كي يه چيز به ابي ميگه ::: ابي صداتو ... ابي نفستو ... غضنفر رو جو ميگيره ميگه : ابي ننتو
غضنفر تو دستشويي خوابش ميبره تابيدار ميشه تعجب ميكنه ميگه:من كيم؟ اينجا كجاست ؟كي منو ريده؟؟؟
یه روز به یه قزوینی میگن شما قربانی هم میکنین ؟ میگه فامیلیش مهم نیست هرچی باشه میکنیم
روز قيامت خدا به مردا ميگه: اونايي كه زن ذليل بودن سمت چپ بقيه سمت راست. همه ميرن سمت چپ فقط يكي نميره. خدا بهش ميگه چرا تو نرفتي اونور؟ ميگه: خانومم گفته اينجا وايسا
به دليل بي جنبه بودن قزوينيها توليد پفک حلقه اي ممنوع شد
غضنفر خيلي شاكي ميره تو آزمايشگاه داد ميزنه:پس چرا جواب خون شهدا رو نمي ديد؟
زن به مرد (وسط سكس): عينكتو دربيار، پاهام زخم شد! چند دقيقه بعد، زن به مرد: عينكتو بزار، الان يه ربعه كه داري قالي رو ليس مي‌زني
بنده‌خدا از دندانپزشكي مياد خونه، غذا رو لقمه لقمه مي‌كنه تو باسنش، بهش ميگن: چيكار مي‌كني؟ ميگه: دكتر گفته: غذا رو با اون طرفت بخور
يارو با رشتیه دعواش می شه رشتیه می ره بالای درخت-يارو می گه اگه بیای پایین که مادرتو........ رشتیه می گه دروغ می گی می خوای منو بزنی
مي دوني بزرگترين ريسك دنيا چيه ؟ اسهال داشته باشي بخواي بگوزي
حوا وقتي زن آدم شد پنج تا شانس آورد: مادر شوهر نداشت، خواهر شوهر نداشت، هوو نداشت، جاري نداشت، شوهرش آدم بود
مريض: آقاي دكتر! همه‌اش فكر مي كنم كه گاو شده‌ام. دكتر: از كي چنين احساسي داري؟ مريض: از وقتي كه گوساله بودم
سخت‌ترين سوال كنكور امسال: سهميه خودرو سواري دوگانه‌سوز دولتي كه به صورت آمبولانس وانت است و شبها در آژانس كار مي‌كند، چقدر است؟
اگه با یه قزوینی افتادی تو کوچه بن بست سه راه داری :آب بشی بری تو زمین - دود بشی بری تو هوا - دستتو بزنی به دیوار و توکل کنی به خدا
تركه به زنش ميگه-زن برو مهريت رو به اجرا بزار-خونه بخريم
غضنفر ميره کتابخونه کتابشو پس بده، مسئول کتابخونه ميپرسه: کتابش خوب بود؟ غضنفر جواب ميده: والله شخصيت زياد داشت ولي داستانشو نفهميدم!!! کتابدار : پس شما بودين دفتر تلفن منو اشتباهي بردين؟؟؟
آبادانیه میاد تهران سوار اتوبوس میشه بلیط آبادان میده راننده بهش میگه این مال آبادان تو تهران اعتبار نداره میگه وولک خوب نگاه کن روش نوشته آبادان و حومه
ّيک ضرب المثل چيني مي گويد: يک ايراني اگر هواپيمايش سقوط نکند،از حوادث رانندگي جان سالم به در ببرد،آلودگي هوا زنده اش بگذارد و زلزله زير آوار له اش نکند،حتما از خوشحالي خواهد مرد
به يه بچه ميگن اون چه حيووني يه که به ما گوشت، شير، ماست، کفش، لباس ميده؟ بچه ميگه: بابام
نامزد غضنفر به غضنفر می گه: عزیزم اگر می خواهی زنت بشم باید یه عالمه خرجم کنی! غضنفر هم که یک دل نه صد دل عاشق نامزدش بود از فردای همون روز راهی دشت و دمن می شه و شروع می کنه به خر جمع کردن
در پي توهين پاپ به مقدسات مسلمانان، نام «پاپ‌كورن» مجددا به «چس فيل» تغيير يافت
دنيا رو بدون خانمها تصور کنيد:
- بازارها خلوت
- پولها اضافه
- خيابونها خلوت
- شيطون بي کار
- مخابرات ورشکسته
همه ميرن بهشت
دختر اصفهانيه به دوست پسرش ميگه : شب بيا خونه مون , اگه موقعيت خوب بود يه سكه ميندازم پائين .. شب ميشه . دختره يه سكه ميندازه پائين . ولي هر چقدر صبر ميكنه مي بينه پسره نمياد بالا سرش رو از پنچره بيرون ميكنه ميپرسه : چرا نمياي؟ پسره ميگه : دارم دنبال سكه مي گردم . دختره ميگه :بيا بالا . بهش كش بسته بودم
اصفهانيه به بچش ميگه برو دو تا نون از خونه همسايه بگير . بچه ميره و برميگرده ميگه نون ندادند.باباهه ميگه : چه همسايه خسيس هست برو از تو يخچال خودمون بيار
يک روزي يک مردي به مادرزنش تلفن ميکنه که احوالپرسي کنه مادر زن ميگه حالم خوب نيست دارم ميميرم مرده ميگه پس مزاحم نمي شوم
استاد: اسپرم از پروتئین ویتامین و قند تشکیل شده است. یکی از دخترها: استاد پس چرا شیرین نیست؟ استاد: دخترم شیرینی با نوک زبون حس میشه نه با ته حلق
ترکه میره دزدی، صاحب‌خونه پا میشه میگه کیه اون جا؟ ترکه میگه: هیشکی، گربه‌ست، بعععععع
سازمان ملل جسد صدام را برای عذاب بیشتر در بین شهدای قزوین دفن کرد
ميدونی فرق حوا با زنهای ديگرچی بود... اون شوهرش آدم بود
مهمان آهسته به پسر صاحبخانه-- پسر جون شما کی ناهار می خوريد-- پسر:مامانم گفته:هر وقت شما رفتيد
خانم در حاليکه جدول روزنامه را حل ميکرد رو به شوهرش کرد وگفت ديک اختراع را نام ببر که براي جبران اشتباهات بشر درست شده باشد شوهر گفت
از رشتيه مي پرسن شما چجوري از بچه دار شدن جلوگيري مي كنين. ميگه در و پنجره هارو ميبنديم
طرف عروسی میکنه شب عروسی داداش طرف میشینه پشت در اتاق عروس میگن چرا اینجایی؟ میگه: بابام خودش گفت بعد از داداشت نوبت توئه
به پشه ميگن چرا زمستونا پيدات نيست؟ ميگه نيست تابستونا خيلي رفتارتون خوبه... زمستونم بيام
تركه چربي و قند خون داشته ميره دكتر : دكتر بهش دارو ميده و ميگه هر روز بايد 4 كيلومتر بدوي شماره ميده و ميگه هر وقت مشكلي پيش آمد به من زنگ بزن:تركه مي ره بعد از يك دوهفته زنگ ميزنه ميگه آقاي دكتر رسيدم لب مرز نمذارن ادامه بدم چيكار كنم
به پیره زنه میگن سایز سوتینت چنده؟ میگه من از این سوسول بازیا خوشم نمیاد میکنم تو شلوارم
همیشه عکس همسرت رو بزار تو کیفت که هر وقت مشکلی واست پیش اومد به عکسش نگاه کنی و بدونی که مشکل بزرگتری هم داری
زن رشتیه میخواسته تنها بره خارج اجازه نامه شوهرش رو میبره بهش میگن قبول نیست شما باید استشهاد محلی بیارید
رشتیه میره تو یک خانه فساد، زنشو اونجا می بینه: میزنه زیر گریه زنش میگه: چی شده؟ رشتیه میگه منو ببخش منو اغفال کردن
به شوکت میگن:شنیدی فیلم زهره دخترت -دست مردم پخش شده؟ میگه اینا همش نقشه های اون دختره ی گدا گشنه س سریالش تموم شده. هنوزم دست از سر ما بر نمیداره
شباهت آقایون با آگهی بازرگانی چیست؟ شما نمی توانید یک کلمه از حرف های آنها را باور کنید و هیچ چیزی برای زمانی بیش از ۶۰ ثانیه دوام نمی آورد
يه روز دو نفر ميرن قطب جنوب مي رسن به يک اسکيمو يکيشون مي پرسه شما آدم سفيد دارين؟ مي گه آره دوباره مي پرسه شما آدم سياه هم دارين؟ مي گه آره دوباره مي پرسه آدم سياه و سفيد چي دارين؟ مي گه نه بعد به دوستش مي گه ديدي اوني که ازش آدرس پرسيدي پنگوِِئن بود!!!
زنه میره كفاشی، میگه: آقا یك كفش میخوام پشتش باز باشه، جلوش هم منگوله داشته باشه. كفاشه یك نگاهی بهش میكنه، میگه: خانم یهو بیا پاتو بكن تو ...ون من
يارو آزمایش ایدز میده جوابش مثبت میشه!! میگه عجب زمونه ای شده آدم به دستای خودشم نمی تونه اعتماد کنه
ضمن محکوم نمودن اهانت پاپ به اسلام، هیئت دولت اعلام كرد :بعد از این نام موسیقی پاپ به موسیقی گل محمدی تغییر یافت
حاصل ازدواج ایرانی با ژاپنی: یک بچه چشم تنگ کون گشاد
: جمله عاشقانه :
هميشه غمگين ترين و رنجورترين لحظات انسان توسط كسي ساخته مي شود كه شيرين ترين و شاد ترين لحظات را براي او ساخته است
اگه میخواستی یه دختر رو به زور بـ...کنی به 4 چیز توجه کن: 1. این کار نامردیه 2. نفرینه اون همیشه پستته 3. گناه داره 4. خونه ما خالیه
از قزوینی میپرسند قويترين سد دنیا چیه میگه: شلوار لی
تركه تو اتوبوس میگوزه همه بهش میخندن. اونم خوشحال میشه، میگه: اگه میدونستم اینقدر حال میكنین براتون میریدم
يه بابايي خونه اش آتيش گرفته بود ، هي ميرفت توي آتيشها و برميگشت د همسايه ها پرسيدند : چرا هي ميري تو و مياي بيرون د گفت: براي اينكه مادرزنم توي خونه ست د پرسيدند: چرا بيرونش نمياري د گفت: ميرم تو ، هي اين رو اون روش ميكنم ، حالا زوده بيارمش بيرون
به ترکه میگن اگه یه دختر بهت راه بده چکار می کنی؟ میگه ازش سبقت می گیرم
دختر به پسره میگه: شنیدی ماله عربا درازه؟ پسره میگه: آره! دختره: شنیدی میگن مال مکزیکیا کلفته؟ پسره :آره! دختره راستی اسم مال تو چیه؟ پسره: عبدالخلیل زاپاتا
ترکه مست میکنه: ولم کنین میخوام شرت زنمو در بیارم میگن: چرا شرت زنتو؟ میگه آخه کشش خیلی اذیتم می کنه!!
ترکه تو خیابون به یه دختره میرسه میگه یه بوس بده دختره میگه خفه شو کثافت ترکه میگه بدبخت واسه خودت گفتم من خودم زن دارم
ازدواج ادم و هوا تو هيچ دفتري ثبت نشده.هيچ اخونديم اونموقع نبوده که صيغه رو جاري کني. خوب بدبخت هممون حروم زاده ايم ديگه
مي دونيد خنگ ترين مرد دنيا کيه؟ احسان شوهر نرگس، آخه زنش و عوض کردن نفهميد (شايدم فهميد خودشو زد اون راه)
يه اصفهاني موز ميخوره پوستش را ميزاره تو دفتر خاطراتش
در پی شکست ایران در برابر مکزیک یک کارگردان سینمایی از میرزاپور برای بازی در فیلم "چند میگیری برینی" دعوت کرد گفته می شود نقش جنازه به علی دایی پیشنهاد شده است
بسیجیه می خواسته به دختره متلک بگه بهش میگه: خوشگله نمازتو خوندی؟
به ترکه میگن یک تصویر غمناک بکش ترکه یک نون بربری سوخته میکشه
یه پیره زن آلزایمری تو تیمارستان...لخت رو تخت نشسته بود...دکتر میاد ازش میپرسه مادر جان چرا لختی؟....میگه ننه جون نمیدونم دادم یا میخوام بدم
به پسره میگن یه پستاندار بی دندون نام ببر میگه: مادر بزرگم
به اصفهانیه میگن شیرین تر از عسل چی خوردی؟میگه ترشی مجانی
معلمه سر كلاس میپرسه:‌ كی میدونه قرص ویاگرا چیه؟! پسره میگه: قرص ضد اسحاله! معلمه میگه: چه ربطی داره؟! بچه میگه:‌ آخه هر شب مامانم به بابام میگه:‌ بخور اینو بلكه اون گهت سفت شه
قزوینیه میره نماز جمعه، همه میرن رکوع می بین قزوینه وایساده داره شعر میخونه: منو این همه خوشبختی محاله محاله
تركه می خواسته چشمای بچش عسلی شه؛ تخماش روهفت دقیقه میندازه توآبجوش
نظر آقایان در مورد سایز سوتین خانمها: هفتاد: تو رشده، هشتاد: تو مشته، هشتاد و پنج: بهشته، نود: درشته، صد: بالشته!
پیره زنه میره دندون پزشکی پاشو باز میکنه میگن اینجا پزشک زنان نیست میگه می دونم میخواستم دنونای حاج آقا را در بیارید
یه قزوینیه یه ک..ن میذاره تو ویترین قیمت می ذاره 2 میلیون تومان .میگن چرا اینقدر گرون؟میگه ماله یه خانوم دکتر بوده فقط باهاش می گوزیده
ترکه پدرو مادر خودش رو مي كشه ازش ميپرسن چرا كشتي ميگه بالاخره بعد از 30 سال به رابطه كثيفشون پي بردم
یه روز یه ترکه تو هواپیما تفنگو میذاره رو مخ خلبان و میگه:از همینجا صاف میری بندرعباس خلبانه میگه:حالا چرا بندرعباس؟ ترکه:آخه دوستم قراره از اونجا قاچاقی ببردم دوبی
توی بیابون یه آبادانیه گیرمی افته . خیلی تشنش بود. دنبال آب میگشت،خلاصه دیگه داشت میمرد . آخرسرآب پیدا میکنه. آب رو میزنه به موهاش بعد میگه:وای ولک!!!مدل موهام داشت خراب میشدهاااا
یه دختره به خواستگارش که رشتی بود گفت : شما که عقیم هستید!! رشتیه میگه مشکلی نیست بابام هم عقیم بود.
دختر به دوست پسرش میگه بعد از عروسی هم همین جوری منو می....نی!!؟پسره میگه اره عزیزم البته با اجازه شوهرت
یه روز یه پسره به زن رشتیه تیكه میندازه رشتیه دنبالش میكنه گیرش میاره پسره میگه گوه خوردم رشتیه میگه كافی نیست بیا صورت خانومم رو ببوس تا از دلش در بیاد
قزوینیه میره نماز جمعه از خوشحالی سکته میکنه
ضرب المثل قزوینی: اگر رفیق، رفیق باشه، آدم منت زنشو نمیکشه
میدونی تو قزوین ملت شب های جمعه چی نذری میدن؟؟؟... وازلین
قزوینیه وارد یك جمع میشه، با همه از دم روبوسی میكنه به جز یك نفر كه فقط باهاش دست میده. یارو شاكی میشه، میگه: چرا منو ماچ نكردی؟! قزوینیه میگه: بالام تورو گذاشتم بك...م
یه دکتره از مریضش میپرسه: این همه قاشق تو شکم تو چیکار میکنه؟!! میگه: خودتون گفتین روزی یه قاشق بخور!
رشتیه به زنش میگه خداوکیلی تا حالا چند نفر کنارت خوابیدن؟زنه میگه خداوکیلی فقط تو کنارم خوابیدی بقیه تا صبح بیدار بودن
قزوینه میاد به دوستش میگه یه هفته هست که سکس نداشتم!!! دوستش میگه: مگه خانومت پریوده؟!!! قزوینه میگه نبابا اسهال داره!!!!
لره عروسی میکنه از حجله میاد بیرون دست خواهر زنشو میگره ببره تو!! پدر زنش میگه: اینو دیگه کجا می بری؟!! لره میگه 8 میلیون خرج عروسیم شده همتونو میـ...نم!!
شرایط مرد و زن هنگام ازدواج: زن باید نجیب باشه، مثل اسب! با وقار باشه، مثل طاووس! زیبا باشه، مثل آهو!! مرد کافیه فقط خر باشه!!!
كرمه میفته تو ظرف ماكارونی، میگه :آخ جون! چه بمال بمالیه
آیا فكر می‌كنید بی‌عرضه هستید؟ فكر می‌كنید به درد هیچ كاری نمی‌خورید؟ فكر می‌كنید بی‌مصرف هستید؟ به خدا درست فكر می‌كنید!
رشتیه داشته فیلم سوپر نگاه میکرده میبینه زنش توشه!!!! تموم که میشه میگه :خدا رو شکر فیلم بـــــود
رشتیه بچه ی نهمش به دنیا میاد !!!!میره سر خیابون:داد میزنه اهالیه محل دیگه شورشو در اوردینا
دوتا لره میرن هتل، اولی میره توالت فرنگی دومی میاد کتکش میزنه!!! میگن چرا میزنیش؟ میگه من دو روز از این چشمه آب می خورم این اومد ریده توش!!!!
از یه بچه میپرسن: چند تا وسیله نشستن نام ببر ؟؟؟ میگه : چهار پایه صندلی چراغ خواب .میگن: مگه رو چراغ خوابم میشینن؟؟؟ میگه اره همین دیشب بابا به مامان گفت : اون چراغ خواب رو خاموش کن بشین روش
رشتیه به دوستش: یه جا بلدم شام میدن! مشروب میدن! تریاک میدن! آخرش هم 30000 تومن میدن!! دوستش میگه: کجاست؟!! میگه: خودم نرفتم زنم رفته بلده
تو یكی از دهات اردبیل ملت برای بار اول كیوی میبینن، میرن از ملای ده میپرسن این چیه؟ ملاهه یكم میره تو نخ كیویه، بعد میگه: ایلده تخم مرغیش، كه تخم مرغه! ولی من نمی‌فهمم چرا موكتش كردن؟!!
تركه زنگ میزنه خونه رفیقش میگه: غضنفر! من لهجی دارم؟ رفیقش میگه: آره!‌ میگه: پس گحط كن دوباره میگیرم!!
اصفهانی با برق خونه همسایشون خودکشی میکنه
زن رشتی با عجله به مطب دکتر زنان بر می گرده و می گه: ببخشین من شورتم رو اینجا جانگذاشتم؟ منشی می گه: نه. زنه می گه :" پس حتما توی دندون پزشکی جا گذاشتم!!!
دخترا می رن پیش خدا شکایت که چرا پسرا از اونا دران ولی ما نداریم؟!! ندا میاد که همه اونا مال شماست فقط حمالیش مال پسرهاست!!
از ترکه می پرسن کراوات چیست؟ میگه: خطی است فرضی میان لوزه ها و بیضه ها
زنه رشتیه به دوستاش میگه شنیدی توی تهران خفاشه شب اومده به زنا تجاوز میکنه زنه دومی میگه اووووو هرچی امکاناته ماله این تهرونی هاست
اگه بین 6 تا قزوینی گردن کلفت توی یک اتاق گیر افتادی چه کار می کنی؟!!... تو که کاری از دست بر نمیاد.... پس سعی کن بهت خوش بگذره!!!
ازعلي دايي علت کمر دردش رو مي پرسند ميگه خودتون هم 90 دقيقه بازي رو سر پا تماشا کنيد کمرتون درد مي گيره
دوست خوب مثل سوتين مي‌مونه، نزديك‌ترين چيز به قلبت، بهت اعتماد به نفس ميده، ازافتادنت جلوگيري مي‌كنه، هميشه بالا نگهت مي‌دار
یك بابایی رو تو قزوین میندازن زندان، روز اول هم سلولیش ازش میپرسه: بالام جان، ‌بچه ...ردی افتادی این تو؟! یارو میگه: نه آقا این حرفا چیه؟ من هیچ وقت همچی كاری نمیكنم! قزوینیه میگه: خوب پس حتما اوا ...ردی؟! باز یارو میگه: نه برادر، چی میگی؟! قزوینیه میگه: نكنه پیرمرد ...ردی؟! یارو میگه: آقای عزیز عفت كلام داشته باش، این حرفا یعنی چی، من جرمم سیاسیه! قزوینیه میگه: آهــان! بالام جان فهمیدم، رئیس‌جمهور
!!!ردی...
یه تهرانیه و یه اصفهانیه و یه تركه داشتن كنار خیابون میشاشیدن. یه دفعه نیرو انتظامی میرسه، به تهرونیه میگن: مرتیكه! داری چی كار میكنی؟! میگه: دارم مرگ بر شاه مینویسم. میگن خوب اشكال نداره. به اصفهانیه میگن: تو داری چه غلطی می كنی؟! ‌میگه دارم مینویسم: استقلال آزادی جمهوری اسلامی! بازم می گن خوب اشكالی نداره. نوبت به تركه میرسه، هول میشه نمیدونسته چی بگه، ‌میگه: آقا والله من سواد ندارم، بیا خودت بگیر هر چی میخوای بنویس
میتونم یه چیزی بهت بگم؟ مطمئن باش که از ته قلبم میگم... همیشه از خدا میخواستم که تو زندگیم یه همراه خوب بهم بده.. . همراهی که همیشه کنارم باشه و بتونم باهاش ارتباط برقرار کنم... خدا یکیشو به من داد.... مال من نوکیاست... مال تو چیه؟
احمد ساکان بازدید : 36 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

درست شدن فايل هاي خراب و سرعتيابي سيستم

اول سي دي ويندوز رو در سي دي رام قرار بدين و بعد به استارت منو و بعد به run بريد

و عبارت cmd رو تايپ کنيد.مشاهده ميکنيد که يک صفحه مانند داش باز ميشه

دستور زير رو بنويسيد و اينتر رو بزنيد و صبر کنيد تا کادر مربوطه پر بشه و سيستم رو ريست کنيد

دستور:

sfc/scannow

احمد ساکان بازدید : 66 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

به گزارش سایت کوچه باغ:

۳۰ کار ۳۰ ثانیه ای برای داشتن زندگی بهتر

کاری را که قبلاً از انجام آن دست کشیده اید و نیمه رها کرده اید را انتخاب کنید که امروز انجامش دهید. ۳۰ ثانیه بیشتر طول نمی کشد که برای انجام کاری تصمیم بگیرید. قولتان را پیش خودتان نگه دارید و مطمئن باشید که حتماً انجامش خواهید داد.

رفتار و طرز برخورد، شالوده و پایه ی موفقیت است. یک انسان سخاوتمند با رفتار و منشی مثبت مطمئناً کامیاب خواهد شد. اگر رفتارتان را تغییر دهید، ادراکتان، اعمالتان و زندگی تان را تغییر داده اید؛ و با تغییر تک تک زندگی ها، دنیا تغییر خواهد کرد. در این ایمیل ۳۰ نوع کار را عنوان می کنیم که هر کدام فقط ۳۰ ثانیه زمان می برد. تصور کنید اگر میلیون ها یا بیلیون ها انسان روی زمین اگر فقط یکی از این کارها را انجام بدهند، دنیا چطور تغییر می کند! به همین دلیل سعی کردیم راههای جدیدی برای رشد و پیشرفت شخصی شما دوستان پرشین استار را یادآور شویم که می توانید در کمتر از ۳۰ ثانیه آن ها را انجام دهید.

۱٫ تُن صدایتان را تغییر دهید. برای ۳۰ ثانیه سعی کنید نرم تر، آرام تر، و کمی خوشایندتر صحبت کنید. با نتایج شگفت انگیزی روبه رو خواهید شد. آیا می دانستید وقتی با صدای نرم تر و آرام تر به بچه ها دستور بدهید، نسبت به اینکه سرشان داد بزنید، تأثیر بیشتری خواهد داشت؟ اگر در کار خسته شده اید، حتی فقط برای ۳۰ ثانیه سعی کنید لحن صدایتان را آرام تر کنید، شاید زودتر به نتیجه رسیدید!

۲. ایده های قدیمیتان را به یاد آورده و دوباره آنها را از سر گیرید. برای ۳۰ ثانیه، ایده قدیمیتان را دوباره امتحان کنید. آیا این ایده ی یک اختراع، یک پروژه کاری، یا کاری بوده که به نظرتان خسته کننده می آمده؟ یکی از آن کارها را انتخاب کرده و یک بار دیگر امتحانش کنید. تصور کنید اگر همه ی آدم ها اینقدر جرات داشتند که از نبوغ خدادادی در جهت استعدادهایشان بهره گیرند چه می شد؟ می دانید چه چیزهای جدیدی در دنیا ابداع می شد؟

۳. برای ۳۰ ثانیه به یک نفر یک فرصت دوباره بدهید. یک بار دیگر به حرف هایش گوش دهید یا یک بار دیگر به او فرصت دهید شاید که تغییر کرده باشد.

۴. به فرزندانتان بگویید “دوستتون دارم” و “به شما افتخار می کنم.” به چشم هایشان نگاه کنید، و به آن ها نشان دهید که چقدر برایشان ارزش قائلید. تصور کنید اگر همه ی والدین ۳۰ ثانیه در روز هم که شده به فرزندانشان اطمینان خاطر می دادند، شاهد چه تغییرات شگرفی بودیم.

۵. دفعه ی بعدی که منتظر خشنودی آنی یا چیزی بودید که نمی توانید در همان لحظه داشته باشید، برای آنچه که در حال حاضر دارید، ۳۰ ثانیه از خدا تشکر و قدردانی کنید. این کار باعث تغییر رفتارتان خواهد شد.

۶. ۳۰ ثانیه محکم تر و صاف تر بایستید و سرتان را بالاتر بگیرید. در چشم های دیگران نگاه کنید و با اطمینان بیشتر راه بروید. ببینید چه احساس خوبی دارد.

۷. کاری را که قبلاً از انجام آن دست کشیده اید و نیمه رها کرده اید را انتخاب کنید که امروز انجامش دهید. ۳۰ ثانیه بیشتر طول نمی کشد که برای انجام کاری تصمیم بگیرید. قولتان را پیش خودتان نگه دارید و مطمئن باشید که حتماً انجامش خواهید داد.

۸. به هم ریختگی هایی که کس دیگری ایجاد کرده را تمیز و مرتب کنید.

۹. از کسی تعریف و تمجید کنید.

۱۰٫ برای چیزی یا کسی که باورش دارید، بایستید. یک جمله ی حمایت کننده، حوزه ی نفوذ شما را گسترده تر خواهد کرد.

۱۱. کسی را در کارش تشویق کنید و به او اطمینان خاطر بدهید. به او بگویید که “تو می توانی!” او را باور داشته باشید و این باور را نشان دهید.

۱۲. کسی را که دوست دارید بیشتر با او آشنا شوید را به خانه تان دعوت کنید. می توانید شام را کنار هم صرف کنید. از این دعوت برای یک دوستی تازه استفاده کنید.

۱۳. به مدت ۳۰ ثانیه در جمع همسرتان را ناز و نوازش کنید. اگر بچه هایتان بفهمند که پدر و مادرشان همدیگر را دوست دارند و برای ابراز علاقه به هم راحت هستند. مطمئناً اگر همه ی زوج ها فقط ۳۰ ثانیه در روز برای چنین کاری وقت می گذاشتند، این قدر زندگی های زناشویی درهم و برهم نبود.

۱۴. یک کلمه ی جدید (کلمه ای از زبانی خارجی که به خوبی به آن تسلط ندارید) یا یک چیز تازه در مورد یک فرهنگ دیگر یاد بگیرید.

۱۵. چکی به مبلغ %۱۰ از حقوق ماهانه تان بنویسید و به مؤسسات خیریه هدیه کنید.

۱۶. هر روز ۳۰ ثانیه برای غالب آمدن بر ترس ها و شجاعانه روبه رو شدن با همه ی موقعیت های زندگی تان دعا کنید. رفتاری مثبت و هدفی مثبت در ذهن داشته باشید. برای کارهای آن روزتان طبق اولویت ها برنامه ریزی کنید. بعد از ۳۰ ثانیه برای تغییر آماده خواهید بود.

۱۷. از کسی بپرسید، “حالت چطور است” و واقعاً به جوابی که به شما می دهد خوب گوش کنید.

۱۸. مبلغی (در حد توانایی) در یک پاکت گذاشته و با عنوان “ناشناس” برای کسی بگذارید که می دانید به آن احتیاج دارد. نیکوکاری بدون اینکه شناخته شوید احساسی فوق العاده در شما ایجاد خواهد کرد. امتحان کنید!

۱۹. یک اقدام سریع برای محیط زیست بکنید. به پرنده ها غذا بدهید، زباله ها و آشغال ها را جمع و جور کنید و…

۲۰. یک صبحانه ی عالی برای خود انتخاب کنید (انرژی روزانه ی خود را با یک تصمیم ۳۰ ثانیه ای شروع کنید). کمتر مواد قندی بخورید و بیشتر پروتئین و میوه بخورید و صبحانه ای سالم و مقوی برای خود انتخاب کنید.

۲۱. اگر خیلی وقت است که درون خانه یا شرکت هستید، بیرون بروید و اجازه بدهید که نور آفتاب روی صورتتان بنشیند. این کار حالتان را خیلی سریع بهبود خواهد داد.

۲۲. وقتی کسی از شما تقاضای کمک خواست (کمک مالی)، پاسخ مثبت بدهید.

۲۳. در هر موقعیتی از ورزش کردن غافل نشوید حتی یک نرمش سرو گردن ۳۰ ثانیه ای …

۲۴. یک دانه بکارید (یا اگر وارد هستید، یک نهال بکارید). تصور کنید اگر میلیون ها آدم روی زمین این کار را بکنند دنیا شاهد چه فضای سبز پایان ناپذیری خواهد بود.

۲۵. چراغ اتاق هایی که خالی است را خاموش کنید (لامپ اضافی خاموش). هر ۳۰ ثانیه هم ارزش دارد.

۲۶. در سطل زباله ی خانه چند کیسه ی زباله بگذارید تا انواع مختلف زباله ها را جداگانه دور بریزید. شما بازیافت زباله را از همین امروز شروع کرده اید.

۲۷. یک عادت بدتان را در ۳۰ ثانیه ترک کنید؛ و ۳۰ ثانیه به ۳۰ ثانیه آن را تکرار کنید.

۲۸. ۳۰ ثانیه بخندید. استرستان فروکش خواهد کرد.

۲۹. آب را به مقدار کافی بنوشید.

۳۰. ۳۰ ثانیه از هر آنچه که دارید احساس رضایت کنید؛ و همیشه قدردان نعمت های خداوند باشید.

احمد ساکان بازدید : 63 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
نقاط ديدني ايران
 
 
باغ ارم در شیراز
باغ ارم که باغ بسیار معروف و زیبایی است در شهرشیراز واقع شده و مکان آن نزدیک خاکریز رودخانه کوشک است که سابقا در حاشیه شمال غرب شهر قرار داشت، اما هم اکنون درقسمت شهرنشین است. زیبایی‌های باغ بسیاري نظیر است چنانکه فرصت شیرازی که شاعرآن زمان بوده در اشعارش باغ ارم را بخاطر داشتن گلهای زیبا، هوای تازه و درختان سروکه مشهورترین آنها درختی بنام سروناز می‌باشد ستوده است. پس از کودتای سال 1332 شمسی و اسیر شدن برادران قشقایی که مالکان باغ ارم بودند، دولت آنرا مصادره کرد و به دانشگاه پهلوی که بعدها دانشگاه شیراز نام گرفت بخشید. در طول این مدت دیوارهای گلی سابق را با نرده های آهنی جایگزین کردند. باغ ارم درقسمت مرکزی شهر شیراز ودر کنار خیابان ارم واقع شده است. این باغ را رییس ایل قشقایی بنام محمد علی خان قشقایی در قرن هجدهم ساخته و هفتاد و پنج سال بعد نصیرالملک آنرا خرید. این باغ با داشتن معماری زیبا، نقاشیها، کنده کاریها و کاشی کاریها دارای زیبایی و جلال بی‌نظیری است.

غار علی‌صدر در همدان
غار علیصدر در همدان غار آبی علیصدر که در 120 کیلو متری شمال غرب همدان در روستایی به همین نام قرار دارد و در روی دامنه کوه سوباشی قرار گرفته است یکی از جالب ترین منظره های طبیعی در ایران بشمار می آید. در حقیقت این غار یک شبکه بی پایان از غارهایی است که مملو از آب زلال و شفاف است. غارآبی علیصدر در نیمه اول دهه 70 میلادی کشف شد. در بعضی از قسمتهای غار عرض آن به بیشتر از 100 متر می رسد و همچنین در بعضی نقاط ارتفاع غار 10 متر و حتی بیشتر هم میشود. غار علیصدر یکی از زیباترین غارهای آبی جهان به شمار می رود. این غار شامل آبروهای کوچک و بزرگ مارپیچ است که همه آنها بهم اتصال دارند. این غار که تقرﻳﺒﺄ نیم قرن از کشف آن می گذرد دارای بازدید کننده های بسیاری در فصل تابستان است.

ابیانه در اصفهان
آبیانه روستای زیبایی در 70 کیلومتری جنوب کاشان است. این روستا نمونه زنده‌ای از شیوه های معماری، آداب و رسومها و مثال جالبی از سازگاری انسان با طبیعت به شمار می رود. این روستا با داشتن کوچه های سراشیب و باریک، بسیار متراکم بوده و خانه های واقع شده در سراشیبی آن، همچون مسیر پلکانی است. در اینجا سقفهای برخی از خانه ها به عنوان حیاط خانه های بالاتر در سراشیبی بکار می روند. در این روستا تعدادی ساختمانهای اسلامی و زرتشتی هم وجود دارند. این روستا در سراشیبی شمالی کوه کرکس و در 28 کیلومتری شهر نطنز واقع شده است. آبیانه دارای آب وهوای معتدل بوده و آداب و رسوم و سنتهای مردم این منطقه همچون ساختمانهایش، تصویری زیبا از ایران قدیم را نشان می‌دهد. یونسکو، ابیانه را به عنوان یک روستای تاریخی ثبت کرده است.

هارون ولایت در اصفهان
عمارت هارون ولایت یا هارونیه ازیک گنبد، یک مقبره، دو محوطه محصور و دو ایوان که به زیبایی کاشی کاری شده‌اند تشکیل شده است. این ساختمان درزمان پادشاه صفوی (شاه اسماعیل)، در سال 1512 میلادی بنا شد و بعدها توسط شاهان دیگرهمین سلسله مرمت شد. کاشی کاریهای این مقبره یکی از ارزشمندترین بقایای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود. دست نوشته های بی شماری در گونه های خطاطی مختلف بر روی کاشی کاریهای زمینه آن به کار رفته است. برخی از سطرهای شعرکه مربوط به صفویان و قاجارمی‌باشند در مقبره و ایوان آن نیز دیده می‌شوند. گنبد کاشی کاری شده بسیار با شکوه این بنا دارای کتیبه‌ای نیزبه خط کوفی می‌باشد که درگرداگرد ستون آن واقع شده است.

باغ شازده ماهان کرمان
باغ شاهزاده یکی از زیباترین باغهای سنتی ایران محسوب می‌شود. این باغ در ماهان و دردامنه کوههای تیگران واقع شده است و مربوط به اواخر دوره قاجاریه (1298 هجری قمری ) می‌باشد. این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا است که گفته می‌شود که این باغ به دستور حاکم کرمان ساخته شده و وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان می برند بنایی که مشغول تکمیل سر در ساختمان بود تغار گچی را که بدست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار نموده به همین علت جاهای خالی کاشی ها را برسردرورودی می توان دید. این باغ علاوه برسردر شامل عمارت شاه نشین و حمام نیز می‌باشد. در حال حاضر قسمت شاه نشین به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. در این باغ درختان میوه متنوعی بچشم می خورد و در جلوی عمارت هم حوض ها و فواره ها آب نمای زیبائی را تشکیل داده اند. هر ساله گردشگران از این باغ زیبای اصیل ایرانی بازدید می‌کنند و از زیبائی و طراوت باغ لذت می برند.

نقش رستم در شیراز
در حدود چهار کیلومتر از کوه حاجی آباد در شمال تخت جمشید، بناهایی تاریخی متعلق به شاهان ایلامی وهخامنشی و ساسانی وجود دارند که به خاطر عظمت وبلندی شان نقش رستم نامیده می‌شوند. درقله این کوه چهار مقبره قرار دارند که تصورمیشود مقبره های خرگز، داریوش اول و داریوش دوم هخامنشی باشند. در اولین قسمت برجسته کاری که در قسمت پایینی کوه تراشیده شده، نارسی پسرشاپور اول در حال دریافت حلقه پادشاهی که نماد آناهیتاست می‌باشد، در این کنده کاری مدل لباس، تاج، آرایش مو، جواهرات ونوارهایی که به قوزک پا بسته شده اند به زیبایی نشان داده می‌شوند. کنده کاری دوم که درزیر مقبره داریوش کبیر واقع گردیده، شامل دو صحنه می‌باشد که به وسیله یک خط باریک نسبی از هم مجزا گشته اند و هردوی آنها شباهت‌هایی به هم دارند چنانکه صحنه بالایی بهرام دوم (293- 276 پس از میلاد) را در یکی از نبردها با دشمنانش نشان می‌دهد.
سومین برجسته کاری شامل عظیم ترین و مجلل ترین کنده کاری دوره ساسانی درنقش رستم می‌باشد و طرح آن پیروزی شاپور اول (271-242 پس از میلاد) بر امپراطور روم، والریان است، در این کنده کاری شاپور اول در حال راندن اسبش غرق درجلال و شکوه و امپراطور رم به حال تعظیم در پشت سر وی است. چهارمین برجسته کاری پیروزی هرمز دوم، شاه ساسانی (310-302 پس از میلاد) را نشان می دهد که دشمنش را شکست داده است. پنجمین برجسته‌کاری پیروزی بهرام دوم و ششمین، همراهی وی را با افراد دربار و وزیرانش نشان می دهد. هفتمین برجسته کاری که یکی از کهن ترین آنهاست آرتاگزرگس (242-226 پس ازمیلاد) را نمایش می‌دهد که در حال دریافت حلقه پادشاهی از اهورا مزدا است.

برج طغرل در استان تهران
گنبد سرخ یا برج سرخ قدیمی ترین اثر تاریخی تهران می‌باشد و در قسمت جنوب غرب آن واقع شده است این بنا در سال 8-1147 پس از میلاد به دستور سعد بدیم، حاکم آذربایجان (مطابق با کتیبه‌ای که به زبان کوفی در قسمت شمالی برج قرار دارد) ساخته شده است. در قسمت پایین این ساختار، حفره‌ای وجود دارد که مقبره را از آنجا می توان دید. این بنای تاریخی به صورت چهارگوش است و دارای کاشی کاریهای آبی رنگ زیبا،کارهایی با آجرهای پخته و گچ کاریهای بی نظیر در طرحهای هندسی شکل می‌باشد. درقسمت شمالی این بنا مدخل ورودی آن قراردارد ودر آنجا هفت پله وجود دارند که ما را به سمت مقبره و حفره هدایت می‌کنند. گودارد به ارزش تاریخی این بنا به دلیل وجود تزییناتش اشاره می نماید چراکه آنها قدیمیترین تزیینات بیرونی براق و لعاب داده شده بناهای تاریخی در شمال ایران می‌باشند.

مجموعه گنج علي خان (حمام، بازار، مسجد، مدرسه و ضرابخانه)
مجموعه گنجعليخان کرمان، مجموعه عام المنفعه‌اي است که همزمان با شکوفايي اقتصاد عصر صفوي در سالهاي 1007 تا 1029 هجري قمري به سعي "گنجعلي‌خان" حاکم وقت کرمان ساخته شد و به همت پسرش "عليمردان خان" تکميل گرديده است. اين مجموعه هنوز هم مرکزيت خود را در هسته شهر حفظ کرده و از شاهکارهاي معماري و مجموعه اي عالي از آثار باشکوه دوره صفويه محســــوب مي شود.

چهل ستون در اصفهان
این بنا که موزه‌ای واقعی از نقاشی و سرامیک می‌باشد یک عمارت کلاه فرنگی بود که برای تفریح و سرگرمی‌شاه و مهمانانش استفاده می‌شد. این بنا در یک باغ زیبای سلطنتی قرار دارد و از اولین ساختمانهایی است که توسط شاه عباس دوم احداث گردیده است. یک کتیبه یا دست نوشته بیان می‌کند که تزیینات و نقاشیهای آبرنگ روی گچ این بنا در حدود سال 1647 میلادی به پایان رسیده است و تنها 2 نقاشی آبرنگ مشهور آن مربوط به دوره پادشاهی سلسله زندیان است. این عمارت بوسیله ایوان بسیار مجلل و زیبایی به باغ راه دارد ایوانی که دارای ستونهای چوبی زیبا وظریف می‌باشد. این ایوان زیبا دارای ستونهایی است که سقف آنرا که از چوبهای روشن ساخته شده است نگه می دارند سقفی که منبت کاریهای بی نظیری در روی آن به چشم می خورد. تمام دیوارهای این بنا با آینه های بزرگ و قطعات شیشه های رنگی و نقاشیهای زیبا تزیین شده است. استخر بزرگی که در جلوی چهل ستون قرار دارد 110 متر طول و 16 متر عرض آن است و 4 شیر سنگی در 4 ضلع آن قرار دارند که آب از درون دهانشان به بیرون می ریزد.

حافظیه در شیراز
حافظیه نام مجموعهٔ آرامگاهی شاعر برجستهٔ ایرانی، حافظ شیرازی است. مجموعهٔ حافظیه در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه حافظ در شمال شهر شیراز، پایین‌تر از دروازه قرآن، در یکی از قبرستان‌های معروف شیراز به نام خاک مصلی قرار دارد و مساحت آن ۱۹۱۱۶ متر مربع است. مقبره او در شیراز بازدید کننده های بسیاری دارد که که وی را می ستایند و حتی می توان آنرا به عنوان یک مکان مذهبی محسوب داشت. حافظ بیشتر عمرش را در شیراز سپری کرد ودر باغ مصلا در کنار رود رکن آباد به خاک سپرده شد مکانی که در اغلب شعرهایش از آن تجلیل می‌کند. ۶۵ سال پس از درگذشت حافظ، در سال ۸۵۶ هجری قمری (برابر ۱۴۵۲ میلادی)، شمس‌الدین محمد یغمایی وزیر میرزا ابوالقاسم بابر گورکانی (پسر میرزا بایسنقر نواده شاهرخ بن تیمور) حاکم فارس، برای اولین بار ساختمانی گنبدی شکل را بر فراز مقبره حافظ بنا کرد و در جلو این ساختمان، حوض بزرگی ساخت که از آب رکن‌آباد پر می‌شد.
این بنا یک بار در اوایل قرن یازدهم هجری و در زمان حکومت شاه عباس صفوی، و دیگر بار ۳۵۰ سال پس از وفات حافظ به دستور نادرشاه افشار مرمت شد. در سال ۱۱۸۷ هجری قمری، کریم خان زند بر مقبره حافظ، بارگاهی به سبک بناهای خود،شامل تالاری با چهار ستون سنگی یکپارچه و بلند و باغی بزرگ در جلو آن ساخت و بر مزارش سنگ مرمری نهاد که امروز نیز باقی است. آرامگاه حافظیه درمجموع ۲۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و دارای چهار در است. بعد از عمارتی که کریم خان زند بر مقبره حافظ ساخت، در طول یکصد و شصت سال بی مهری قاجار بر این گور، و با وجود تعمیرات متعددی که به وسیله اشخاص خیرخواه انجام گرفت، آرامگاه به کلی تخریب شد و تنها حصاری توسط افراد خیر به دور آن کشیده شد. در سال ۱۳۱۵ به کوشش علی اصغر حکمت بنای کنونی با بهره‌گیری از عناصر معماری روزگار کریم خان زند و یادمانهای حافظیه توسط آندره گدار فرانسوی طراحی شد و به اجرا در آمد.

هشت بهشت در اصفهان
هشت بهشت یک ساختار هشت سطحی است که نمونه‌ای ازکاخهای اصفهان به شمار می رود. این بنا به فرمان شاه سلیمان درسال 1081 هجری شمسی ساخته شد. باغ آن که همیشه از بین طاقهای بزرگش قابل رویت است قسمت کاملی ازاین بنا می‌باشد. سقف گنبدی شکل اتاق پذیرایی اصلی، با رنگ زرشکی رنگ شده است که بر روی پایه‌ای طلایی و درخشان قرار گرفته است و بالای پنجره ها، آینه ها درخشندگی خاصی را ایجاد می‌کنند. بر روی قسمت خارجی طاقها طرحهای زیبایی از پرندگان، حیوانات و صحنه های شکار به چشم می‌خورد. این تصاویر به نمای خارجی هشت بهشت جان می بخشند. درآن زمان شکار یکی از تفریحات شاهان به شمار می رفت و معمولا هفت روز قبل از عزیمت دربار برای شکار، چادرها، قالیچه ها، سرویس‌های طلا و دیگر لوازم به محل کمپ فرستاده می‌شدند، برای حمل این میزان بار تقریبا پنج تا هفت هزار شتر مورد نیاز بود. در موردشکوه وجلال این اردوهای شکار اینگونه قضاوت می‌کردند که به هر نجیب زاده پانصد فوت مربع برای چادرش اختصاص داده می‌شد که درچادرهای ابریشمی وی اتاق‌هایی برای حرمسرا، یک حمام و یک هال پذیرایی قرار داشتند. سقف طبقه دوم اتاق پذیرایی هشت بهشت با دکوراسیون آینه‌ای می‌درخشد وبسیار با شکوه وپرعظمت است.

سی و سه پل در (اصفهان)
سی و سه پل در (اصفهان) پل الله وردی خان که در روی زاینده قرار گرفته ادامه چهار باغ (خیابان اصلی اصفهان ) است. این پل که در اوایل قرن 17 به دستور شاه عباس و برای یکی از جنگهایش ساخته شد و به نام یکی از سرداران اصلی اش الله وردی خان نام گرفت. این پل همچنین 33 قوس یا 33 پل هم نامیده می‌شود. این بنا 45 فوت عرض و 175 یارد طولش می‌باشد. اگرچه این پل نمای بسیار زیبایی دارد اما از نظر قدمت تاریخی و زیبایی همچون 2 پل پایین رودخانه نمی‌باشد. این پل در انتهای جنوبی خیابان چهار باغ در اصفهان قرار دارد و نام سازنده اش را گرفته است. این پل همچنین پل جلفا هم نامیده می‌شود. این پل از آجر و سنگ ساخته شده است. گفته می‌شود که این بنا در ابتدا دارای 40 طاق بوده که رفته رفته به 33 طاق کاهش یافته است. با رجوع به اسناد معتبر تاریخی که از زمان شاه عباس باقیمانده است اینگونه بنظر می رسد که احداث این پل با احداث چهارباغ در یک زمان (سال 1596) به پایان رسیده است. این پل بخاطر 33 طاقی که دارد 33 پل نامیده می‌شود.

مقبره کوروش کبیر در فارس
مقبره کوروش کبیر پادشاه هخامنشی در پاسارگاد فارس در مشهد مرغاب واقع است. ساختمان مقبره عبارت است از اتاق کوچکی که روی یک پایه شش طبقه‌ای قرار گرفته است. هر طبقه بالاتر، کوچکتر از طبقه پائین تر است و به این ترتیب پایه مذکور از هر طرف پله هایی بوجود آورده. تقریبا تمام بنا از سنگی ساخته شده است که شبیه مرمر است و ارتفاع آن به 11 متر می رسد. سابقا بنای مزبور در محوطه‌ای بود که دیواری بلند و دری داشت. از دیوارها فقط آثار مختصری ماند. اطاق مقبره درب کوتاهی داشته که از آن داخل می‌شدند. اهل محل آن را «قبر مادر سلیمان» می نامند.

برج خاموش در یزد
دخمه یا قلعه خاموشان (برجهای خاموش)، این سه ساختمان پرعظمت از بین دیگر ساختمانهایی که بر بلندای تپه وجود داشته اند باقی مانده اند، این بناها در مجاورت یزد (در حدود 15 کیلومتری جنوب غرب ) قرار دارند جاییکه جسد زرتشیان را به پای برج می آوردند و تشریفات مذهبی ای را در حضور اقوام و آشنایان فرد مرده انجام می دادند، سپس کشیشان جسد را به داخل برج می بردند و آنرا بر روی سنگهای مسطح کف زمین قرار می دادند، بدین گونه با دوری از خاک، آب و آتش (عناصر الهی که آلوده کننده هستند)، روح فرد مرده متعلق به اهورامزدا می‌شد. بعد از مدتی کوتاه کلاغ‌ها و لاشخورها جسد را از هم می‌دریدند و تکه تکه می‌کردند، پس ازآن استخوان‌ها را بدرون چاله‌ای در مرکز برج می انداختند.
در پای برج‌ها بقایای ساختمان‌هایی دیده می‌شود که زمانی در مراسمهای تشییع جنازه به کار می رفت. هنگامیگه هنوز از برج‌ها برای تدفین زرتشتیان استفاده می‌کردند، تنها کشیش‌ها اجازه ورود به درون برج‌ها را داشتند. امروزه بازدید برخی ازآنها برای عموم آزاد است. در داخل این تپه ساختمانهای زرتشتی متروکه دیگری هم وجود دارند که شامل یک چشمه خشک شده، یک آشپزخانه و یک دستشویی می‌شوند. سنت قرار دادن اجساد در برج خاموش در حدود پنجاه سال پیش در دنیای زرتشتیان منسوخ شد و ازآن زمان آتش جاودانه به درون آتشکده تازه ساخته شده در مرکز شهر یزد انتقال یافت. در حقیقت، از این برج‌ها تا سال 1987 و تا زمانی که همه اجساد زرتشتیان را در قبرستان پای برجها دفن کردند استفاده می‌شد.
عالی قاپو در اصفهان
عالی قاپو در اصفهان نام عالی قاپو یا دروازه پرش کوه به این جهت به آن داده شد که دﻘﻳﻘﺄ در محل ورود به کاخهای صفویه قرار دارد. این کاخها در فضایی بین میدان چهارباغ و بولوار نقش جهان بنا شده اند. این بنا که یکی دیگر از عمارتهای باشکوه صفویان می‌باشد در اوایل قرن 17 توسط شاه عباس بزرگ ساخته شد. این بنا بمنظور پذیرایی از مهمانان خاص و سفرای خارجی که برای دیدن شهریار بزرگ می آمدند ساخته شده بود. در این مکان و در زمان شاه عباس برای اولین بار نوروز سال 1006 هجری شمسی جشن گرفته شد. این بنای مستطیل شکل که 48 متر ارتفاع داشته و 6 طبقه میباشد دارای تراس عریضی است که در جلوی این بنا قرار گرفته و شامل ستونهای چوبی می‌باشد. دیوارهای عالی قاپو دارای نقاشیهای بسیار زنده‌ای است که توسط رضا عباسی کشیده شده است. شاه عباس دوم بسیار علا قه مند به تزیین و کمال عالی قاپو بود و بیشترین سهم او در سالن با شکوه بود که به دستور وی 18 ستون این سالن آینه کاری شد و سقف آن با نقاشیهای بی نظیری پوشیده گشت.

ارگ بم در استان کرمان
ارگ بم در استان کرمان ارگ بم یا قلعه مشهور بم د ر روی صخره بسیار بزرگی ساخته شده است که محدوده‌ای به وسعت 6 کیلومتر مربع را می پوشاند. این بنا 300 متر طول و 200 متر عرض داشته و از 2 قسمت تشکیل شده است. این دﮋ 5 شیوه ساختاری از خشت خام دارد که مربوط به 5 یا 6 قرن قبل از میلاد می‌باشد. این مکان تحت تعمیرات مکرر بوده و شامل استحکاماتی می‌باشد. این بنا مرکب از یک ورودی قدیمی – استحکامات دقیق – تعدادی ساختمان از زمان صفویه – یک مسجد و یک بنا می‌باشد که به چهارفصل یا کاخ 4 فصله معروف است. در مورد چگونگی ساختمان این بنای مجلل و باشکوه 2 کتیبه یا دست نوشته وجود دارد که حاصل مرمتهای اخیر ارگ بم می‌باشد. هردو لوح در تاریخ 20 آذر 1337 شمسی یا 1958 میلادی پیدا شده اند که یکی از آنها دربخش حفاظت از میراث فرهنگی و دیگری در بخش باستان شناسی نگهداری می‌شود. کرمان قلب جهان است.این سخن را یکی از شاعران صوفی قرن 8 میلادی می گوید. ارگ بم شامل قسمتهای زیر می‌باشد. دروازه جنوبی اصلی - بازار اصلی شهر- مسجد باشکوه و مجلل- پادگان مستحکم قلعه- عمارت مجلل چهار فصل در اینجا لارم به ذکر است که این میراث باشکوه جهانی به خاطر زلزله‌ای که در سال 2003 در بم رخ داد قریب به 80 درصد آن تخریب شد.

برج آزادی در تهران
این برج بیانگر شهر تهران است وقسمتی از بنای فرهنگی آزادی می‌باشد که در میدان آزادی تهران در منطقه‌ای به وسعت پنج هکتار قرار گرفته است. این بنا متشکل از قسمتهای زیر است، برج 50 متری آزادی که قسمت اصلی موزه را تشکیل داده است و معماری آن ترکیبی از سبک معماری اسلامی و ساسانی است. سالن صدا وسیما ی این بنا که طراحی آن بر پایه نقشه جغرافیایی ایران است بیانگر خصوصیات منطقه‌ای ایران در قدیم می‌باشد که به فرهنگ، روش زندگی، مذهب و بناهای تاریخی مربوط می‌شود. یک ناقل ماشینی به بازدید کنندگانش این اجازه را می دهد که از سالن در آرامش کامل بازدید کنند. برخی از راهروها و سالنها به نمایشگاه‌های موقتی اختصاص داده شده اند. سالن تصاویر متغیر با 12 اتاق نمایشگر فعالیت‌های فرهنگی، صنایع دستی، ابتکارهای جدید و غیره می‌باشد. یک سینما، کتابخانه و دیگر خدمات کامل کننده فعالیتهای این ساختمان هستند.

طاق ‌بستان در كرمانشاه
طاق‌بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ ‌نبشته ‌های دورهٔ ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. طاق‌بستان در زبان بومی (کردی) طاق وه سان گفته می‌شود. «سان» به معنی سنگ می‌باشد و به اين ترتيب طاق‌بستان طاق سنگی معنی می‌دهد. اين مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است. شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس‌های خود برگزیدند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او طاق‌بستان را انتخاب کردند که در بین راه جادهٔ ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پرآب بود. در سمت راست ایوان کوچک، سنگ نگاره‌ای وجود دارد که صحنه تاج ستانی اردشیر دوم، نهمین شاه ساسانی را نشان می دهد. در این صحنه، شاه ساسانی به حالت ایستاده با صورتی سه ربعی و بدنی تمام رخ در مرکز صحنه نقش شده که دست چپ را بر روی قبضه شمشیر گذاشته و با دست راست حلقه روبان داری را از اهورا مزدا می گیرد. شاه ساسانی چشمانی درشت و ابروانی برجسته دارد.
ریش او مجعد و موهای سرش به صورت انبوه بر روی شانه‌ها آویخته شده است. وی گوشواره‌ای بر گوش و گردنبندی در گردن و دستبندی در مچ دارد. گوشواره او به شکل حلقه مدوری است که گوی کوچکی به آن آویزان است. گردنبند او نیز شامل یک ردیف مهره‌های مرواریدی درشت است. در طاق بزرگ در کنارهٔ ورودی طاق، سنگ‌نگاره‌ای زیبا از فرشتگان بال‌دار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز و شکار مرغان و ماهیان در مرداب و نقش‌های فیل، اسب و قایق می‌باشد که حاکی از مراسم بزم و شادی است. در زیر نقش تاج‌گذاری خسرو پرویز سواری زره‌پوش سوار بر اسب قرار دارد. در این تصویر شاه در میان و در سمت راست وی فروهر قرار دارد.
در سترگ‌ترین طاق، سه تندیس مشاهده می‌شود. شاه در میان، فروهر در سوی راست وی، که مانند تاج‌گذاری اردشیر دوم است و آناهیتا در سوی چپ شاه. آناهیتا فرشتهٔ آب‌هاست و نمود خرمی و سرسبزی. خسرو پرویز علاقهٔ زیادی به آناهیتا داشت و معبد آناهیتا را در نزدیکی کنگاور، شهری در خاور کرمانشاه ساخت و در آن‌جا دل به مهر شیرین نهاد. طاق کوچک در میان سنگ نگاره تاج گذاری اردشیر دوم و طاق بزرگ‌ قرار دارد که مراسم تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را به تصویر می‌کشد، این طاق دارای دو نقش در بالای دیوارهٔ طاق و دو کتیبه است. این کتیبه‌ها به خط پهلوی کتیبه‌ای هستند و داستان نقوش را بیان می‌کنند.

باغ ملی یا ال گلی در آذربایجان شرقی
ال گلی در تبریز عبارت است از یک دامنه با شکوه و پارکی در اطراف یک دریاچه مصنوعی که در منطقه‌ای به وسعت 54675 مترمربع به سبک باغ تخت در شمال شیراز یا قصر قاجار در شمال تهران اما بسیار کوچکتر قرار دارد. ال گلی که تنها 4 کیلومتر از تبریز پایین رود قرار دارد مکان بسیار زیبایی است. این مکان محل محبوبی برای اقامت آخر هفته ساکنان اطراف است. تپه‌ای در قسمت شرقی پارک قرار دارد که ازروی پله ها به سمت استخر سوق داده می‌شود و یک آبشار که در نوک تپه قرار دارد و به سمت استخر سرازیر می گردد. در مرکزاین استخر یک ساختمان شش گوشه بزرگ قرار دارد. گفته می‌شود که این استخر را در دوران سلطنت شاهان آق قویانلو احداث کرده اند، اگرچه آنرا در زمان صفویان وسعت داده اند. این بنا را در زمان حکمرانی قهرمان میرزا (پسر عباس میرزا از سلسله قاجار) به طور بنیادی تعمیر کردند.

کاخ گلستان در تهران
در دوران سلطنت شاه عباس اول صفوی، باغ بزرگی که چهارباغ نامیده می‌شد در کنار کاخ گلستان ساخته شده بود. پس از آن کریم خان زند (1749-1779میلادی) دستور داد که یک قلعه نظامی، یک بارو وتعدادی برج در همین منطقه بسازند. در دوران قاجاربتدریج برخی ازبناهای سلطنتی دربین قلعه نظامی برپا شدند، به عنوان مثال در سال 1813 میلادی که همزمان با پنجمین سال سلطنت ناصرالدین شاه بود، قسمت شرقی باغ سلطنتی امتداد پیدا کرده بود و کاخهایی دراطراف آن ساخته شده بودند که کاخهای باغ گلستان نامیده می‌شدند و تعدادی از آنها درقسمت شمالی باغ گلستان احداث شدند، این بنا شامل تعدادی موزه نیز با نامهای تالار برلیان و تالار نارنجستان می‌شود. در سال 1873ناصرالدین شاه با توجه به آنچه که در نخستین سفرش به اروپا دیده بود، موزه‌ای بزرگ با دیوارهای آینه کاری وجواهرات گرانبها در باغ گلستان ایجاد کرد. مراسمهای تاج گذاری دو پادشاه آخرسلسله پهلوی در این کاخ انجام می‌شد و جشنها و مراسمهای وﻳﮋه و با شکوه دیگر دربار نیز دراین مکان برپا می گشت.

آرامگاه شعرا در آذربایجان شرقی
آرامگاه شعرا مکانی است که بسیاری از شاعران، متصوفان و دانشمندان معروف ایرانی در آن آرمیده اند. افرادی چون :خاقانی شروانی، زهیر فریابی، قطران تبریزی، محمد شیرین، مغربی، همام تبریزی، سلمان ساوجی، فلکی شروانی، قاضی بیضوی و بسیاری از شاعران تبریزی معروف معاصر چون محمد حسین شهریار در این مکان بخاک سپرده شده اند.

پل سفید اهواز
از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر اهواز پل‌های اهواز هستند. هم اکنون ۷ پل بر روی کارون در اهواز وجود دارد که اولین آنها یعنی پل سیاه مختص عبور قطار میباشد. از ۶ پل دیگر پل سفید (پل اول - پل معلق) و پل هفتم به دلیل سبک خاص معماری و طراحی منحصر به فرد، چشم‌انداز زیبایی به شهر داده‌اند. آخرین و هفتمین پل اهواز با نام پل ششم یا پل فولاد نیز به در ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسیده ‌است. پل سفید اهواز؛ اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق جهان است. این پل در سال 1315 بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. پیمانکار آن را برخی آلمانی و برخی فرانسوی ذکر کرده اند. کمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح پل بروکلین (اولین پل فلزی جهان ) در شهر اهواز پایه های احداث چهارمین پل معلق دنیا گذاشته شد که امروز نماد و مظهر زیبایی شهر به شمار می رود. پل سفید در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آتشکده آذر گشنسب در تکاب (آذربایجان غربی)
این بنا در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر باستانی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. یکی از سه آتشکده ی بزرگ ایران، آتشکده ی آذرگشنسب است که نماد اقتدار حکومت ساسانیان بوده و در شیز واقع است. در ايران پيش از اسلام سه آتشكده معروف و بزرگ وجود داشت كه هر كدام از آن ها مختص گروه ويژه اي بود.اين آتشكده ها عبارت بودند از آتشكده برزين مهر مختص روحانيون در خراسان ، آتشكده آذر فرنبغ ويژه ستايش كشاورزان در فارس و آتشكده آذر گشنسب كه بزرگ ترين آتشكده ايران و از آن ستايش شاهان و فرماندهان سپاه بود. همچنانكه پاسارگاد و تخت جمشيد جلال و عظمت هخامنشيان را مـي نـماياند تخت سليمان نيز ياد آور شكوه ايران دوران ساساني و توجه به آيين زرتشت در اين دوران است.
اين مجموعه كه در منطقه اي كوهستاني و سرشار از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي واقع شده با وسعتی معادل 5/12 هکتار يكي از محوطه هاي باستاني ارزشمند كشور است. در قلب اين مـجمـوعه ، بـقاياي آتشكده آذرگشنسب آتشكده پادشاهان و جنگاوران بر پيرامون درياچه اي هميشه جوشان و بر روي سنگي ، با آثار معماري خاص مانند چهار طاقي آتشكده و تأسيسات و بناهاي مذهبي وابسته به آن ، معبد منسوب به آناهيتا ، كاخ هاي دوران ساساني و بناهاي مربوط به سلاطين ايلخاني قراردارد. نام آذرگشنسب در متون اوستایی، کتاب های تاریخ ایران قدیم و نوشته های مورخان یونانی، رومی و ارمنی بارها آمده است. در شاهنامه ی فردوسی نیز حدود 70 بار نام آتشکده آذرگشسب ذکر شده است. این آتشکده از زمان ایلخانیان به بعد تخت سلیمان نام گرفته است. قلعه بلقیس در 5 کیلومتری تخت سلیمان در قله کوهی واقع است و تا قلعه جاده ماشین رو وجود دارد. این قلعه در دوره هخامنشی به منظور دیده بانی ساخته شده بود.
موقعيت جغرافيايي :ويرانه هاي تخت سليمان در آذربايجان در جنوب شرقي درياچه اروميه در 42 كيلومتري شمال شرقي شهرستان تكاب در يك دره سر سبز در ارتفاع 3000 متري دامنه ي جنوب كوه هاي بالكاش واقع شده كه قله 3200 متري كوه بلقيس در آن قد علم كرده است. صفه و تخت سليمان بر روي يك بلندي طبيعي به ارتفاع 20 متر از سطح دشت واقع شده است كه اين صفه بر اثر رسوبات آب درياچه اي كه در ميان آن وجود دارد بوجود آمده است. محدوده ي تخت سليمان به وسيله ي حصاري عظيم كه دو دروازه دارد محصور شده است. طول اين حصار120/1 كيلومتر است و به شكل يك بيضي نا منظم و به طور مستحكم از لاشه سنگ و ساروج و ضخامتي حدود 380 سانتيمتر بنا شده است.

آثار و ديدني هاي پيرامون تخت سليمان
سنگ اژدها - كوه ميان تهي (زندان سليمان ) – تخت بلقيس (دوره ساساني ) – چشمه هاي آبگرم – چمن متحرك بدرلو

باغ دولت آباد در یزد
باغ دولت آباد از باغ‌های قدیمی‌شهر یزد در کشور ایران است. اين مجموعه در قسمت شرقي يزد و بين محله هاي چهار منار و نصر آباد قرار دارد. بنای این مجموعه به سال ۱۱۶۰ توسط محمدتقی خان بافقی حاکم يزد در دوره افشاریه که به خان بزرگ معروف بوده ساخته شده و در حدود ۲۶۰ سال قدمت داشته و محل اقامت حاکم وقت و معاصر با شاهرخ میرزا و کریم خان زند بوده‌است. این مجموعه یادگاری است از دوره‌های افشاریه و زندیه که شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آئین و تالار آینه، عمارت تهرانی، آب انبار دو دهانه و باغ ناصر است. فضای سبز باغ درختان میوه مانند انگور و سرو و کاج داشته و همچنین گل‌های محمدی و سرخ نیز در باغ دیده می‌شوند.
روشنایی باغ در شب توسط لامپ‌هایی که در داخل فانوس گذاشته شده و به فواصل معین در اطراف قرار گرفته‌اند تامین می‌شود که منظره زیبایی را نیز ایجاد می‌کند. درهای ساختمان اصلی از چوب و به صورت کنده کاری دیده می‌شود و در داخل بنا اتاق‌های متعددی قرار دارد که در اکثر این اتاق‌ها حوضی قرار گرفته و درهای یکی از اتاق‌ها که رو به حیاط و باغ باز می‌شود، با شیشه‌های رنگارنگ با طرح‌های زیبا مزین شده که در هنگام وجود خورشید و پرآب بودن حوض منظره زیبایی از نقاط رنگی منعکس شده را بر روی حوض مرمرین به نمایش می‌گذارد. در یکی دیگر اتاق‌ها بادگیر معروف دولت آباد قرار دارد که با ارتفاع زمین ۳۳ متر از زمین بلندترین بادگیر از نوع خود بوده و به خوبی کولر می‌تواند خنکی ساختمان را تامین کند.

کاخ شمس العماره در تهران
شمس العماره یکی از اولین ساختمانهای بلند و مرتفع در تهران قدیم به شمار میرود. ناصر الدین شاه قاجار به دوستعلی خان نظام الدوله (معیرالممالک) دستور ساخت آن را داد. وی محلی را در قسمت شرق ارگ انتخاب کرده و ساخت این بنا را در 1867 میلادی به پایان رساند. این ساختمان بسیار عالی طراحی شده بود و تزیینات داخلی متنوعش مانند گچ کاریها، آینه کاریها، کاشی کاریها و دیوارکاریها آنرا مبدل به یکی از عالیترین بناهای تاریخی تهران کرده اند. معیر الممالک نه تنها این بنا را با سرمایه خودش ساخت بلکه برای آن فرشها و اثاثیه نیزخرید و یک ساختمان کامل و مبله را به ناصرالدین شاه قاجار هدیه کرد.
این کاخ در قسمت شرقی کاخ گلستان واقع گردیده است و به دوره ناصرالدین شاه تعلق دارد. نظر ساخت عمارت شمس العماره در یکی از سفرهای خارج شاه، به وی الهام شد چراکه او در خارج ساختمانهای چند طبقه مرتفعی را دیده بود. این بنا را دوستعلی خان معیرالممالک در سال 1867- 1865 ساخت. ساختار این بنا بسیار محکم است و تناسب وتقارن آن به زیبایی شکل گرقته است. این بنا ازآجر ساخته شده است و دارای دیوارهای قطوری می‌باشد. در بعضی جاها قطر دیوارهای زیرزمین متجاوز از 600 سانتیمتر می‌باشد و قطر دیوارهای طبقه همکف در حدود 510، 150و 120 سانتیمتر است. شمس العماره بلندترین ساختمان سلطنتی با سه طبقه و دو برج در بالای آن بوده است. این ساختمان به عنوان کاخ پذیرایی برای مهمانان رسمی استفاده می گردیده وهمچنین یک حرمسرای خصوصی نیز برای ناصرالدین شاه داشته است.

تخت جمشید
تخت جمشید، مجموعه‌ای از کاخهای بسیار باشكوهي است که ساخت آنها در سال ب512 قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن 150 سال به طول انجامید. تخت جمشید در محوطة وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت (کوه مهر) و از طرف دیگر به مرو دشت محدود است. این کاخهای عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه ساخته شده است و در 55 کيلومتري شمال شرقي شيراز قرار دارد. يونانيان و به تبع آنها اروپاييان، گاهي آن را «پرسه پليس»، «پرسَپُليس» يا «پرسپوليس» (persepolis) مي‌خوانند و از لحاظ وسعت، عظمت و شکوه، مهمترين مجموعه باستاني هخامنشي در ايران است. اما نام تاريخي آن که در کتيبه‌هاي کاخ‌ها ثبت شده، پارسَه (parsa) به معناي شهر مردمان پارسي است. ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود 518 ق. م ، آغاز شد. نخست صفه یاتختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پله های اصلی و کاخ تچرا را ساختند. پس از داریوش ، پسرش خشایارشا تالار دیگری را بنام تالار هدیش را بنا نمود و طرح بنای تالار صد ستون را ریخت. اردشیر اول تالار صد ستون را تمام کرد.
اردشیر سوم ساختمان دیگری را آغاز کرد که ناتمام ماند. این ساختمانها بر روی پایه هایی ساخته شــده که قسمتـی از آنها صخره های عظیم و یکپارچه بوده و یا آنها را در کوه تراشیده اند. معماری هخامنشی ، هنری است از نوع تلفیق و ابداع که از سبک معماریهای بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنر نمایی و ابتکار روح ایرانی نوع مستقلی را از معماری پدید آورده است. هخامنشیان با ساختن این ابنیة عظیم می خواستند عظمت شاهنشاهی بزرگ خود را به جهانیان نشان دهند. مجموعه تخت جمشيد به وسعتي حدود 135000 متر مربع و تماما از سنگ ساخته شده است. در ميان سنگها از هيچ گونه ملاتي استفاده نشده اما در بعضي نقاط، سنگها را با بست‌هاي آهني به نام دم چلچله‌اي به هم اتصال داده‌اند و از چفت‌هايي سربي استفاده کرده‌اند.
مجموعه تخت جمشيد شامل هفت كاخ (تالار)، نقوش برجسته، پلكان‌ها،‌ ستون‌ها، ‌و دو آرامگاه سنگي است .جمعا بيش از سه هزار نقش برجسته در ساختمان‌ها و مقبره‌هاي تخت جمشيد وجود دارد كه به طرز خارق العاده‌اي هماهنگ است. در قسمت بالاي تخت جمشيد، در دامنه كوه رحمت، دو آرامگاه وجود دارد كه آرامگاه اردشير دوم و اردشير سوم است. نکته‌اي که سخت غير قابل باور مي‌نمايد، اين واقعيت است که بخش‌‌هايي از اين مجموعه عظيم و ارزشمند، هزاران سال زير خاک مدفون بوده تا اينکه در حدود 70 سال قبل کشف شد.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
شیخ صفی الدین اردبیلی از اجداد خاندان سلسله ایرانی و شیعه مذهب صفوی بود که درسال 650 هجری قمری متولد شده است. شیخ صفی در سال 735 هجری قمری، فوت شده و آرامگاهش در نزدیکی خانقاه و محل سکونت وی است. بناهای این مجموعه، از زیباترین آثار تاریخی اسلامی ایران در عصر صفوی بوده و یکی از آثار باستانی مهم کشور به شمار می رود. این بنا در سال 735 هجری قمری توسط شیخ صدرالدین موسی فرزند شیخ صفی بنا شده و در طول زمان و به ویژه در دوران حکومت صفوی مورد احترام شاهان صفوی بوده است. مجموعه شامل بخش های اصلی زیر است؛ مقبره شیخ صفی (گنبد الله الله(، آرامگاه شاه اسماعیل اول، عمارت چینی خانه، قندیل خانه، مسجد جنت سرا، تالار دارالحفاظ، دارالحدیث، صحن اصلی، مقبره مادر شاه طهماسب، محوطه شهیدگاه، خانقاه یا چله خانه و حیاط باغ و سایر قسمتهای فرعی.

الموت در قزوین
در نزدیکی سرچشمه رودخانه الموت در دامنه های جنوبی رشته کوههای البرز آشیانه مستحکم عقابها یادآور ماجراهای صحیح ومعتبر، اما باورنکردنی (پیرمرد کوهها ) حسن صباح، استاد بزرگ (1124-1040 هجری شمسی) و مسلکش (اساسین ) یا (هشاشین) می‌باشد. دژها و استحکاماتی که به اساسین معروفند، اولین بار به ادبیات اروپا تحت عنوان بازگشت جنگهای صلیبی معرفی شدند. این پناهگاههای بسیار محکم که محل سکونت طرفداران عجیب این آیین مذهبی بود، بطور بی قاعده‌ای بر ادراکات مسلک اسماعیلیان بنا شده بود. حسن صباح این مسلک را در قرن یازدهم پایه گذاری کرد. این مرتد که پیروانش ترس و وحشت بسیاری ایجاد کرده بودند، قاتلینی را به سراسر منطقه می فرستاد تا شخصیتهای مهم مذهبی و سیاسی را به قتل برسانند. پیروانش به حشیشیون معروف بودند چراکه آنها افراد مورد نظر را بطور زیرکانه‌ای به باغهای پنهانی زیبایی می‌کشاندند که مملو از دوشیزگان دلفریب بود و در آنجا آنها را با حشیش سنگسار می‌کردند و سپس به بخش آدمکشی می بردند که زیرنظر حسن صباح بود و او دارای این قدرت بود که آنها را به سوی رستگاری منتقل کند. این مسلک از سوریه تا خراسان گسترده شده بود. تا اینکه در سال1256 مغولها قلعه ایشان را تصاحب کردند.

منار جنبان در اصفهان
مقبره عمو عبدالله که مربوط به سال 716 هجری شمسی است دارای دومناره می‌باشد که هرکدام در یک سمت ایوان این مقبره واقع گردیده اند و دلیل اصلی جذابیت این مکان هستند، چراکه هر حرکتی که دریکی از این دو مناره به وجود آید به طور خود بخود نه تنها درمناره دیگر، بلکه در تمام ایوان منعکس می‌شود. از این رو لقب معروف منار جنبان به آن داده شده است. شیوه معماری این بنای تاریخی به دوره مغول برمیگردد. ایوان این مقبره با کاشیهای چهارگوش و چندوجهی لاجوردی رنگ تزیین گردیده است وکتیبه‌ای نیز بر روی مقبره به شرح زیر وجود دارد:این مقبره شیخ شریف وخداترس،عمو عبدالله بن محمدبن محمودساگلا که خداروحش را بیامرزد می‌باشد.(سال 716 هجری شمسی) منار جنبان یکی ازبناهای تاریخی شگفت انگیز اصفهان می‌باشد که در 6 کیلومتری غرب شهر اصفهان،در راه نجف آباد در روستای کارلاتان واقع شده است.

پل ورسک در مازندران
این پل در زمان سلطنت رضا شاه بر روی رودخانه ورسک در مجاورت سواد کوه بنا شد. در طول جنگ جهانی دوم، این پل به پل پیروزی یا پل آزادی معروف بود. بلندی این پل 110 متر است وطول قوس آن 66 متر می‌باشد. این پل یکی از شاهکارهای مهندسی راه در شمال ایران به شمار می رود.

بازار وکیل در شیراز
بازار وکیل در شیراز این بازار در دروازه شاهزاده و نزدیک مسجد وکیل قرار دارد. این بازار 5 ورودی و 2 ردیف حجره دارد که در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب به صورت ستونی نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند. این بازار نمایانگر یک معماری زیبا با راهروهای سرپوشیده عریض و سقفهای بلند در امتداد آن می‌باشد ونیز دریچه هایی در این راهروها تعبیه شده که محلی برای جریان یافتن هوا و ورود نور می‌باشد.

مسجد شیخ لطف الله دراصفهان
مسجد شیخ لطف الله درقسمت شرق میدان امام (نقش جهان) قرار گرفته است که به عنوان یک مکان کوچک مقدس درجلوی استخر ودرقسمت سایه دار این میدان در زمان شاه عباس بین سالهای 1602 و1619 میلادی ساخته شده است. نام این مسجد بنام فردی گذاشته شد که یک دانش پژوه ومحقق اسلامی به شمار می رفت ودرآن زمان وی را بسیار ستایش می‌کردند. شاه درآن زمان این شیخ را که اهل لبنان بود، ابتدا به مشهد ونزدیک بارگاه امام رضا دعوت کرد وسپس وی را در پایتخت به عنوان مسئول مسجد شاه ومدرسه الهیات منصوب کرد. تزیینات ایوان ورودی این مسجد شامل موزاییک های زرد وآبی است که زیبایی آن از ایوان بزرگ مسجد امام پیشی می گیرد. این مسجد کوچک هیچ محوطه داخلی مرکزی ای ندارد و تنها دارای یک جایگاه نماز است که نزدیک راهرو می‌باشد. اما واقعیت ارزشمنداین مسجدزیبایی موزاییک های دیواری آن دراصفهان می‌باشد که تا نوک مسجد نیز رسیده اند.
در کیفیت مواد آن هیچ نقصی وجود ندارد. توازن و هماهنگی رنگها بی نظیر است. دیوارهای آن با فرش‌های بسیار مجللی تزیین شده اند که دارای طرحهای هندسی طلاکاری شده می‌باشند که بر روی زمینه سبز آبی قرار گرفته اند. درسنگ نوشته‌ای که بر روی محراب قرار گرفته نام معمار این مسجد ذکر شده است، مرد فقیر و متواضعی که به دنبال بخشش خداوند بود و استاد محمد رضا فرزند استاد حسین نام داشت، وی در 1028 هجری شمسی می‌زیست. این مسجد دارای ویژگیهای عجیبی نیز می‌باشد چون جایگاه و گنبد لعاب نداده آن، فقدان بارگاه مرکزی و ایوانها و تالارمقدس خالی که از سقف تا زمین با موزاییکهایی با بهترین کیفیت پوشیده شده است. کاشی کاریهای سقف آن یکی ازپیچیده ترین نمونه ها دراصفهان می‌باشد و کیفیت آن بسیار مرغوب است. این بنا بطور بسیار ماهرانه و زیبا در سالهای 1954 و1956 بازسازی شد.

آتشکده در یزد
مهمترین آتشکده زرتشتیان، این آتشکده می‌باشد که بر روی تپه‌ای در باغی کوچک در قسمت شرقی خیابان آیت الله کاشانی واقع گردیده است. این آتشکده همه روزه صبح و عصر به استثنای تعطیلات رسمی برای بازدید عموم آزاد است. بازدید ازاین آتشکده رایگان است اما هدیه ها پذیرفته می‌شود. این آتشکده را درختان همیشه سبز احاطه کرده اند و یک استخر دایره‌ای شکل در حیاط آن قرار دارد که بازتاب بسیار زیبایی از معبد را در عکسبرداری هنری نشان می دهد. آتش مقدس که در پشت شیشه‌ای از داخل موزه کوچک نمایان است، بر طبق گقته های زرتشتیان ارشد، از سال 470 پس از میلاد روشن بوده است و آنرا در سال 1940 از محل اصلی اش به این مکان آورده شده اند. این آتشکده تمام زرتشتیان را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند و در اینجا شخصی نیز وجود دارد که تمام چیزها را به زبان انگلیسی برای خارجیها توضیح می دهد. در اینجا همچنین دو نقاشی وجود دارد که توسط یکی از زرتشتیان ایجاد شده است. از نظر معماری شباهتهای زیادی بین این آتشکده و آتشکده های زرتشتی های ایرانی وجود دارد. مکانهای زرتشتی دیگری هم مانند قلعه اسدان (دژ شیرها) در شمال یزد وجود دارد. پر اهمیت ترین آتشکده، چک چک می‌باشد که در52 کیلومتری شمال یزد قرار دارد.

تپه گیان در نهاوند (همدان)
در این محل کاوش باستان شناسی به وسیله هیات فرانسوی انجام شده و نتیجه تحقیقات آن ها در کتابی به نام " حفریات تپه گیان" جمع آوری و به وسیله گریشمن نوشته شده. این هیات تپه گیان را تا عمق 19 متری کاوش کرده و پنج طبقه مجزا تشخیص داده شد. قدمت اشیای آن به بیش از شش هزار سال پیش می رسد.

معبد سلوکی (لائودیسه) در نهاوند (همدان)
محل این معبد به عنوان یک اثر تاریخی به شماره 374 ثبت گردیده است. از محل این معبد ، که در یکی از محله های قدیمی نهاوند قرار دارد ، تاکنون اشیا و لوازم بسیاری به دست آمده است. مهم ترین نشانه این معبد، کتیبه سنگی از «آنتیوکوس سوم » و نیز تعدادی مجسمه برنزی خدایان یونانی است که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. از محتوای کتیبه بر می آید که در این منطقه معابد بسیاری وجود داشته است. ستون های سنگی و مجسمه های کوچک مفرغی که از محل معبد به دست آمده، نشان دهنده عظمت این معبد است.

گنبد سلطانیه در زنجان
گنبد سلطانیه که جزو میراث جهانی بشر است در شهر سلطانیه در 35 کیلومتری شهر زنجان واقع شده و بنای آن به دستور سلطان محمد خدابنده از سال 704 هجری قمری شروع شده و در مدت 9 سال در تاریخ 713هجری قمری پایان یافته است. این گنبد با 5/48 متر ارتفاع و 6/25 متر قطر دهانه یکی از بناهای عظیم تاریخی جهان است. گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان و مقبرهٔ اولجایتو است که نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر داد و از آثار مهم دوره ایلخانیان به حساب می‌آید. این گنبد بنایی است هشت ضلعی که هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد و رنگ گنبد آبی است. بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار گرفته در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اطاقها و غرفه‌ها ساخته‌اند. خود گنبد از کاشی‌های فیروزه‌
احمد ساکان بازدید : 45 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

                                                   معرفي شهرستان ماكو:

 

شهرستان ماكو از لحاظ جغرافيائي و تاريخي:

شهرستان ماكو در گوشه شمال غربي  ايران ( استان آذربايجان  غربي ) قرار گرفته  كه از شمال به رودخانه  قره  سو و كشور تركيه ، از شرق  به  رودخانه  ارس  و جمهوري  آذربايجان  ( خود  مختاري  نخجوان  ) و از مغرب به جمهوري  تركيه  و از جنوب به شهرتان  خوي  محدود است .

شهر ماكو در دره اي بنا شده كه رودخانه زنگمار از آن مي گذرد و شهر را به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم مي كند. قسمت جنوبي شهر در دامنه كوه سبد قرار گرفته و آبادي چنداني ندارد ولي بخش شمالي آن آبادتر و بزرگتر است .


« نمائی از كوه قيه ماکو بعد از بارندگی »

 

اين شهر از لحاظ طبيعي موقعيت خاصي دارد. شهر از طرف شمال و جنوب كوهستاني است و از جانب غرب و شرق به جلگه هاي قلعه درسي و چاي باسار منتهي مي گردد. يكي از تخته سنگهاي بسيار بزرگ كه بخشي از ديواره سنگي كوه ساري قيه است جدا قيه نام دارد.

تاريخچه ماكو :

قديمي ترين ابنيه تاريخي ماكو به دوره اورارتو يا خالدها مربوط است اطاقهاي سنگي در دهات سنگر (بين ماكو و بازرگان ) چيركندي از روستاهاي ييلاقي دهستان چاي باسار و دليك داش سيه چشمه و شدي ارس ، كنار پلدشت و كشف كتيبه هايي به خط ميخي در قراء بسطام و اطراف بازرگان و حفريات و كشفيات هيئت آلماني درده بسطام و خوانده شدن كتيبه هاي ميخي توسط باستان شناسان ايراني و خارجي و نوشته هاي مورخين قديم و جديد چون موسي خورن (ارمني) و ب.ب پيوتروفسكي (روسي) ثابت مي كند كه سكنه اوليه شهرستان ماكو اورارتوها بودند. شهر بزرگ آنان به نام روسا در نزديكي قريه بسطام بنا گرديده بود.

پس از آنكه ارامنه به حكومت اورارتوها خاتمه دادند بر متصرفات آنها مسلط شدند. طبيعي است كه منطقه ماكو نيز ضميمه حكومت ارمنستان گرديد آثار كليساهاي قديمي مخصوصاً كليساي طاطاوس و خرابه شهرهايي به نام آرتازيا ، آرتز و آرشاكاوان ( يا خاور زمين به قول اكراد طايفه ساكان ) در ناحيه دامبات و آرماوير Armavir كنار رود ارس تسلط و نفوذ ارامنه را در اين منطقه روشن مي سازد.

در سال ( 694 هـ . ش ) اسقف زاكاريا و پطرس برادرش حكومت سياسي و مذهبي آرتاز را به دست آوردند. با صرف هزينه بسيار قلعه ماكو را كه محل اقامت آنان بود استحكام بخشيدند و راههاي كاروان و پل هايي در مسير راه ساختند و آنرا بصورت راهي تجاري و سوق الجيشي در آورده كه موقعيت ماكو و استحكامات تدافعي آن باعث تعجب بينندگان آن مي شد.

شاهزادگان ارمني آرتاز بيش از يكصد سال با اتكا به استحكامات قلعه ماكو و مهارت در دفاع ، كليه حملات مهاجمين به اين منطقه را يكي پس از ديگري دفع كردندو حتي تيمور لنگ نيز نتوانست آنجا را تصرف كند.

اسقف زاكاريا نه تنها راههاي اطراف ماكو را مرمت كرد بلكه چهار پل با طاقهاي قوسي روي رودخانه ماكو (زنگمار ) ساخت .

بعد از تيمور ، قره قويونلوها بر آذربايجان مسلط شدند. قرايوسف در سال 785 هـ . ش ماكو را فتح كرد . هميشه در بين امراي قره قويونلوها منازعه بود تا اينكه شاه اسماعيل صفوي در چند جنگ الوند ميرزا و سلطان مراد ميرزا بازماندگان سلسله آق قويونلو را مغلوب و سلسله مزبور را منقرض و سلسله مقتدر صفوي را تأسيس كرد . در زمان اين پادشاه جوان بود كه سلطان سليم ( سلطان عثماني ) پس از قتل شيعيان آسياي صغير با لشكر جرار كه مسلح به سلاح آتشين بودند به قصد تصرف آذربايجان و برانداختن سلطنت شيعي مذهب صفوي وارد دشت چالدران شد . نبرد چالدران با وجود فداكاريها و شجاعت شخص شاه اسمعيل و سرداران نامي او و سپاهيان قزلباش به نفع وي تمام نشد شاه اسماعيل همواره از اين ماجرا دل شكسته بود و كسي خنده او را نديد.

بالاخره قلعه ماكو را بعد از مدتها طبق دستور دربار شاه عباس ثاني خراب كردند و كتيبه اي در اين مورد در روي صخره نقش بست كه با اين بيت شروع مي شود.

اين قلعه كه قلعه قابان بود                                 ضرب المثل جهانيان بود ......

حكومت ماكو در دوره زنديه و قاجاريه در دست ايل بيات بود. ايل بيات تيره اي از ايل قره قويونلو بود كه مسكن اصلي آنان شرق آناتولي بود و در ركاب قره قويونلوها وارد ايران شدند.

وجه تسميه ماكو :

در مورد وجه تسميه ماكو حدس و گمانهاي زيادي زده شده كه مبناي درستي ندارند ، ارامنه مدعي هستند ماكو در اصل ماكي يا مكي به معني آغل (مرتع گوسفند ) بوده برخي مانند ياقوت حموي عقيده دارند ماكو محل زندگي روحانيون زردشتي بوده است لذا در اصل ماگوش نام داشته كه به مرور ايام ماكو شده است . اسم ماكو را آرتاز ، شاوارشان ، قلعه قبان ، نيز گفته اند . به نظر مينورسكي محقق معروف روسي ماكو از تركيب ماه و كوه تشكيل شده و مي تواند مادكو باشد ( به معناي كوه ماد ) .

آثار باستاني شهرستان ماكو

1 ـ كليساي  طاطاووس در ده قره كليسا بخش سيه چشمه

2 ـ تپه ما قبل  تاريخ خليل آباد در 300 متري شوط

3 ـ كليساي عظيم سنت استپاسن در دره شام ارسكنار

4 ـ معبد سنگي در ده شدي دشت زنگنه

5 ـ برج و بارو و كتيبه در ، ساري قيه و در صخره ماكو

6 ـ خرابه هاي تعدادي كليساهاي ارمني در دهات مختلف

7 ـ آثار تاريخي شهر دامبات

8 ـ خرابه هاي قديمي گزلو در ده مخند

9 ـ آثار و علايم منقوش در سنگ در ده قزلجه قلعه دهستان قره قويون

10 ـ دالانها و غارهاي زيرزمين در اطراف آرارات

11 ـ شهر روسا يا قلعه جم خور در ده بسطام چاي پارا

12 ـ اطاق سنگي در ده چيره كندي چاي پارا

13 ـ گورستان تاريخی  پير احمد كندي در دهات آواجيق

14 ـ پل بشگوز در نزديك شهر ماكو

15 ـ خرابه هاي سه گوش در ده قزلداغ

16 ـ اطاق سنگي در ده دليك داش

17 ـ كليساي زور زور در ده بارون

18 ـ ديري متعلق به فرقه دمينكن در پاي كوه قيه

19 ـ اطاق سنگي در ده سنگر

20 ـ كليساي مريم ننه در شمال شهر ماكو

21 ـ بناي باشكوه كلاه فرنگي در بيمارستان ماكو

22 ـ كاخ باغچه جوق : در شش كيلومتري ماكو در روستائی  به همين نام واقع است كه ساختمان آن در زمان تيمور پاشاخان شروع و در زمان حكومت فرزندش  مرتضي  قلي خان اقبال السلطنه ( سردار ماكو ) به اتمام رسيده و محل سكونت ييلاقي آن بود ( جوق در زبان ارمني يعني ده ) در ساختمان كاخ معماران  ايراني و مهندسان  روسي و اروپايي به اتفاق كار كرده اند و هيئت كاخ تلفيقي از معماري شرق و غرب است . گچ بري ساختمان توسط اساتيد ايراني انجام پذيرفته. آئينه كاري و گچ بري ساختمان در سطح عالي است در بالاي عمارت دور تا دور گلدانها و مجسمه ها وجود دارد كه اغلب جاي گل و چراغ است .


« نماهايی از كاخ باغچه جوق »

 پايه ستونها و گلدانها از سنگ خارا است و خوب حجاري شده است . اولين گرامافوني كه به ايران وارد شده در اين عمارت به چشم مي خورد كه طول بوق آن 60 سانتيمتر و ارتفاع پايه اش بيش از يك متر است پرده هاي زربفت ، مبلهاي بي نظير ، تخت خوابهاي متعدد با تشكهاي پر قو ، كاغذ ديواري ها و رنگ آميزي سالنها و نقاشي سقف اطاقها ، ظروف چيني اعلا و لوسترهاي كريستال ، فضاي حياط با گلكاري و درختان ميوه و اشجار زينتي و حوض هاي وسيع بازديد كنندگان را به ياد كاخهاي افسانه اي مي اندازد.

احمد ساکان بازدید : 51 چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 نظرات (2)

بلوغ رواني در نوجوانان

مقدمه:
سالهاست كه نوجواني دوراني دشوارتر از دوران كودكي محسوب مي شود. البته مفهوم نوجواني تا اواخر قرن نوزدهم به عنوان مرحله اي كه با پيچيدگي رواني توام و قابل مطالعه علمي است قلمداد نمي شد.
قبل از هر چيز دوران تغييرات سريع جسماني، جنسي، رواني، شناختي و اجتماعي است. تغييرات جسماني بلوغ، از جمله بلوغ جنسي و جهش نموي نوجواني از طريق افزايش كاركرد هورمونهاي فعالي كه به كمك غده هيپوفيز مترشح مي شود آغاز مي شود. اين هورمونها ساير غدد مترشحه داخلي را تحريك مي كند و اين غدد هورمونهاي مربوط به رشد و جنسيت را كه شامل آندروژن، استروژن و پروژسترون است توليد مي كند. سن شروع و دوران جهش نموي نوجواني در قد و وزن در ميان كودكان بهنجار فرق مي كند. سن متوسط شروع اين دوران در دختران يازده سالگي و در پسران 13 سالگي است، ميزان رشد يك سال بعد از اين به اوج خود مي رسد.
سن شروع بلوغ جنسي نيز در نوجوانان متفاوت است. در پسري كه درحد متوسط است، بلوغ جنسي با افزايش ميزان رشد بيضه ها و كيسه بيضه و ظاهر شدن موهاي زهاري و به دنبال آن بزرگ شدن آلت جنسي مردانه، رشد موهاي بدن و صورت، بم شدن صدا، توليد اسپرم و احتلام شبانه و نيز مردانه تر شدن ساخت بدن آغاز مي شود. در دخترها شروع رشد پستان معمولا اولين علامت قابل مشاهده بلوغ جنسي است. موهاي زهاري ظاهر مي شود و رحم، واژن، فرج، وكليتوريس بزرگ مي شود. شروع قاعدگي در چرخه رشد نسبتا ديرتر است. معمولا در سن 13 سالگي است و البته در افراد مختلف فرق مي كند. معمولا تا يك سال بعد از قاعدگي احتمال باروري وجود ندارد. تغييرات سريع جسماني دوران بلوغ باعث مي شود كه نوجوان به دشواري بتواند به يك احساس ثبات دروني دست يابد، و زمان لازم است تا نوجوان اين تغييرات را به صورت يك احساس هويت فردي انسجام دهد. از نظر يك دختر نوجوان قاعدگي نشانه بلوغ جنسي وزن شدن است. از آنجا كه ممكن است واكنش هاي دختران نوجوان به قاعدگي به طور گسترده اي عموميت پيدا كند، اين موضوع اهميت اساسي دارد كه اولين تجارب آنان با قاعدگي تا جاي ممكن مطلوب باشد.
تعداد بسيار زيادي از دختران يا ديدي منفي نسبت به قاعدگي دارند يا به آن بي اعتنا هستند. تا حدودي ممكن است اين نگرش نتيجه ناراحتي جسماني و تاثير هورمونها در خلق و خو باشد، ولي ظاهرا تا حدود زيادي ناشي از نگرش هاي منفي اجتماعي است. همانطور كه شروع قاعدگي ممكن است دختران نوجوان را نگران كند، نعوظ غير قابل كنترل و اولين انزال (احتلام شبانه) هم ممكن است بعضي از پسران نوجوان را نگران كند. پسران نوجواني كه دير بالغ مي شوند در مقايسه با آنهايي كه زودتر بالغ مي شوند يا بلوغشان به موقع و معمولي است دچار مشكلات اجتماعي و رواني بيشتري مي شوند. در ميان دختران نوجوان تاثيرات رواني بلوغ زودرس و ديررس به طور قابل ملاحظه اي كمتر است، هر چند كه آن هايي كه زودتر بالغ مي شوند تا حدودي آرامترند و در مقايسه با آن هايي كه دير بالغ مي شوند اعتماد به نفس بيشتري دارند و كمتر مضطرب اند . ارائه رشد شناختي كه شامل آغاز مرحله عمليات صوري است ( مطابق با تئوري پيازه)، به نوجوان اين امكان را مي دهد كه انتزاعي تر فكر كند، فرضيه ها را فرمول بندي و آزمايش كند و بتواند به جاي اينكه صرفا آنچه را وجود دارد در نظر داشته باشد احتمال را نيز در نظر بگيرد. اين تواناييها معمولا نوجوانان را به انتقاد از ارزش هاي والدين و ارزشهاي اجتماعي سوق مي دهد. تفكر و رفتار نوجوان نيز ممكن است خود مدارانه باشد. نوجوانان در اين مرحله ممكن است چنين نتيجه گيري كنند كه ديگران هم به اندازه خود آنها به رفتار و ظاهر شان توجه مي كنند. رشد شناختي نوجوانان نيز در رشد شخصيت و شكل گيري احساس هويتي روشن، نقش مهمي دارد.
استقلال از خانواده از تكاليف نوجوانان است. والدين قاطع و اطمينان بخش كه براي خودمختاري و رفتار منضبط به يكسان ارزش قايلند براي نوجوان توضيح مي دهند كه چرا از او انتظاراتي دارند و يا   او را از كارهايي منع مي كنند و با اين كار احساس استقلال را در او پرورش مي دهند. نوجواناني كه والدين خودكامه و مستبد دارند و صرفا به فرزندان مي گويند كه چه بايد بكنند و نيز فرزندان والدين سهل گير، بي بندوبار ، مساوات طلب و يا والدين بي اعتنا كه غير مسئول و بي توجه هستند به مشكلات بسياري دچار مي شوند.
از آنجا كه پيوند نوجوانان با والدينشان به تدريج ضعيف تر مي شود همسالان در رشد رواني آنان نقش حساسي مي يابند. همسالان امكاناتي براي يادگيري مهارتهاي اجتماعي، كنترل رفتار و درميان گذاشتن مشكلات و احساسات مشابه فراهم مي كنند، پذيرفته شدن از سوي همسالان و داشتن چند دوست نزديك در زندگي نوجوان اهميت بسياري دارد. دوستان نزديك معمولا هم سن و هم جنس هستند و زمينه هاي خانوادگي و ارزش ها و هدفهاي مشابهي دارند، ولي استثناء هم وجود دارد ( جذابيتهاي آدم هايي كه خصوصياتي مخالف خصوصيات نوجوان دارند).
بر خلاف عقيده رايج، همسالان ارزش هاي اساسي والدين را تقويت مي كنند و با آن مخالف نيستند، هر چند كه ممكن است از لحاظ سليقه يا آداب و رسوم اختلافاتي داشته باشند. گروههاي همسالان نوجوان شامل جمعيت بزرگتر و غير شخصي و نيز دسته كوچكتر و دوستي هاي فردي است. بسياري از عوامل در پذيرفته شدن نوجوانان از سوي همسالانشان تاثير مي گذارد و اين عوامل عبارتند از هوش، شكل ظاهري و مهارتها، موقعيت اجتماعي و استعداد هاي خاص. به طور كلي، نوجوانان همسالاني را ترجيح مي دهند كه بدشانس، انعطاف پذير، خوش طينت و مشتاق باشند، افرادي از نظر آنها محبوبند كه به ديگران ياري دهند تا احساس كنند از سوي سايرين پذيرفته شده اند. روابط ضعيف با همسالان در دوران كودكي و نوجواني پيشگويي ناسازگاريهاي عاطفي دوران بزرگسالي، بزهكاري، اختلالات در سازگاري جنسي و ساير رفتارهاي ناسازگارانه است.
نوجواناني كه مي توانند نقش هاي اجتماعي و فردي متنوعي را ايفا كنند از لحاظ اجتماعي و عاطفي براي زندگي آتي و ازدواج مهياترند. 
يكي از مسائل عمده نوجوانان شكل گيري هويت است. بر طبق نظريه اريك اريكسون، افرادي كه احساس هويت قوي اي دارند خود را افرادي مجزا و متمايز از ديگران مي دانند كه د رنيازها و انگيزه ها و رفتار آنان انسجامي وجود دارد. استنباطي را از نوجوانان دارند كه نوجوانان از خودشان دارند.
شكل گيري هويت در جوامع صنعتي مدرن بسيار پيچيده است، زيرا نوجوان در اينگونه جوامع با اوضاع و احوالي روبرو مي شود كه به سرعت در حال تغيير است و به ناچار بايد نقش هاي متنوعي را ايفا كند. مشكلاتي كه بر سر راه شكل گيري هويت وجود دارد عبارت است از هويت يابي زودرس و سردرگمي در هويت يابي يا ناتواني در ايجاد هويتي با ثبات. غالبا زماني انسان به هويتي رشد يافته دست مي يابد كه دوراني پر از جستجو و عدم اطمينان را گذرانيده باشد. فرزندان مي گويند كه چه بايد بكنند و نيز فرزندان والدين سهل گير، بي بندوبار ، مساوات طلب و يا والدين بي اعتنا كه غير مسئول و بي توجه هستند به مشكلات بسياري دچار مي شوند.
از آنجا كه پيوند نوجوانان با والدينشان به تدريج ضعيف تر مي شود همسالان در رشد رواني آنان نقش حساسي مي يابند. همسالان امكاناتي براي يادگيري مهارتهاي اجتماعي، كنترل رفتار و درميان گذاشتن مشكلات و احساسات مشابه فراهم مي كنند، پذيرفته شدن از سوي همسالان و داشتن چند دوست نزديك در زندگي نوجوان اهميت بسياري دارد.
دوستان نزديك معمولا هم سن و هم جنس هستند و زمينه هاي خانوادگي و ارزش ها و هدفخصوصياتي مخالف خصوصيات نوجوان دارند). بر خلاف عقيده رايج، همسالان ارزش هاي اساسي والدين را تقويت مي كنند و با آن مخالف نيستند، هر چند كه ممكن است از لحاظ سليقه يا آداب و رسوم اختلافاتي داشته باشند. گروههاي همسالان نوجوان شامل جمعيت بزرگتر و غير شخصي و نيزدسته كوچكتر و دوستي هاي فردي است.
بسياري از عوامل در پذيرفته شدن نوجوانان از سوي همسالانشان تاثير مي گذارد و اين عوامل عبارتند از هوش، شكل ظاهري و مهارتها، موقعيت اجتماعي و استعداد هاي خاص. به طور كلي، نوجوانان همسالاني را ترجيح مي دهند كه بدشانس، انعطاف پذير، خوش طينت هاي مشابهي دارند، ولي استثناء هم وجود دارد افرادي از نظر آنها محبوبند كه به ديگران ياري دهند تا احساس كنند از سوي سايرين پذيرفته شده اند.
روابط ضعيف با همسالان در دوران كودكي و نوجواني پيشگويي ناسازگاريهاي عاطفي دوران بزرگسالي، بزهكاري، اختلالات در سازگاري جنسي و ساير رفتارهاي ناسازگارانه است.
نوجواناني كه مي توانند نقش هاي اجتماعي و فردي متنوعي را ايفا كنند از لحاظ اجتماعي و عاطفي براي زندگي آتي و ازدواج مهياترند. 
يكي از مسائل عمده نوجوانان شكل گيري هويت است. بر طبق نظريه اريك اريكسون، افرادي كه احساس هويت قوي اي دارند خود را افرادي مجزا و متمايز از ديگران مي دانند كه د رنيازها و انگيزه ها ورفتار آنان انسجامي وجود دارد. استنباطي را از نوجوانان دارند كه نوجوانان از خودشان دارند. شكل گيري هويت در جوامع صنعتي مدرن بسيار پيچيده است، زيرا نوجوان در اينگونه جوامع با اوضاع و احوالي روبرو مي شود كه به سرعت در حال تغيير است و به ناچار بايد نقش هاي متنوعي را ايفا كند. مشكلاتي كه بر سر راه شكل گيري هويت وجود دارد عبارت است از :هويت يابي زودرس و سردرگمي در هويت يابي يا ناتواني در ايجاد هويتي با ثبات. غالبا زماني انسان به هويتي رشد يافته دست مي يابد كه دوراني پر از جستجو و عدم اطمينان را گذرانيده باشد.
هويت جنسيتي يكي از اجزاي عمده شكل گيري هويت است. افراد مختلف خصوصيات متفاوتي را بخشي از هويت جنسيتي خود بشمار مي آورند. ممكن است زني حرفه اش را بخش عمده اي از هويت زنانه خود بداند، حال آنكه زن ديگري بر اين گمان باشد كه مادر بودن بخش اصلي هويت زنانه او را تشكيل ميدهد. دو جنسيتي تركيبي است از خصوصياتي كه از لحاظ فرهنگي زنانه يا مردانه تلقي مي شود. وجوانان دو جنسيتي عزت نفس زيادي دارند و از لحاظ پيشرفت تحصيلي، بخصوص در زمينه هايي كه معمولا جنس مخالف به آن اشتغال دارد، در سطح بالايي عمل مي كنند.
هويت شغلي براي بسياري از بزرگسالان و جوانان اهميتي اساسي دارد. نوجواناني كه در دوران نوجواني كار مي كنند تا حدودي براي اشتغالدر دوران بزرگسالي آمادگي بيشتري مي يابند . به خصوص اگر شغلشان با علايق حرفه اي آتي آنها ارتباط داشته باشد. موقعيت اجتماعي-اقتصادي از عوامل مهمي است كه در اهداف حرفه اي نوجوانان تاثير مي گذارد. دختران نوجواني كه به حرفه اهميت زيادي مي دهند مستقل ترند. آنان ظاهرا مي دانند كه ممكن است در بازار كار با تبعيض روبرو شوند و در عين حال ممكن است بين مسئوليت خانوادگي و كارشان تضادي احساس كنند كه حل آن برايشان دشوار باشد.
موضوعات اخلاقي براي بسياري از نوجوانان اهميت زيادي دارد و رشد شناختي در قضاوت اخلاقي اين امكان را به آنان مي دهد كه از طريق جديدي به اين موضوعات فكر كنند. بسياري از نوجوانان وارد آن مرحله اي از تفكر اخلاقي مي شوند كه كلبرگ  به آن اخلاقي عرفي مي گويد. در ضمن نوجوانان كم كم درباره ارزشهاي اجتماعي و سياسي بزرگسالان اطراف خود  ترديد مي كنند. مصرف مواد مخدر مثل الكل، ماري جوانا، آرامش بخش، آمفتامين و ساير مواد غير قانوني در سالهاي اخير بشدت افزايش يافته است. هر چند كه غالب نوجواناني كه اين مواد را امتحان كرده اند گاهگاهي از آن استفاده مي كنند ؛ ولي گروهي هم هستند كه به شدت به اين مواد معتاد شده اند. دلايل استفاده نوجوانان از مواد مخدر عبارت است از فشار گروه همسالان، خصومت نسبت به والدين،  فرار از فشارها،اختلالات عاطفي، بيگانگي اجتماعي و ميل به آزمودن چيزهاي تازه.بزهكاري كه عبارت از رفتار غير قانوني است، در اواخر دهه 1970 و بعد به اوج خود رسيده است. مردها بيش از زنان كارهاي خلاف قانون مي كنند و بيشتر مرتكب جرايمي مي شوند كه با خشونت توأم است. اوضاع و احوال اجتماعي و نيز فقر و تجارب فردي نوجوان را به بزهكاري سوق مي دهد. بزهكاري به خصوص در محله هاي شهري رو به زوال و در نواحي اي كه از انسجام محلي كمي برخوردار است بيشتر ديده مي شود. آن دسته از خصوصيات شخصيتي كه بزهكاري را متمايز مي كند عبارتند از ، تكانشي بودن، عدم كنترل برخود، بي اعتنايي و نداشتن انگيزه پيشرفت. خصوصيات بزهكاري در ده سالگي با خصوصيات د يگران در سن ده سالگي تفاوتهايي  دارد. بزهكاران در آن زمان غير صادق، مزاحم و غير محبوب بوده اند. والدين افراد بزهكار غالبا بسيار سهل انگارند، كمتر بر فرزندان خود نظارت مي كنند خود نظارت مي كنند و غالبا بي اعتنا هستند يا حالت خصومت دارند. زنداني كردن نوجوانان فايده درماني ندارد، در حقيقت گاهي هم امكان آموختن رفتار جنايتكاران را فراهم مي آورد. بسياري از جواناني كه در كانونهاي اصلاح هستند صرفا خلاف قانون عمل كرده اند ( رفتاري كه براي بزرگسالان جرم محسوب نمي شود)، مانند فرار كردن، داشتن فعاليت جنسي و يا تكرار جرم. روش هاي رفتاري، از جمله تقويت مستقيم رفتار مقبول در زندگي گروهي با موفقيت به كار رفته است. هر چند كه غالب نوجوانان دوران طوفان و تنش  را نمي گذرانند، ولي بعضي دچار مشكلات رواني مانند واكنش هاي حاد اضطراب ، بيماريهاي روان تني و افسردگي مي شوند و گاهي اوقات هم دست به خودكشي مي زنند. نوجوان ممكن است به دليل وقوع حادثه اي ناراحت كننده دست به خودكشي بزند، ولي معمولا ريشه در مشكلات ممتدي دارد كه نوجوان در كنار آمدن با مسائل زندگي با آن روبرو مي شود و يأس و نوميدي او را به دنبال دارد. چنين نوجواناني غالبا خود را جدا از خانواده احساس مي كنند و هيچ كسي را دوست خود نمي دانند.  غالبا افرادي كه دست به خودكشي مي زنند قبلا تهديد مي كنند يا درباره آن حرف مي زنند  به چنين تهديدهايي نبايد بي اعتنا بود.گاهي نوجوان دچار بيماريهاي مربوط به خوردن مي شود از جمله چاقي، بي اشتهاي عصبي، گرسنگي شديد غير طبيعي. در بيماري بي اشتهايي عصبي كه معمولا زنان به آن دچار مي شوند، بيماري در نتيجه رژيم سخت به كم وزني شديدي دچار مي شود و غالبا زندگيش مورد تهديد قرار مي گيرد.
در گرسنگي شديد غير طبيعي بيمار زياد غذا مي خورد و بعد آن را بر مي گرداند تا چاق نشود. افرادي كه دچار چاقي يا بي اشتهايي عصبي هستند غالبا احساس مي كنند كه كنترل بر زندگي خود ندارند. افرادي كه دچار بي اشتهايي عصبي هستند معمولا از بلوغ اجتماعي و جنسي مي ترسند، تا حدودي به اين دليل كه در كودكي از سوي والدين به شدت كنترل شده اند. آنهايي كه كار درمان نوجوانان را به عهده دارند بايد قاطع و اطمينان بخش باشند نه مستبد يا سهل انگار و لازم است كه با نوجوانان تفاهم داشته باشند و به آنان احترام بگذارند.

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
به وبلاگ من خوش آمدید لطفا هنگام مطاله مطالب نظر سنجی یادتون نره حتما نظر بدید. با تشکر مدیر وبلاگ"احمد ساکان"
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • سایت ایران دیبا
  • خرید vpn
  • مکان های دیدنی
  • شنل چنس
  • خرید گیفت کارت
  • اکستندر
  • لارجر باکس
  • آتلیه
  • خدمات مجالس
  • کاردستی کودک
  • ثبت شرکت
  • هارد SSD
  • آپلود عکس
  • برگزاری مراسم عروسی
  • قیمت ssd samsung
  • آپلود فایل
  • آپلود
  • آفبا
  • سنجش و دانش
  • مشاوره آنلاین
  • خرید خودرو
  • کنکور دکتری
  • سنجش و دانش
  • سنجش و دانش
  • فراخوان طراحی لوگو
  • آفبا
  • تجهیزات توانبخشی
  • دانلود آهنگ جدید
  • مجله اینترنتی
  • خرید ssd samsung
  • چت روم
  • شبکه اجتماعی
  • آفبا
  • باغ عروسی
  • Artificial Intelligence Products
  • گن لاغری كاسمارا
  • خريد بدليجات
  • تراوين
  • دانلود بازی اندروید
  • دانلود آهنگ جدید
  • مدل مانتو زنانه
  • مدل مانتو 94
  • دانلود آهنگ جدید
  • روغن ماساژ بدن
  • افزایش سایز سینه
  • دستگاه وکیوم سینه
  • دانلود کتاب
  • پایان نامه ارشد
  • بهترین سایت سرگرمی
  • نرم افزار حقوق و دستمزد
  • العاب
  • بازی
  • بازی
  • مبلمان اداری
  • مبل
  • مبل
  • خرید بازی ایکس باکس
  • خرید جم
  • اندروید
  • مدل تونیک زنانه
  • فروشگاه پوشاک
  • وی پی ان
  • خرید vpn
  • خرید وی پی ان
  • بدليجات
  • خرید هاست
  • هوش مصنوعی
  • مدل مانتو
  • آموزش فتوشاپ
  • اکشن فتوشاپ
  • مطالب خواندنی
  • اجاره بخاری
  • سایت تفریحی
  • خرید بلیط هواپیما
  • مانیکور ناخن
  • ادکلن مردانه
  • چاقی صورت
  • خرید سرور مجازی
  • مکمل بدنسازی
  • جوک خنده دار
  • خرید اینترنتی
  • مرجع قیمتی محصولات
  • لیست قیمت محصولات
  • پودر چاقی
  • همکاری در فروش
  • آگهی رایگان
  • طراحی قالب وردپرس
  • خرید کریو
  • مشاوره خانواده
  • پی سی تولز
  • عکس بازیگران ایرانی
  • خرید تلویزیون
  • فروشگاه ساز
  • شارژ ایرانسل
  • همکاری در فروش
  • بک لینک
  • عکس بازیگران
  • حامد زمانی
  • دانلود فیلم ایرانی
  • دانلود آهنگ
  • تعمیر خودرو
  • فروش اسپمر
  • فروش اینترنتی ادکلن
  • آگهی استخدام
  • فروش بک لینک
  • چت روم
  • فروش لوازم یدکی خودرو
  • خاله زنک
  • دانلود جدیدترینها
  • هندزفری تغییر صدا
  • الزعفران
  • پيش فروش در منطقه 22
  • دانلود فيلم
  • توپ لباسشويي
  • ژل زناشويي تاخيري
  • هندزفري تغيير صدا
  • افزايش فروش و کسب درآمد
  • خريد توپ لباسشويي
  • توپ لباسشويي
  • ژل زناشويي تاخيري
  • هندزفري تغيير صدا
  • افزايش فروش و کسب درآمد
  • خريد توپ لباسشويي
  • توپ لباسشويي
  • ژل زناشويي تاخيري
  • هندزفري تغيير صدا
  • افزايش فروش و کسب درآمد
  • خريد توپ لباسشويي
  • دانلود آهنگ
  • دانلود آهنگ
  • فروشگاه اينترنتي
  • مدل لباس
  • کسب درآمد از فروش فايل هاي خودتان و ديگران
  • بهترين فروشگاه ساز فايل و همکاري در فروش
  • خريد و فروش فايل مقاله و پايان نامه
  • لباس ني ني
  • کسب درآمد از کوتاه کردن لينک
  • بيوگرافي بازيگران
  • فروشگاه
  • فاني بافت
  • پاورپوينت
  • بازارچه خريد و فروش
  • آپلود عکس
  • اس ام اس
  • سايت هواداران استقلال
  • طراحي ابرو
  • شابلون طراحي ابرو
  • پد اتو
  • خريد شارژ ايرانسل
  • دانلود فيلم جديد
  • آموزش آنلاين
  • تفريحي
  • اخبار هنري
  • دانلود آهنگ جديد
  • گيره کوچک کننده بيني
  • گيرنده ديجيتال usb
  • خريد ساعت مچي g shock
  • خريد ساعت شنا
  • ليف جادويي
  • فروشگاه پرشين شاپ
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مشخصات من

    نام:احمد ساکان 

    متولد:۱۳۷۶ 

    محل سکونت:ارومیه 

    تلفن: 

    1067***0914

    آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 39
  • بازدید سال : 72
  • بازدید کلی : 6,304